Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 12728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #135 skrivet: 22 november 2023, 09:59:33 »
precis som du skriver
det viktiga är att den värmer
de teoretiska specifikationerna som endast uppstår i en kontrollerad labbmiljö är svåra att uppnå

om det skiljer på cop mellan olika maskiner så lär det skilja oavsett var och hur dessa är installerade

och kommer en maskin med högt COP ge större besparing ju mer den behöver värma (troligen)

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #136 skrivet: 26 november 2023, 02:17:03 »
Värma gör den i alla fall.

Det är -10 grader ute och den lyckas värma mitt hus utan någon annan tilläggsvärme och har ca 20 grader inne.
Däremot måste jag ha värmepumpen inställd på 26 grader och kör med fläkten på high men då orkar den med att värma till 20 grader, och ca 18 grader i det kallaste rummet längst bort.

Kollade vid innedelen och insugstempen var 28.2 grader och tempen på utblåset var 53 grader C med fläkten på high. Det blåser väldigt varmt från innedelen trots -10 ute.

Jag vet min IVT PR-N 12 (förra vintern när den fortfarande funkade) så orkade den inte med att ensam värma mitt hus vid ens -5 grader och då blåste det ut vad som kändes som halvvarm luft trots jag hade dens börvärde på 32 grader, men den orkade inte med. Det märks att denna är mer kraftfull och ger mer värme.

Nu vid -10 grader så verkar den frosta av ungefär en gång i timmen (kanske lite mer sällan) och det tar ca 5-10 minuter. Men den lyckas frosta av all frost på utedelen och har inte märkt några problem med dens förmåga att frosta av vid -10 utetemp.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #137 skrivet: 20 december 2023, 22:49:42 »
Var inga problem med avfrostning för ett tag sedan när det var några dagar med -15 grader ute där jag bor.
Bifogar en bild pÃ¥ hur det sÃ¥g u  precis före och efter en avfrostning vid -15.
Var en enstaka dag det vara nere på -18 men märkte inga problem.

Vid -15 räckte den inte ensam för mitt dåligt isolerade hus värmebehov. Fick komplettera lite med pellets, men enligt maskinens spec ska den ge 3.5 kW vid -15 och det hade inte varit tillräckligt för mitt hus värmebehov vid den utetempen så inget konstigt. Men det märktes att den ändå hade mycket värme att ge. På högsta fläktnivån blåste det ut 42 grader varm luft ur innedelen.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #138 skrivet: 21 december 2023, 08:44:00 »
det ser ut som begynnande gasbrist och då ger den inte full effekt

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #139 skrivet: 21 december 2023, 09:06:59 »
det ser ut som begynnande gasbrist och då ger den inte full effekt

Menar du att du ser eftersom alla "rören" inte är lika kalla?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #140 skrivet: 22 december 2023, 15:45:31 »
när den är så väl påfrostad skall snötäcket vara helt jämt så ja

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #141 skrivet: 24 december 2023, 13:24:05 »
när den är så väl påfrostad skall snötäcket vara helt jämt så ja

Hm, vet inte vad det kan bero på, men har svårt att tro att det skulle vara på grund av gasbrist?

SÃ¥ där har frostbildningen blivit ända sedan förra hösten när den var helt ny. Förra vintern sÃ¥g den likadan ut och det har inte blivit sämre och pumpen värmer pÃ¥ väldigt bra sÃ¥ i övrigt finns inga tecken pÃ¥ att det skulle vara gasbrist  dontknow

Nu är det -10 grader ute
Har börvärdet pÃ¥ 24 grader och med fläkthastigheten pÃ¥ Turbo (högsta, vilket är 680 m3/h luftflöde), sÃ¥ är insugstemperaturen 22.3 grader och utblÃ¥stempen 46.2 grader celsius. Det är ganska bra med värme vid -10  :)

God jul! tOOmten
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #142 skrivet: 08 januari 2024, 00:52:12 »
Nu har jag fått möjlighet att testa maskinen i lite kallare väder och jag är inte missnöjd.

Idag när det var -20 grader C ute så avfrostade den ca var tredje timme och 13 minuter per gång. Det har inte varit några problem med avfrostningen och den har lyckas få bort all is/frost utan några problem.
Med hjälp av tibber kollade jag hur mycket ström den drog under en avfrostning. Den drog 0.217 kW under de 13 min. Det kan räknas om till ca 1000w på en timme, dvs att när pumpen avfrostar så drar den ca 1 kW i snitt.

Sedan kollade jag insugtemp/utblåstemp och ni kan se resultatet på bilderna. Detta var med "Turbo" fläktinställning (den högsta) som ska ge luftflödet 680 m3/h. Den drog just då 2080 watt in. Enligt min beräkning ska den då ha gett ca 3485 watt värme som uteffekt och en COP på ca 1.75 om man räknar bort avfrostningen. Vid -20 är jag nöjd med dessa siffror helt klart, då det i specen till Fairy 25 står att den ska leverera 3,5 kW värmeeffekt vid -15.

Sedan får jag komplettera med lite pelletseldning samtidigt som går ut i mina vattenburna element, ca 30 grader på vattnet, då mitt hus borde ha ett värmebehov på runt 6.5 kW vid -20 så räcker det såklart inte bara med denna värmepump.

Sedan ska dessa siffror tas med en stor nypa salt. Kanske är det inte korrekt att räkna på det här sättet, men dessa saker är i alla fall helt säkra:
- På högsta fläktinställningen så gav den 41 grader utblåstemp med 24.1 grader insugstemp och samtidigt flyttar mycket luft.
- Avfrostningen verkar fungera bra trots -20 och i alla fall idag skedde det bara ca en gång var tredje timme (beror väl på fuktigheten i luften osv). Frosten har försvunnit och har inte behövt göra något manuellt.

Och för mig fungerar det bra med dens app. Jag använder appen jämt när jag ska ändra temperatur/fläkt på värmepumpen då jag tycker det fungerar smidigt. Tyvärr finns det inga sätt att automatisera att den ska göra olika inställningar vid olika tidpunkter eller några såna funktioner utan appens funktionalitet är ganska basic, men fungerar till att kunna ändra inställningarna likt med fjärren.
Så tuffar på bra hittills men sedan vet man ju inte hur länge den håller och hur pålitlig mitt exemplar är, det får tiden utvisa. Om något händer så skriver jag här och om det är inom 4 år så får jag då hoppas på att det går på garantin.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #143 skrivet: 08 januari 2024, 08:18:51 »
Låter ju bra det där.
Men det dröjer som regel några år innan problemen brukar visa sig.
En vacker dag kommer nog Kineserna lära sig göra bra kvalitet utan styrning från andra, men än har vi inte sett några bevis på det så vitt jag vet.
Finns inga rena Kinesiska värmepumpsfabrikat som jag vet som håller över tid, som regel är det kortfel som drabbar dem, men det kan vara lite av varje, oftast beror det på att de använt sig av billiga komponenter som inte håller över tid.
Men allt som du beskriver ser ju lovande ut just nu i alla fall, jag hÃ¥ller tummarna för att du är lika nöjd när värmepumpen är 7 Ã¥r gammal.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!