Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...  (läst 3085 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« skrivet: 29 november 2020, 12:07:31 »
Hej.

Har en Mitsubishi MUZ-A12YVH som enligt typskylt är från 2004.11 sittandes på garaget

Problemet började för kanske 2 veckor sedan med att jordfelsbrytaren löste ut, jag återställde och den löste ut igen efter ca.15min återställde igen osv. tills jag konstaterade att de va värmepumpen som orsakade läckströmmen. Så då kopplade jag förbi JFB:en med en 10A säkring, och det har funkat klockrent efter de tills igår då även 10A löst ut. Återställde den igår kväll. Kom ut i morse, säkring hel men pumpen värmer inget...

Händelseförloppet är nu enligt följande:

Startar pumpen från innerdelen på max värme.
Kompressorn startar och ligger på mellan 5-6A
Kondensorn i utedelen blir väldigt varm, fläkten i utedelen startar aldrig
Kompressorn stegar ner, amperen sjunker.
Kompressorn stänger av sig
Innerdelen börjar blåsa men kommer bara upp i ca. 13 grader när jag mäter med termometer.
Efter några minuter startar kompressorn igen och allt börjar om, och som sagt fläkten i utedelen går aldrig.

Vad kan felet vara?
Kretskortet?
Dåligt med köldmedium?

Mvh.
Mattias

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 12:15:28 »
får du ingen felkod via blinkande lampor på innerdel ?
om du tar bort locket på höger sida om utedelen som täcker rör och elanslutning och tittar in och upp mot locket så kan det finnas en diod där som blinkar med ett visst antal blink som du får notera.

låter som kretskort, fyrvägsventilens spole eller kompressorfel.
Vore det soppabrist så skulle inte jordfelsbrytare lösa ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #2 skrivet: 29 november 2020, 12:17:51 »
Det första att felsöka är väl fläkten?  ::)
Kolla att den snurrar fritt, inget som tar emot?
Kan du mäta om den får spänning?
Kolla fläktkondensatorn, det är en lågoddsare om fläkten får spänning, men inte snurrar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #3 skrivet: 29 november 2020, 12:20:26 »
får du ingen felkod via blinkande lampor på innerdel ?
om du tar bort locket på höger sida om utedelen som täcker rör och elanslutning och tittar in och upp mot locket så kan det finnas en diod där som blinkar med ett visst antal blink som du får notera.

låter som kretskort, fyrvägsventilens spole eller kompressorfel.
Vore det soppabrist så skulle inte jordfelsbrytare lösa ut.

Tack, ska kika på de.

Är det värt att lägga energi och laga denna eller ska man kika på en bättre begagnad istället kanske?
Alltså hela luftvärmepumpen

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #4 skrivet: 29 november 2020, 12:25:14 »
Det första att felsöka är väl fläkten?  ::)
Kolla att den snurrar fritt, inget som tar emot?
Kan du mäta om den får spänning?
Kolla fläktkondensatorn, det är en lågoddsare om fläkten får spänning, men inte snurrar?

Fläkten snurrar fritt och inget som tar emot.
Visst jag kan gå ut och mäta om den får spänning, men när vet jag att fläkten ska gå? Ska den jämt gå eller är det beroende på i vilket läge pumpen befinner sig i?
Tror ju inte att fläkten är sönder, för då borde den väl skicka in värme till innerdelen ändå eller?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #5 skrivet: 29 november 2020, 12:32:37 »
Fläktmotorn kan vara en orsak , borde då ge ett blinkmönster på att det är fläktmotorn via dioden.

Bättre begagnad luftvärmepump är nog svårt att hitta, dessutom måste den vara demonterad på rätt sätt så du inte åker på att fylla köldmedium för ett par tusenlappar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #6 skrivet: 29 november 2020, 13:35:17 »
Jag har nu kikat på den enda lysdioden jag såg på kretskortet i utedelen och den lyser stadigt rött så länge kompressorn går, sen efter 5-10 min. när kompressorn stänger av så börjar den blinka två ggr. vilket enligt schemat på locket är "Protection for overcurrent"

1 check outdoor inverter pcb
2 Check compressor
3 Check valve

Precis som du antydde TS Comfort AB

Fläkten mätte jag på, men kretskortet skickar inte ut någon spänning. Mätte på kontakten.

