Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duschvägg, ej tät mot golv  (läst 15243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Duschvägg, ej tät mot golv
« skrivet: 29 januari 2013, 11:49:00 »
Har ett litet bekymmer med min duschkabin står direkt på golvet.
Pga lutningen mot avloppen är det inte tätt mot golvet utan det blir en springa mellan golvet och skenan duschkabinen står på.
Det man gjort innan är att lägga silikon efter hela skenan för att täcka hålet som blir men det sipprar ändå in vatten mellan skenan och silikonet vilket resulterar i mögel efter ett tag.

Har nu satt farsan pÃ¥ att pilla bort det äckliiga silikonet  a:gl och vi funderar lite pÃ¥ hur vi ska lösa detta pÃ¥ bästa sätt.
En idé var att sätta en extra plastlist på insidan för att täcka det fula som blivit efter borttagningen av silikonet men ändå låta det vara lite öppet mot golvet så vattnet kan rinna tillbaka.

Andra tips? Hur brukar man göra normalt i fall som detta?

Bifogar en bild, det första är sett från sidan på ett ungefär hur skenan ligger mot golvet.
Den blåa saken under är en genomskärning av skenan som visar hur det blir om man sätter silikon, vatten samlas alltså där det är blått.
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 15:57:13 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2013, 12:12:21 »
Inte en aning men jag ska till hösten börja på med ett sådant projekt där det är ena helvetes lutning på golvet och där det även ska bli en kabin som står an mot golvet.
En sa till mig att spackla upp ett mer "normalt" fall till brunnen, inte för kabinens ev springer mellan den och golv utan för att när man löddrar in sig sÃ¥ blir det halt och man glider in mot golvbrunnen  ;)
Har du problem med det  ???
Men iaf, jag har haft en tanke om det problem du beskriver sÃ¥ jag är oxÃ¥ nyfiken pÃ¥ ett vettigt svar  tummenupp
Jag hade nog trott att man sölar pÃ¥ med extra mkt silikon och fÃ¥r till det snyggt pÃ¥ ett tätt vis  dontknow
Men vem vet, det kanske finns lösningar i form av extra mjuka lister mellan kabin och golv som kabintillverkarna säljer för detta problem kan ju inte vara nytt för mig och dig tycker man  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2013, 13:06:12 »
Hej!
Precis samma sak hemma hos mig, men jag använde våtrumssilikon för att slippa mögelpåväxt.
Man måste sätta silokonet på våta sidan så det inte blir nån ficka under där vatten blir kvar.
Försök även få det så tätt som möjligt.

Och använd knepet med att doppa tummen i såpavatten och dra till efteråt så det blir en slät fog.
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 13:08:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013, 13:13:58 »
Det fula efter silikonet fick jag faktiskt bort med speciell silikonrengöring, fick tag i det på halvpatron.
Först skar jag bort så mycket som möjligt sedan kletar man på sörjan och låter det ligga, tror mitt fick dra över natten, minns inte nu.
Sedan kan man torka bort och faktisk få riktigt rent.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013, 13:59:27 »
Talar ni om en duschkabin?

En sÃ¥dan har golv och  stÃ¥r pÃ¥ ben....en bit ovanför golvet ....och med ett avloppsrör ned i golvbrunn.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2013, 14:43:56 »
Talar ni om en duschkabin?

En sÃ¥dan har golv och  stÃ¥r pÃ¥ ben....en bit ovanför golvet ....och med ett avloppsrör ned i golvbrunn.

Jag tror det stÃ¥r fel i rubriken, duschvägg ska det nog vara.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschkabin, ej tät mot golv
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2013, 14:46:23 »
I sammanhanget duschvägg så är det viktigt att man inte stänger "ute" golvbrunnen då den skall kunna svälja vatten från resten av våtrummet, om nu kranen i tvättstället pajar.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2013, 16:06:48 »
Ändrat till duschvägg :)

Ser även att jag förväxlat färgerna vid den nedre genomskärningen men ni fattar ändå.
Ja alltså, som det har varit har ju det som sagt sipprat vatten in mellan silikonen och lagts sig dels i golvskenan men även utanför duschväggen för vattnet kan inte rinna tillbaka.

Det har varit rejält med silikon så att återigen täta inifrån tror jag inte hjälper eftersom vattnet letar sig fram ändå där det inte ska vara.

Tror Ugge är inne på rätt spår, alltså kanske min idé med plastlist för att täcka det fulaste men ändå låta glipan vara kvar så vattnet som eventuellt rinner ut ändå kan rinna tillbaka.

* Tydligen sitter det nån slags frigolit eller liknande inne i golvskenan så vattnet som hamnar utanför rinner ändå inte tillbaka. Får kolla på det mer sen.
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 16:17:13 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2013, 16:42:57 »
Du kan montera två dörrar.....istället för din nuvarande duschvägg.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2013, 16:56:55 »
Sant, men det är en rätt stor grej. man kan nog vara 3 pers i den om man vill. ;)
Skämtåsido har det stått en såndär duschstol i den, tar man bort väggarna får man rätt fula hål i kaklet sen vet jag inte hur golvet ser ut under skenan.

Den ser ut typ såhär, ganska rektangulär, där det är tomt är kakel... och "o" ska symbolisera duschmunstycket och blandare, X är golvbrunn.

|            o
|     X
|_____________
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2013, 10:46:01 »
Vi har nu tagit bort silikonet, vackert är det inte men generellt ser det bättre nu.
Nu när det är öppet med en liten springa under så rinner vattnet tillbaka som det ska, fattar inte varför man satt igen från början, kan vara nån "hemmapulare" som gjort det.

Funderar på att städa upp det sista med silikonborttagning från biltema, vet inte hur effektivt det är dock. Nån annan kanske har förslag på nåt bättre medel?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2013, 11:12:38 »
Om det är öppet till golv 1-3cm under duschväggen stänker det ofta ut en hel del vatten på golvet utanför. Särskilt när små personer duschar. Måste vara väldigt bra fall mot golvbrunnen för att det ska rinna tillbaka direkt. Blir ofta en mängd småpölar utanför duschen. Satte igen öppningen med vit sanitetssilikon som inte möglar. Enda problemet är att lite vatten sugs ut kapillärt mellan våtrummsmattan och silikonfogen men det stannar max ett par cm utanför duschväggen och går att torka upp med ett drag med golvtrasan eller så får det självtorka. Men golvet och badrumsmattan är torra när man går ur duschen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2013, 11:56:16 »
Biltemas silikonborttagare är billig, 89-.

 Jag använde den igÃ¥r.......men undrar om den hjälpte nå´t......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2013, 15:07:23 »
Biltemas silikonborttagare är billig, 89-.

 Jag använde den igÃ¥r.......men undrar om den hjälpte nå´t......

Du tycker inte den var speciellt bra alltså?
Är själv lite skeptiskt eftersom den i princip bara verka innehålla typ citronsyra och alkohol, enkelt förklarat.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Duschvägg, ej tät mot golv
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2013, 15:12:29 »
Du tycker inte den var speciellt bra alltså?
Är själv lite skeptiskt eftersom den i princip bara verka innehålla typ citronsyra och alkohol, enkelt förklarat.

Tyvärr hittade jag ingen annan produkt nå´n annanstans.

Jag vet ej om den gjorde någon nytta, men nå´n skada gjorde den inte. Den är ju så billig.....så jag ångrar mej iaf inte.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!