Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme = Solenergi?  (läst 19362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #30 skrivet: 03 mars 2014, 16:49:57 »
Omgivande berg har grannarna lagt beslag på. Termisk influens med andra ord.
Och det är då det skulle kunna löna sig att återladda. Tyvärr tvingas man dela med sig till grannarna om inte även de återladdar och även om alla gör det finns det alltid några som bor ytterst.
lite OT, sorry.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #31 skrivet: 03 mars 2014, 20:13:17 »
Då är ju frågan: Hur längre räcker ett borrhål? Trodde att det var "för evigt" då det återladdas men stämmer det? Till slut sprider sig väl avkylning så pass långt att det inte hinner sprida energin ända fram t slangen och om det börjar frysa så slutar ju grundvattnet att transportera energi.

Räcker 20m mellan borrhålen eller parasiterar de på varandra då?

34W/m är det rimligt i Östersund? Ett årsmedel alltså?

Om jag fattat diskussionen ovan rätt så återladdas långt mindre än 34W/m. Dvs till slut blir berget genomkallt och så är borrhålet "slut". Att återladda verkar ju ta flera hundra år alltså?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #32 skrivet: 03 mars 2014, 20:24:27 »
Nått att ta med i beräkningen är att du har ett rätt "dåligt" berg för bergvärme, skiffer är inte optimalt. Det som skulle vara positivt där ni bor är att ni troligen har en viss rörlighet i grundvattnet pga. att skiffern har många sprickor som det strömmar vatten genom. Grundvattnet rör sig från "höjden" som går från Gräfsåsen och mot Kläppe och ner mot Storsjön.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #33 skrivet: 03 mars 2014, 21:00:43 »
Antar att programmen tar hänsyn till sånt eller?
5x200m borrhål á 34W/m = 34 x 5 x 200 x 8760 = 297840kWh/år teoretiskt möjligt uttag.
IVT-programmet har räknat ut 168400kWh/år men det är "bara" 107380kWh/år från borrhålet, resten är pumpens drivenergi som åxå tas tillvara Dvs = 12,3W/m eller ungefär 1/3-del av vad hålet borde ge. Men belastningen varierar ju över året. Sommartid tar ju knappt någon energi alls ur hålet.

Då är frågan: Är det meningsfullt att återladda borrhålet manuellt dvs köra ner t.ex. solvärme i berget, eller "spolas" energin bort av grundvattnet?
Hur stor är egentligen grundvattnets rörelse på 200m djup? 1m/år eller? Å vart "rinner" det?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #34 skrivet: 03 mars 2014, 21:49:47 »
Antar att programmen tar hänsyn till sånt eller?
5x200m borrhål á 34W/m = 34 x 5 x 200 x 8760 = 297840kWh/år teoretiskt möjligt uttag.
IVT-programmet har räknat ut 168400kWh/år men det är "bara" 107380kWh/år från borrhålet, resten är pumpens drivenergi som åxå tas tillvara Dvs = 12,3W/m eller ungefär 1/3-del av vad hålet borde ge. Men belastningen varierar ju över året. Sommartid tar ju knappt någon energi alls ur hålet.

Då är frågan: Är det meningsfullt att återladda borrhålet manuellt dvs köra ner t.ex. solvärme i berget, eller "spolas" energin bort av grundvattnet?
Hur stor är egentligen grundvattnets rörelse på 200m djup? 1m/år eller? Å vart "rinner" det?
Det har ältats tidigare och svaret är, troligtvis inte. Det får nog ses som en nödlösning om man har ett dåligt hål. Sen kan man ju tycka att man ska betala tillbaka det man lånar, åtminstonde om det kan göras med enkla medel.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #35 skrivet: 03 mars 2014, 21:50:16 »
Den värme som du kör ner i berget kommer till största delen att hamna i kallkällor i Storsjöns botten. Allt vatten "trycks framÃ¥t" av det vatten som kommer frÃ¥n högre belägna platser, och dÃ¥ trycket  pÃ¥ samma djup (över havet inte frÃ¥n marken) är större högre upp rör sig även vattnet pÃ¥ det djupet för att komma upp i sjön som ju är i princip grundvattennivÃ¥n.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #36 skrivet: 03 mars 2014, 22:07:50 »
I skåne får du upp rikliga mängder vatten som håller ca 22 graders på 700m djup.
På 3500m är temperaturen över 100 grader.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #37 skrivet: 03 mars 2014, 22:47:40 »
 tummenupp
Fin hotspot det!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #38 skrivet: 04 mars 2014, 10:38:52 »
Frågan vad gäller ostört berg handlar om vad det är för faktorer gör att temperaturen är vad den är.

Det är årsmedeltemperaturen för uteluft, som bestämmer temperaturen i ostört berg.

I norr där det finns ett snötäcke som bromsar avkylningen, är bergtemperaturen någon grad högre i berget än i luften.

Det visar att det är avkylningen som bestämmer bergtemperaturen i ostört berg.......inte solinstrålningen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #39 skrivet: 04 mars 2014, 10:54:35 »
Jag har lite svårt att acceptera att årsmedeltemperaturen, som bestämmer bergets temperatur, inte skulle ha något med solinstrålning per m2 markyta att göra. Det är ju trots allt varmare i tropikerna än på Spetsbergen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #40 skrivet: 04 mars 2014, 11:05:11 »
Det visar att det är avkylningen som bestämmer bergtemperaturen i ostört berg.......inte solinstrålningen.

Berget värms ju på sommaren och då finns det ingen snö som isolerar. Däremot isolerar den ju på vintern och hindrar värmen i berget från att smita.

Jag undrar hur det är i exempelvis Sahara. Om det är 10 m torr sand som isolerar berget året runt... Jag tippar att berget ligger på traktens årsmedeltemp ändå, men jag vet inte...
« Senast ändrad: 04 mars 2014, 11:11:51 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #41 skrivet: 04 mars 2014, 11:27:05 »
Berget värms ju på sommaren

Jag skrev på sidan två
"I ostört berg är energiflödet från jordens inre upp genom markytan. Inte tvärtom."

Vi måste skilja på diskussionerna "ostört berg" och "aktiv energibrunn".
I en aktiv belastad energibrunn är det som du säger, att solen tillför värme till berget.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #42 skrivet: 04 mars 2014, 11:49:32 »
På sommaren, om luften är 20 °C och berget är 4 °C så värms väl berget, annars är något väldigt konstigt...
På vintern, om luften är -20 °C och berget 4 °C och ligger under 1 m snö, så kyls det inte lika mycket som om det vore barmark.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #43 skrivet: 04 mars 2014, 12:26:47 »
På sommaren, om luften är 20 °C och berget är 4 °C så värms väl berget, annars är något väldigt konstigt...

På 5-10 meters djup är det en konstant temperatur året runt.
Gräv ner jordvärmeslangen på fyra meter, så gissar jag att det blir problem redan år två om det inte sker en aktiv återladdning.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme = Solenergi?
« Svar #44 skrivet: 04 mars 2014, 20:32:50 »
På 5-10 meters djup är det en konstant temperatur året runt.

Jag har inte påstått något annat...

Om vi gör ett tankeexperiment med ett stenblock, kanske 200 m i diameter, som inte har kontakt med urberget och den underifrån kommande värmen. Vad skulle temperaturen i centrum vara? Jag skulle tro att det är årsmedeltempen, och jag skulle inte tro att det varierar beroende på årstid.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 652
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!