Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme i källaren?  (läst 8958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Ingen värme i källaren?
« skrivet: 25 september 2008, 21:23:57 »
Har precis installerat en VVM300 med en Fighter 2025-8. Vid igångkörningen blev det bra fart på elementen på första planet(har en enplansvilla med källare). Dock var vissa element varmare än andra. I källaren är de dessvärre helt kalla samt om man känner på returröret vid pannan är detta också kallt vilket borde tyda på att cirkulationen inte är den bästa? Vad kan man göra åt detta? Någon som varit med om detta tidigare? Vore tacksam för all hjälp. Har inte speciellt mycket kunskap om varken rör, panna eller element så försöka vara så pedagogiska som möjligt :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2008, 14:57:57 »
Ta loss termostaten på de kalla radiatorerna och kolla att "piggen" inte fastnat. Man kan då knacka försiktig på ventilen eller dra mycket försiktigt i "piggen" med en tång.

Sen kan du testa att öka cirkpumpen ett snäpp, det är cirkpumpen till höger när du öppnar underluckan på VVM300.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2008, 15:23:04 »

Vi bytte alla termostater innan vi drog igång systemet och att alla skulle ha hängt sig just i källaren känns osannolikt. Pumpen går redan på max så det lutar kanske att det är något fel på cirkpumpen eftersom den inte verkar orka att få det att cirkulera i hela systemet. Fick även felmeddelandet korta driftstider med värmepumpsstopp som följd. Vilka justeringar behöver man göra för at tfå bukt med detta? Kan det bero på att det inte drar runt som det ska? Tycker även att det är en riktigt dålig manual med alldeles för lite informataion i. Verkar som att man måste vara utubildad elektriker och rörmokare för att först hur man ska gå till väga. INte lätt, pust... Sc:,h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2008, 16:44:49 »
Antar att du luftat hela systemet flera gånger...

Jag var själv överraskad hur mycket luft som fanns kvar ganska länge i olika delar  av systemet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2008, 01:17:03 »
Det är luftat tre gånger på två dygn. Hade även stopp på värmepumpen för kort driftstid. Vad göra? Vad beror detta på? Tacksam för all hjälp. :'(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2008, 07:30:57 »
Har du luftat cirkpumpen?
Lossa lite på centrumskruven när den går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2008, 10:56:29 »
Stäng elementen på första plan (du kanske har någon kulventil som du kan stänga hela slingan i markplan med?).
Öppna alla element helt i källaren.
Kör så en halvtimme eller dylikt när vp producerar värme (elementen i källaren bör bli varma) och stäng sedan av vp så att cirkulationspumpen stannar.
Lufta elementen i källaren.
Nu kan du öppna elementen i markplan och köra vp som vanligt och mäta deltaT över varje element.
Stryp de element som har deltaT mindre än 7 ºC.
« Senast ändrad: 28 september 2008, 11:30:23 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2008, 09:03:44 »
 Tack för svaret! Hur fÃ¥r jag reda pÃ¥ Delta T pÃ¥ varje element? Ska man inte lufta systemet när cirk.pumpen gÃ¥r? Det är det jag har gjort. Varför ska man strypa elementen som har minder än 7 grader?

//Tomas

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2008, 09:12:50 »
Digitalroberts förslag var lösningen för mig när en radiator inte blev varm.
Jag hade en stor luftficka i rören fram till radiatorn, när jag stängde termostaten på alla andra radiatorer lossnade luftfickan och for upp i radiatorn där jag kunde luft bort den.

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2008, 09:23:41 »
Låter ju bra. Då får det bli fredagkvällsprojektet. Tack, tack!

Utloggad cenatz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2008, 11:00:12 »
Är det en idé att dra nya rör till elementet som inte funkar som det ska? Det borde väl inte kunna bli fel då så att det inte blir varmt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i källaren?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2008, 08:51:05 »
Varför ska man strypa elementen som har minder än 7 grader?

Det är kanske "kortslutning" över något/några radiatorer, vatten går alltid lättaste vägen. Genom att strypa där det är kortslutning så kan man tvinga vattnet att gå till de andra radiatorerna. Radiatorer som är jämnvarma upptill och nertill tyder på "kortslutning".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!