Går det att laga kretskortet alternativt få tag i ett nytt?

Ventilen kan det väl inte vara som gör att säkringen löser ut? Visst spolen möjligtvis, men känns inte som sådana går sönder specielt ofta.
Kompressorn känns de inte riktigt som heller så den låter fint och blir väldigt varm som jag antar att den ska bli. Eller är kompressorn övervakad på nått sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #7 skrivet: 29 november 2020, 17:06:22 »

Kondensorn i utedelen blir väldigt varm, fläkten i utedelen startar aldrig


Jag läste fel, tyckte det stod kompressor.
I utedelen sitter det en förångaren, kondensorn sitter i innerdelen.
Om förångaren blir varm så fastnar den i avfrostningsläget.
Det kan antingen vara 4-vägsventilen, styrningen eller tempgivaren på förångaren som krånglar.
Om jordfelsbrytare och säkring går så gissar jag på 4-vägsventil eller styrningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #8 skrivet: 29 november 2020, 20:19:12 »
Jag läste fel, tyckte det stod kompressor.
I utedelen sitter det en förångaren, kondensorn sitter i innerdelen.
Om förångaren blir varm så fastnar den i avfrostningsläget.
Det kan antingen vara 4-vägsventilen, styrningen eller tempgivaren på förångaren som krånglar.
Om jordfelsbrytare och säkring går så gissar jag på 4-vägsventil eller styrningen.

Jaha okej, trodde de hette kondensor i utedelen också 😊

Ja jag får forska vidare på mitt problem...
   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #9 skrivet: 30 november 2020, 07:10:00 »
Om järnkärnan i fyrvägsventilen fastnar så blir spolen varm och "brinner" efter ett tag.
Att byta fyrvägsventil är dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #10 skrivet: 30 november 2020, 20:32:15 »
Tror jag har hittat felet, skruvade loss kretskorten idag efter jobbet och gick igenom dem, hittade trasig glassäkring F71 på spänningskortet, efter snabb koll på elschemat på locket så kan jag se att den går bla. till värmekabel i tråget och fläkten.
Men jag har inte hunnit montera ihop de än och testat men är till 80% säker på att de är värmekabeln och 20% på fläkten 😊
De förklarar fenomenet med JFB, att nått då va påväg att gå sönder och sedan ren kortis så glassäk. och min dvärgbrytare i centralen gick.

Så förhoppningsvis börjar allt funka igen med ny glassäkring  och bortkopplad värmekabel / fläkt

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #11 skrivet: 30 november 2020, 20:39:59 »
Värmekablar man la in förr i tiden kunde strula ibland, man brukade kunna se en bränd punkt på dom så där har du ett mycket troligt fel  tummenupp

På en del modeller om den är fabriksmonterad med anslutning på kortet så är/var dom ihop med spolen till fyrvägaren så gick säkringen så var det sen bara kyldrift.

Med lite tur så blev det ett ”billigt” fel  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #12 skrivet: 01 december 2020, 07:57:38 »
Vi har bytt en sån där, då hade det blivit kortis i termostaten som satt på kabeln ca 10 cm upp från bottentråget, syntes tydligt att det brunnit där.
Troligen p.g.a. fukt och smuts som samlats där under årens lopp.
Du ska nog inte räkna med att värmepumpen kommer att fungera så bra om du bara kopplar ur värmestaven, den behövs nog, speciellt när det blir riktigt kallt och du behöver värmepumpen som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #13 skrivet: 01 december 2020, 17:15:04 »
Nu är allt återmonterat förutom värmeslingan i tåget, och pumpen funkar perfekt igen!  :)

Kommer självklart komplettera med en ny värmekabel. Köper en med inbyggd termostat och lägga dit istället.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #14 skrivet: 01 december 2020, 17:21:25 »
Kanske ska kika först om den behövs, beror lite på vart du bor.

Dom med termostat kommer ligga på och dra lite 24/7 under ca +3 grader ute och det kan bli en sudd med slantar på 6-8 månader
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!