Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill  (läst 20759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« skrivet: 29 december 2018, 18:42:53 »
Hej,

Jag bor i en lägenhet med vattenburna element som är seriekopplade. I vardagsrummet är det tre stycken varav elementet längst bort från inkommande vattenledning är helt kall (trasig?). De andra två är lite fesljumna i toppen och iskalla i botten. Frånrören är kalla, men inkommande rör är glödheta.

Jag såg en tidigare tråd där en annan person hade samma problem som jag https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49873.0

Jag har testat att lufta ventilen (ingen luft alls, konstant stråle med tryck) och avlägsna termostaten och jucka på piggen. I den tidigare tråden pratas det om en sexkantig hatt, men bilden är borta och som den okunnige lekman jag är vågar jag inte skruva med risk för läkage.
Bifogar några bilder på elementet.

Tack på förhand

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #1 skrivet: 29 december 2018, 20:20:24 »
Fungerar cirkulationspumpen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #2 skrivet: 29 december 2018, 21:50:23 »
Fungerar cirkulationspumpen?

I en lägenhet så sitter väl cirkulationspumpen i källaren och inte i den enskildes lägenhet? Grannen ovanför har fullt fungerande element, och vattenledningen går igenom min lägenhet och den är väldigt varm.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #3 skrivet: 29 december 2018, 22:11:59 »
I en lägenhet så sitter väl cirkulationspumpen i källaren och inte i den enskildes lägenhet? Grannen ovanför har fullt fungerande element, och vattenledningen går igenom min lägenhet och den är väldigt varm.

Vadå, har ni själva ansvar för värmen i en lägenhet? Brukar ju vara föreningen/hyresvärdens ansvar..

Förövrigt låter det som dom är för hårt strypta på kv-värdet, men är konstigt för jag antar som fungerat tidigare?
« Senast ändrad: 29 december 2018, 22:15:07 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #4 skrivet: 29 december 2018, 22:35:57 »
Vadå, har ni själva ansvar för värmen i en lägenhet? Brukar ju vara föreningen/hyresvärdens ansvar..

Förövrigt låter det som dom är för hårt strypta på kv-värdet, men är konstigt för jag antar som fungerat tidigare?

Tack för svar!
Det stämmer att föreningen är ansvariga för att det ska vara fungerande värme in till allas lägenheter, men själva elementen är lägenhetsinnehavarens egendom och således är det upp till mig att de fungerar. Eftersom vattenledningen är väldigt varm (brännrisk!) så utgår jag från att det fungerar som det skal fram till mina element.

Vet du vad de syftade på i den tidigare tråden när de pratade om någon sexkantig sak?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #5 skrivet: 29 december 2018, 23:51:18 »
Insatslägenhet/bostadsrätt innebär att du köper rätten att bo där och så har man gjort om hyran till avgift istället.

Du äger inte radiatorerna, väggar, fönster eller rör och avlopp, inte ens ytterdörren! Om du läser på i stadgarna så står det eller så är det så uppenbart att det inte ens står, men fråga föreningen. 

Om vi hjälper dig att öka på flödet i dina radiatorer så förstör du för någon annan, verkar det vettigt eller låter det vettigare att du hör av dig till bostadsrättsföreningen så fixar dom värmen. Kan ju också vara så att någon annan i föreningen har laborerat med sina element och förstört flödet för dig. dontknow

Har du ens kallt inne eller bara kalla element/radiatorer?
Gör iallafall ingenting själv om du inte kan stänga av stammen in till lägenheten, ifall det börjar spruta ut vatten.



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #6 skrivet: 30 december 2018, 03:07:05 »
Insatslägenhet/bostadsrätt innebär att du köper rätten att bo där och så har man gjort om hyran till avgift istället.

Du äger inte radiatorerna, väggar, fönster eller rör och avlopp, inte ens ytterdörren! Om du läser på i stadgarna så står det eller så är det så uppenbart att det inte ens står, men fråga föreningen. 

Om vi hjälper dig att öka på flödet i dina radiatorer så förstör du för någon annan, verkar det vettigt eller låter det vettigare att du hör av dig till bostadsrättsföreningen så fixar dom värmen. Kan ju också vara så att någon annan i föreningen har laborerat med sina element och förstört flödet för dig. dontknow

Har du ens kallt inne eller bara kalla element/radiatorer?
Gör iallafall ingenting själv om du inte kan stänga av stammen in till lägenheten, ifall det börjar spruta ut vatten.
Okej, ja det låter ju vettigt. Det är bara ett av elementen (i ett annat rum) i lägenheten det är riktig krut i, annars är de andra ganska varma upptill, men inte tillräcklig för att ge en, i min uppfattning, behaglig rumstemperatur. Jag har uppmätt 18c i lägenheten. Tänkte att det kanske fanns någon åtegärd jag kunde göra innan extern part blandas in, så som att kolla piggen i termostaten och att lufta, men verkar kanske inte så då? Tack för ditt svar!

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #7 skrivet: 30 december 2018, 09:24:07 »
Tyvärr när du har dom symptomen brukar det vara otillräckligt flöde, en sak du kan göra dock, öppna änden på kopplet(det kommer inget vatten) och kontrollera så insex skruven är utskruvad och inte inskruvad :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #8 skrivet: 30 december 2018, 10:46:45 »
Tyvärr när du har dom symptomen brukar det vara otillräckligt flöde, en sak du kan göra dock, öppna änden på kopplet(det kommer inget vatten) och kontrollera så insex skruven är utskruvad och inte inskruvad :)

Tack så hjärtligt för svar! Är det den längst ner på andra bilden?

