Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 65 gradersläget pÃ¥ co2(legionella)  (läst 4018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • rajding a marauder
65 gradersläget på co2(legionella)
« skrivet: 29 mars 2006, 08:29:35 »
Kan detta ändras till att kopplas in tex 1 gång/dygn?

Nu startar o stoppar pumpen så mycket att den allt som oftast står i 65 läget.

Jag tror att detta drar onödigt med energi.

Hur hanterar andra pumpar detta?



Vad tror ni om detta????

Patrik
« Senast ändrad: 29 mars 2006, 08:54:37 av Patrik72 »
Co2 Söderköping 94+94 m2 enplan + källare byggd -70
(+21 grader)

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2006, 09:59:12 »
Hej,

Så vitt jag vet så har 65 ºC läget inget med Legionellaproblematik att göra då tappvattenslingan bara är på ca 6 liter vilket gör att genomströmningen i sig själv eliminerar dessa problem.

Däremot så har jag haft samma fundering. Min laddpump går ner i 19% effekt i 65 läget för att få ut så varmt vatten som möjligt. Vet inte om det är det efektivaste för pumpen. Vad tror ni andra?
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2006, 10:04:33 »
Hallå Patrik,

Vad jag vet kan man inte ställa om detta. Iden med att köra upp tanken till 65 grader är säkerligen att då får man varmvatten producerat med VPn. Och detta ger ju besparing även för varmvattnet. En av fördelarna med CO2 är att den är bättre på att producera varmvatten än konventionella VP. Detta under förutsättningen att VPin är låg - men det är den faktiskt oftast. Det är bara mot slutet av laddningen av tanken som VPin ökar och då går det oftast fort att ladda klart. Jag tror att det är rätt bra som det är.

Det du kan göra, men som jag inte har full koll på vad som händer, är att sänka max tank temp eller öka diff start i den kodade menyn. Sänker du tank max så gissar jag att VP kör efter detta. Ökar du diff start så kör ju VPn längre varje gång i normalläge (istället för framledning +5 så kan du öka till fram + x). Att öka diff start kommer ju medföra att VPn går längre varje gång (och står stilla längre) men troligen med sämre COP, kanske dock begränsat under denna årstid. Att sänka tank max innebär att varmvattenproduktionen inte sker med VPn i samma utsträckning. Jag såg nånstans att koden är 276. Men, jag skulle nog inte mixtra med detta, jag tror att det är ganska bra som det är.

Min VP har gått sönder. :'( Troligen kretskortet.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #3 skrivet: 06 april 2006, 08:56:50 »
Under vinterhalvåret när det är under 3 grader varmt verkar det ganska bortkastat att den ska upp i 65 grader. Igår hade vi 3 grader varmt och den stod och jobbade för fullt för att komma upp i 65 grader och jag stoppade då VP och den startade om med att jobba upp till 40 grader istället och funkade då bättre.

När det sedan går in i sommarläge så jobbar den alltid upp i 55-60 grader (tror jag det var).
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #4 skrivet: 06 april 2006, 15:49:35 »
Har läst någonstans om detta, så jag provade att ställa ner tank max till 50 grader. Nu orkar pumpen köra sina cykler och el förbrukningen minskade, sen tänker jag öka den igen när det blir varmare ute. Är man orolig för legionella så kan man köra upp elpannedelen en gång var 14.e dag med elpatron, så var det en som sa att nibepumpar gör automatiskt.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #5 skrivet: 06 april 2006, 16:05:09 »
Ulfons,

Menar du tank max i den kodade menyn?
Man kanske skulle testa det!  Sc:,h
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #6 skrivet: 06 april 2006, 16:32:51 »
Ja ,det var iden kodade menyn jag ändrade. Jag tycker att den jobbar lugnare nu, det och att jag ströp returen verkar ha gjort ca:25 kwh/dygn i skillnad för mej. Två sista dygnen har det gått ca:43kwh på pumpen.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #7 skrivet: 06 april 2006, 17:42:13 »
Hallo,

Legionella är inget problem för oss. Pannan har en slingberedare och innehåller därför inget stillastående vatten (ja alltså under längre tid).

Ändring av maxtemperatur för pannan kan nog höja effektiviteten en aning för producering av värme till radiatorer (men jag betvivlar att det är markant, förutom precis i slutet av laddningen av pannan - då VPin ökar vid 65 graders läget). Däremot minskar VPs möjlighet att producera varmvatten om tankmax sänks, eftersom det krävs en viss övertemperatur som VP lämnar för att värma upp toppen av pannan. Jag menar att om elpannan är satt till 50 grader och tankmax till 50 grader, så kommer de facto inte elpannedelen att värmas av VP. Om däremot tankmax är 65 så värms ju elpannan upp till 65 och då har man helt VP producerat varmvatten en stund (tills dess att temperaturen i elpannan sjunkit till 48 grader).

Denna inställning lär allstå innebära att elpatronen jobbar "mycket" för produktion av varmvatten även under årstider då VP kan producera en påtaglig del.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 65 gradersläget på co2(legionella)
« Svar #8 skrivet: 06 april 2006, 19:31:51 »
Det kan du ha lite rätt i, men jag hamnade i det läget att tank temperaturen kom upp till 51 grader sen var det stopp., Pumpen stog och harvade i ett helt dygn och kom inte igenom 65 graders cykeln, då funkade det bättre för mej att göra en sån här om justering, tills det blir varmare ute och den får förutsättningar att ta sig upp i 65 grader.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!