Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder  (läst 52165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
 studs      Uppmätnings miss  MotstÃ¥ndet är en Diod Ritningen RÄTTAD 3/10 2010
Hej alla     När jag vet att alla fel koder är under kontroll kommer en samanfattning.
Köper 3 st E12DKE Luft /Luft värmepumpar 2006.
Använder 3 st panasonic E12DKE  De värmer olika hus.
------------------------
Den pumpen som värmer mitt hus fick H16 fel efter 2 vintrar 2008
blev utbytt utan problem
-------------------------
Nästa E12DKE som det blir fel kod F90 år 2010 februari och kallt är det då
men den gick att få igång igenom att stänga av ingående ström 30 min och starar den igen
den kunde gå i från 0 min till några veckor åt gången
Fel anmäler den nu i juni till min leverantör Citcop för F90 fel
Jag fick svar att anlita den service firma som vakumsuger pumpen...
Ringde den firman, de ville att jag monterar ner pumpen för felsökning kretskort.
Jag kollar upp vad kretsskort kostar mmm dyrt tyckte jag med allt runtom jobb. mm
---------------
Jag har tur, el och elektronik kan jag lite om. efter lite felsökning kom jag fram till kretskortet i ute delen som felet är på, hittar o lagar felet räknar inte min tid
material 25mm lÃ¥ng isolerad trÃ¥d + en diod 1N400 data 400 Volt 1 Amp  kostnad under 15 kr.
----------------
Jag har alltså 2 st E12DKE pumpar till som detta felet kommer att uppstå på...

« Senast ändrad: 16 oktober 2010, 18:58:05 av pär45 »

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, H11, och nu efter rep H00
« Svar #1 skrivet: 22 september 2010, 06:23:17 »
Hej

vad är det igentligen du vill ha sagt med denna tråd?
mer än att du har fel på panasonic värmepumpar, nått du söker hjälp om eller?

Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, F11, och nu efter rep H00
« Svar #2 skrivet: 22 september 2010, 08:54:50 »
Hej mcrave /   OBS Uppmätnings miss  MotstÃ¥ndet är en Diod   [/b] Ritningen RÄTTAD 3/10 2010
Tråden är tänkt till hjälp för dom som sitter med samma kod fel F90 på sin panasonic E12DKE
och kan ha samma modell av kretskort som mitt som gick sönder och jag lagat för 5 kr i material och har KOD H00 = hittar inga fel.

Det jag vill ha sakt, var inte lätt att skriva kortfattat! Bara att alla dess pumpar med ett vist kretskort har ett värme / överlast relaterat problem som skapar F 90, H 11, F11  felet
dessa felkoder visas inte samtidigt!
Det är ett fel som kan vara enkelt att laga för de som innesitter med lödkolv och lite kretskortsvana och att det är skillnad på kostnad på 1000 lappar.
--------------------
« Senast ändrad: 03 oktober 2010, 10:02:42 av pär45 »

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, H11, och nu efter rep H00
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 09:32:08 »
Du får gärna bifoga en bild med beskrivning till hur din reparation blev utförd.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, H11, och nu efter rep H00
« Svar #4 skrivet: 22 september 2010, 09:38:01 »
aha dÃ¥ är jag med  Thumbsup
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, F11, och nu efter rep H00
« Svar #5 skrivet: 22 september 2010, 15:03:49 »
Hej !!!!!!!!
OBS OBS RITNINGEN ÄR RÄTTAD !! studs :,v( Inga felkoder efter min rep av ute kretskortet
Ritningen är rättad !! Uppmätnings miss  MotstÃ¥ndet är en Diod !!  [/b] Ritningen RÄTTAD 3/10 2010
Det är enkelt att komma åt felet.
Bara till att lyfta locket på utedelen och lyfta plastlocket så är kretskortet lätt överskådligt.
Om det är samma fel som jag hade är det fullt synligt var felet är.
Bilden nedan visar på vilka punkter som skall förbindas + var motståndet skall anslutas.
OBS!! Tänka på att stänga huvudströmmen till pumpen om du ska ge dig på att fixa.
Jag är säker på att det är många som klarar av att laga kretskortet med detta fel!
Jag har 3 st lika pumpar och alla har samma brännmärken i lacken, vilket tyder på att det kan vara ett vanligt fel. ( bilden som är tagen är olyckligt vis ljusare just där färgändringen är!)

OBS om ni tittar noga på det fotade kretskortet och på den förstorad bilden
där syns en färgändring på kretskortet exakt samma färgändring på de tre värmepumpar som jag har, bilden är taget på ett felfritt kort som är av samma typ!
varför jag fotot ett felfritt kort är för att lättare se hur det tryckta mönstret ska se ut.

