Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE  (läst 5374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyTeknik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« skrivet: 31 december 2010, 12:10:17 »
Gott nytt år alla,

Hoppas på att få lite goda råd om hur jag ska hantera isbildning på vår värmepump.

Vi värmer övervåningen (ca80kvm) med en Panasonic E9DKE som har fungerat problemfritt i 5 år. Ingen isbildning alls, maskinen är helt ren oberoende av hur kallt eller hur fuktigt det är. Inga driftstopp pga kyla, men självklart minskad effektivitet.

Däremot, undervåningen (ca 110kvm) värms av en Panasonic HE9DKE. Den isar igen fullständigt både i botten, på baksidan och på sidan. Den senaste månaden har jag med tre till fyra dagars intervall avisat maskinen med varmvatten. Min misstanke är att värmekabeln som är installerad i botten är trasig. Frågan är dock om igenisningen på baksidan är typisk för den här maskinen och om jag kan åtgärda med mer värmekabel eller om det kan vara ett maskinfel.

Anmälde servicebehov till vår installatörs-/servicefirma den 15:e december. Dom har mailat en gång och ringt en gång för att kontrollera uppgifterna som jag rapporterade in när jag gjorde felanmälan men har fortfarande inte hört av sig med en tid när tekniker kommer så jag antar att jag får lösa problemet själv.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« Svar #1 skrivet: 31 december 2010, 13:27:36 »
Svårt att ge tips, kan du inte först kontrollera att värmekablen fungerar! Har du kollat så att pumpen avfrostar med jämna mellanrum ? kan ju vara 3 vägsventilen som fastnat i värmeläge!
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 14:01:18 »
Jag hade samma problem på min he9dke.

Jag hade ingen värmekabel så jag ringde en service kille som satte i en,fyllde även på lite köldmedia, men det hjälpte inte utan fick manuellt avfrosta med vatten när tempen gick över -5. mellan -5 och -25 har det aldrig varit något problem.

Medans jag hade öppnat utedelen så pillade jag bort ute temp givarn och den satt bokstavligen i en isbit inne i sitt lilla skydd.
Har försökt att hållt den ren men det blir så småningom is i dess skydd, så jag tog bort skyddet och ledde om kabeln lite så den sticker ut ca 10cm bakom utedelen.

Och sedan dess har den avfrostat med bra intervaller både runt nollan och några minus (där jag hade störst problem) har även klarat en mindre snöstorm. Har kört så i ett par veckor.

Tycker det verkar lite konstigt, hur kallt blir det egentligen i mitten av en isbit när det är 5minus ute ?.

Utloggad Bozen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nöjd HE9:a
SV: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 12:40:23 »
Äldre modell av HE9-DKE har (hade) problem att avfrosta i vissa temperaturer. Efter kortbyte (på garanti) lär de ha funkat som de ska.Värmekabel i tråget är ett måste även i Skåne numera.
                                         
             Bozen
skåning

Utloggad NyTeknik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 14:18:26 »
Tack för svaren jag fått. Jag ska kolla upp kortbyte och utetempgivaren.

Lite om äventyret med den stora kända värmepumpsfirman jag kontaktade. Till slut fick jag tag i en person per telefon som snabbt hjälpte mig med det administrativa. Jag fick en offert som jag skulle godkänna innan man skickade en tekniker. Den slutade på 4.500 kr för att byta värmekabel i tråget. Om man tror att dom vill ha 800 kr/tim för en montör skulle det alltså ta 4 timmar att felsöka och montera en värmekabel. Hmmm. Jag tackade nej och köpte en värmekabel för 199kr och monterade själv med frusna fingrar. Det tog inte fyra timmar. Två dagar senare fick jag en ny offert på ca 3000kr från samma firma men en annan person. Hmmmm.

Nu är min fråga. Kan jag få några tips på vettiga firmor på södersidan i Stockholm som jag kan kontakta. Behöver göra service på maskinerna i sommar då dom gått i 5 år nu.

Utloggad shagus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning Panasonic CU-HE9DKE
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2011, 09:52:59 »
Om du har bytt värmekabeln och har fortfarande samma problem så är det nog kretskortet på utedelen som behöver bytas. Skicka gärna ett mail till mig och ange exakt vad som är felet så ska jag försöka hjälpa dig vidare. Har själv haft problem med en sådan vp. gusejnov.shamil@gmail.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!