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #9 skrivet: 30 december 2018, 11:45:43 »
Det vanligaste är att termostatratten har varit inskruvad en bit, och varit så länge.
Under tiden har det bildats en kant med kalk innanför tätningen för piggen vid termostaten.
När du trycker in den ser det bra ut, du släpper ut den och det ser OK ut, men den fjädrar inte ända ut p.g.a kalkkanten.
Därmed får man inte full värme.
I så fall måste piggen dras ut och göras ren, smörjas och sättas tillbaka.
Under tiden kommer det att läcka ut vatten på golvet eftersom piggen inte sitter där eller så blir gummitätningen skadad när kalkkanten passerar igenom.
Pest eller kolera...
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #10 skrivet: 30 december 2018, 15:30:21 »
Det vanligaste är att termostatratten har varit inskruvad en bit, och varit så länge.
Under tiden har det bildats en kant med kalk innanför tätningen för piggen vid termostaten.
När du trycker in den ser det bra ut, du släpper ut den och det ser OK ut, men den fjädrar inte ända ut p.g.a kalkkanten.
Därmed får man inte full värme.
I så fall måste piggen dras ut och göras ren, smörjas och sättas tillbaka.
Under tiden kommer det att läcka ut vatten på golvet eftersom piggen inte sitter där eller så blir gummitätningen skadad när kalkkanten passerar igenom.
Pest eller kolera...

Då brukar inte elementet bli varmt som det beskrivs här, har väldigt svårt att tro att det bildas kalk i packboxen men att det ärjar är vanligt men då har du redan ett litet läckage :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #11 skrivet: 30 december 2018, 17:40:03 »
När jag bodde i bostadsrätt och hade samma problem som TS, så var det en ring av kalk eller något annat vitt och hårt innanför packningen. Därför gick inte piggen ända ut och radiatorerna var bara en aning ljumna upptill.
Termostaterna hade varit inskruvade en bit för att tidigare boende tyckt att det var för varmt, antar jag.
Jag säger inte att det är så för TS, försöker bara ge ett tips vad det skulle kunna vara.
Vore det cirkulationspumpen borde det vara sämre ju längre bort på slingan man kommer, plus att fler borde ha samma problem.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #12 skrivet: 30 december 2018, 18:50:29 »
När jag bodde i bostadsrätt och hade samma problem som TS, så var det en ring av kalk eller något annat vitt och hårt innanför packningen. Därför gick inte piggen ända ut och radiatorerna var bara en aning ljumna upptill.
Termostaterna hade varit inskruvade en bit för att tidigare boende tyckt att det var för varmt, antar jag.
Jag säger inte att det är så för TS, försöker bara ge ett tips vad det skulle kunna vara.
Vore det cirkulationspumpen borde det vara sämre ju längre bort på slingan man kommer, plus att fler borde ha samma problem.

Är tyvärr inte ovanligt med litet läckage som nästan ärjar innan det kommit ut. Annars brukar de vanligaste med symptomen du beskrev att hela radiatorn är kall då termostaterna stått stängda hela sommaren och hänger dig i det läget :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #13 skrivet: 30 december 2018, 23:01:27 »
I en lägenhet så sitter väl cirkulationspumpen i källaren och inte i den enskildes lägenhet? Grannen ovanför har fullt fungerande element, och vattenledningen går igenom min lägenhet och den är väldigt varm.

Jag noterade ej att det var en lgh....fel av mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #14 skrivet: 31 december 2018, 00:52:55 »
Så länge du inte bor längst upp är det oftast inte luft som är problemet. Du hade redan plockat av termostater och ”motionerat” piggen (tryckt in den så att den fjädrar ut)?

Är helt inne på Tågråttans spår.. Det är garanterat ett problem som föreningen ansvarar för.

Är det ett större hus med flera våningar och lägenheter eller ett minde hus?

Ett större hyreshus / hus med bostadsrättslägenheter har oftast stammar som går i schakt ute i trapphuset med avstick för varje lägenhet.

Kan du mäta temperaturen på tilloppet och returen? Så jädrans varmt (brännrisk som du skrev) borde det inte vara med den typen av nya fina radiatorer... (vet ifsninte varni landet du befinner dig och ålder på kåken..)

Om du börjar justera grundflödet så blir det precis som tidigare nämnts, ännu mer obalans i systemet och du sabbar för någon annan.

Ta detta med föreningen. De måste i sin tur undersöka cirkpump etc i undercentralen, och sedan se om någon i huset har gjort någon ändring inne hos sig. Det finns många ”händiga Harry”..

På mitt förra jobb injusterare vi ibland ventilationssystem i flerbostadshus. Helt underbart när folk (2mån efter en injustering) plockar ner alla don för att diska dem och sätter tillbaka fel don på alla ställen, eller öppnar upp dem fullt för att de vill ha ”mer luft”, när det är frånluft och de har spaltventilerna (uteluft) i lägenheten stängda..
Ja herregud  ???
« Senast ändrad: 31 december 2018, 01:01:06 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!