Men jag har fortfarande en undran om detta felet kan orsaka H16 felet i vissa fall
eftersom jag har hört kompressorn gå trögt några dagar före F90 felet kom.

OBS!! Tänka på att stänga huvudströmmen till pumpen om du ska ge dig på att fixa.








« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 09:42:54 av pär45 »

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, H11, och nu efter rep H00
« Svar #6 skrivet: 23 september 2010, 07:25:20 »
Riktigt trevligt med folk som tar sig an och letar fram felet. gj!

Vill dock höja en varningens finger och säga (det vissa inte verkar förstå) att det självfallet kan vara andra fel än just detta på kretskortet.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, F11, och nu efter rep H00
« Svar #7 skrivet: 23 september 2010, 08:45:47 »
Hej ghandi och alla               [/b] Ritningen RÄTTAD 3/10 2010

Helt rätt det ghandi skriver att det kan vara annat fel på kretskorstet !
Vill också passa på att upplysa om att panaonic har ett nyare kretskort

Jag har en utbytt E12DKE H16 pump med det nyare kortet det visar inga bränmärken än
gått 2 vintrar!

Det finns alltså nyare kretskort och de ser inte lika ut !OBS titta noga så kretskorten är exakt lika som fotot visar !

Vill dessutom varna för att inte glöma att göra värmepumpen strömlös innan felsökning görs!!

studs
Hej alla
Köper 3 st E12DKE Luft /Luft värmepumpar 2006.
Använder 3 st panasonic E12DKE  De värmer olika hus.
------------------------
Den pumpen som värmer mitt hus fick H16 fel efter 2 vintrar 2008
blev utbytt utan problem
-------------------------
Nästa E12DKE som det blir fel kod F90 år 2010 februari och kallt är det då
men den gick att få igång igenom att stänga av ingående ström 30 min och starar den igen
den kunde gå i från 0 min till några veckor åt gången
Fel anmäler den nu i juni till min leverantör Citcop för F90 fel
Jag fick svar att anlita den service firma som vakumsuger pumpen...
Ringde den firman, de ville att jag monterar ner pumpen för felsökning kretskort.
Jag kollar upp vad kretsskort kostar mmm dyrt tyckte jag med allt runtom jobb. mm
---------------
Jag har tur, el och elektronik kan jag lite om. efter lite felsökning kom jag fram till kretskortet i ute delen som felet är på, hittar o lagar felet räknar inte min tid
material 25mm lång isolerad tråd + ett motstånd 680 ohm kostnad under 5 kr.
----------------
Jag har alltså 2 st E12DKE pumpar till som detta felet kommer att uppstå på...


studs
Hej alla
Köper 3 st E12DKE Luft /Luft värmepumpar 2006.
Använder 3 st panasonic E12DKE  De värmer olika hus.
------------------------
Den pumpen som värmer mitt hus fick H16 fel efter 2 vintrar 2008
blev utbytt utan problem
-------------------------
Nästa E12DKE som det blir fel kod F90 år 2010 februari och kallt är det då
men den gick att få igång igenom att stänga av ingående ström 30 min och starar den igen
den kunde gå i från 0 min till några veckor åt gången
Fel anmäler den nu i juni till min leverantör Citcop för F90 fel
Jag fick svar att anlita den service firma som vakumsuger pumpen...
Ringde den firman, de ville att jag monterar ner pumpen för felsökning kretskort.
Jag kollar upp vad kretsskort kostar mmm dyrt tyckte jag med allt runtom jobb. mm
---------------
Jag har tur, el och elektronik kan jag lite om. efter lite felsökning kom jag fram till kretskortet i ute delen som felet är på, hittar o lagar felet räknar inte min tid
material 25mm lång isolerad tråd + ett motstånd 680 ohm kostnad under 5 kr.
----------------
Jag har alltså 2 st E12DKE pumpar till som detta felet kommer att uppstå på...


« Senast ändrad: 16 oktober 2010, 09:51:12 av pär45 »

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, F11, och nu efter rep H00
« Svar #8 skrivet: 30 september 2010, 00:38:20 »
Fortsättning följer nu med Kod F11! mer felsökning    [/b] Ritningen RÄTTAD 3/10 2010
Nu med fel kod F11 = fyrvägs ventilen ! alternativ spolen till magnetventilen mm...
Nu har jag svaret på varför kompressorn gick trögt det berodde på fyrvägsventilen spärrade gasen, testade med att göra spolen strömlös direkt blev det ett pysande ljud och kompressorn gick lätt igen, åter kommer med mer info när jag testat Kod F11 mer.

