Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Is/imma på insidan fönster  (läst 1300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calibra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Is/imma på insidan fönster
« skrivet: 15 januari 2023, 22:45:55 »
Hej!

Jag har byggt ett fritidshus i fjällen på ca 90m2.
Har grävt jordvärme och en Calibra värmepump, satte även in en vanlig kamin.

Vi har satt 1st tilluftsventil i varje sovrum dvs 3 samt 1 fresh intellivent frånluftsfläkt fläkt i både badrum och ”teknik/tvättstuga”.

Har även dragit tilluft till kaminen genom grunden.

Jag får imma på insidan av fönstren samt även i allrummet när det är kallt ute.  Bifogar en bild på hur det blir.

Vad beror detta på? Är det för lite tillluft eller kör jag för lite frånluft? Just nu går båda fläktarna på låg fart kontinuerligt.



Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2023, 00:23:13 »
Har du monterat fönstren själv?

Det ser ut att vara frost på fönsterkarmen ( plastfönster?)

Är det ordentligt drevat med mineralull/fogskum runt/under fönstret?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2023, 07:34:15 »
Är plastfönster gjort helt i plast, karmen också?

Får man sådana problem är ju valet på nya fönster enkelt, fastän de kostar mer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2023, 08:30:27 »
Lite is på karmar och imma på fönster när det är -30 grader är inget ovanligt, men det där med frosten ser ju nästan ut som att det finns ett tjuvdrag.
Har du obalanserat luftflöde så du skapar undertryck i huset så kommer ju luft att söka sig in någonstans.  dontknow
Är huset nybyggt och har betongsula så kan det nog ta lite tid innan det torkat ur ordentligt, du kanske ska köra fläktarna "Normalt" i alla fall första året tänker jag.
Kan vara dumt att snåla på ventilationen i ett helt nybyggt hus, finns säkert diverse kemikalier från byggmaterial som behöver ventileras ut också.
Rätt vanligt på fönster med högt K-värde är också att det immar på utsidan av fönsterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Calibra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2023, 20:13:59 »
Lite is på karmar och imma på fönster när det är -30 grader är inget ovanligt, men det där med frosten ser ju nästan ut som att det finns ett tjuvdrag.
Har du obalanserat luftflöde så du skapar undertryck i huset så kommer ju luft att söka sig in någonstans.  dontknow
Är huset nybyggt och har betongsula så kan det nog ta lite tid innan det torkat ur ordentligt, du kanske ska köra fläktarna "Normalt" i alla fall första året tänker jag.
Kan vara dumt att snåla på ventilationen i ett helt nybyggt hus, finns säkert diverse kemikalier från byggmaterial som behöver ventileras ut också.
Rätt vanligt på fönster med högt K-värde är också att det immar på utsidan av fönsterna.

Hur vet jag när jag har rätt flöde? Kan jag räkna ut det på något sätt?
Har köpt en till tillluftsventil som jag tänkte sätta i ”allrummet” för att få ytterligare tilluft.

Fönstret är skummat fast, och är i plast helt antar jag. Vet inte till hundra.

Men det är ju flera fönster som det blir samma på, mest är det i sovrummen på morgonen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2023, 22:51:27 »
Min gissning är att du har för låg luftomsättning.

Imma på morgonen i sovrummen tyder nog på att luften ej omsatts tillräckligt....på natten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Calibra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2023, 22:59:56 »
Min gissning är att du har för låg luftomsättning.

Imma på morgonen i sovrummen tyder nog på att luften ej omsatts tillräckligt....på natten.

Allright, ja jag gissar det jag med.
Men hur räknar jag ut detta? Kan man få fram vilken fart man ska köra fläktarna på samt hur många tilluftsventiler jag behöver för att få bra omsättning? Alternativt att jag stannar en fläkt och låter den andra gå som en tilluftsventil men då antar jag att jag måste öka varven rejält när enbart en skall gå?
 
Det är 100mm ventiler jag har ju, 3 in och 2 ut. Fresh sky fläktar är det som frånluft.
« Senast ändrad: 17 januari 2023, 23:09:01 av Calibra »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2023, 00:44:16 »
det finns alternativ till kall tillluft

jag använder Mitsubishis miniventilation  VL50 och VL 100
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Is/imma på insidan fönster
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2023, 19:54:12 »
Känns som att något är fel med fönstret eller installationen av det. Jag har bara sett något liknande vid en rejält otät ytterdörr där det blåste in svinkallt. Att karmen skulle bli minusgrader på insidan i en korrekt installation känns otroligt. Plastfönster brukar väl ha bra värden på isoleringen? Jag har svårt att tro att fläktarna orkar fixa ett så stort undertryck i huset att det ska blåsa in genom ett korrekt installerat fönster...

Imma på insidan är nog svårt att undvika hur man än gör om själva fönstret har is på insidan. Jag skulle börja med isen innan jag funderar på imman.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!