Även fel kod F11 är fixad / rep. Pumpen har nu gått felfritt från 1/10 kl 11,00 och går vidare utan fel koder.
« Senast ändrad: 03 oktober 2010, 10:08:53 av pär45 »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Panasonic E12DKE med felkod F90, F11, och nu efter rep H00
« Svar #9 skrivet: 30 september 2010, 00:57:39 »
Suveränt bra att folk lägger ut sina "fixar".  Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej Alla                 Ny raport!! Uppmätnings miss  MotstÃ¥ndet är en Diod !!
Om hur det går med F11 felet...nu är den uppdaterade krets ritningen på plats / reparationen om
några dagar när jag vet hur jag lyckats....
Jag kontroll mätte ännu engång på ett felfritt kretskort upptäckte det jag misstänkte
att motståndet 680 ohm det är en Diod, back motståndet är 680 ohm i en kisel diod
Förklaring om vad en diod är... Diod fungerar som en backspärr
spänningens plus pol kan bara flyta igenom åt ett håll,
Spänningens minus pol flyter igenom åt andra hållet kallas för likriktare

1 diod släpper inte igenom växel ström utan den likriktas anntingen + eller -
beroende vilket håll dioden vänds.
Även fel kod F11 är fixad / rep. Pumpen har nu gått felfritt från 1/10 kl 11,00 och går vidare utan fel koder.

jag gör som Kajsa Varg man tar vad man har pÃ¥ hyllan 1N 400 klarar 400Volt  1  Amp.
Nollställt felkoderna och i nu läget finns inga felkoder pumpen går som den skall.
Men jag ska hålla koll på den så att allt är ok
Fortsättning följer...
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 09:48:52 av pär45 »

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej Alla nu är det Lördag 2 Okt 2010    Ref om felkoder F90 H11 H00 F11 OBS!Uppmätnings miss  MotstÃ¥ndet är en Diod
Sammanfattning: 1 krets bortbränd 1 st diod bortbränd detta fel ger kod F90 !! OBS kan säker vara relaterat till fler fel!
1 / Rep tråd + motstånd 680 ohm detta löste Kod F90 till att bli H11 jag lödat in koppar tråden på fel pol vid relä.
2 / flyttar tråden till rätt pol på relä nu ger det felkod F11 = fyrvägsventilen, testar hittar inget fel där pumpen tuffar vidare och ger värme, jag funderar om jag möjligen tolkat mätvärdet 680 ohm fel, har fler värmepumpar av samma modell och ekeltronikkort
Mäter och upptäcker att det har varit en diod!!Bortbränd sådan..på det felaktiga kortet alltså inget motstånd !!

3 / 1 okt 2010 Löder in en diod med + pol vänd mot relä polen samma dragning som motståndet! så är reprationen gjord nu.
Klart! Slår på strömmen och Nollställer alla felkoder! Kollar om det fins koder kvar men alla är borta!
Nu har pumpen gått i 14 timmar fortfarande inga felkoder.

Kretskorts bilden visar rätt rep nu och är uppdaterad 3/10 2010
Tar en Diod 1N4004 data 400Volt 1Amp som jag har på lager, nu har jag inte mätt stömen igenom dioden
kanske hade det gått med en 1N4148 vanlig diod för gnistsläckning och att kortsluta reläspolens reaktor spänning
för att skydda elektroniken.
« Senast ändrad: 03 oktober 2010, 10:47:48 av pär45 »

Utloggad manul

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej,

jag har också fått F11 fel på min luftvärmepump, har du lyckats komma vidare i din felsökning?

/Ulf

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hel Manul
Ja jag har lyckats att hitta alla de fel som skapat de olika felkoder på min värmepump Panasonic E12DKE
1 / felkod F90 = avbränd koppar krets, uppstår troligtvis förhög ström belastning och fukt.
2 / Felkod F11 = bort bränd diod, detta fel fick min pump att gå mycket tungt.
Uppdaterade kretskorts bilden med min rep av felet är på plats nu 3/10 2010.

I nuläget fungerar min värmepump lika bra som den gjorde som ny.

Även fel kod F11 är fixad / rep. Pumpen har nu gått felfritt från 1/10 kl 11,00 och går vidare utan fel koder.
« Senast ändrad: 03 oktober 2010, 10:16:09 av pär45 »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
efter alla "fixar" glöm inte Ã¥ spreja pÃ¥ plastlack sÃ¥ inte fukten kommer Ã¥t igen!!  Thumbsup
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!