Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 december 2020, 07:07:18 »

Där ser man!
Då var det nog kortis i värmestaven på värmepumpen vi repade trots allt.
Om de inte har olika lösningar på olika årgångar av värmepumpar.
Det ser i alla fall inte ut som det som hade brunnit på den värmepumpen.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 december 2020, 16:13:50 »

Du kan i princip sätta vilket överhettningskydd som helst där bulben fästes på slingan och ställa den på en temp. Nu vet jag inte vilka temperaturer den ska lösa på eller om den återställer sig själv.  Vanliga ÖSK finns upp till 120C och återställes manuellt, räcker inte det så finns termostater upp till 400C  och då är det en ren termostat som återställer sig själv.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 02 december 2020, 14:22:56 »

Nja, något överhettningsskydd är det inte, utan en termostat.
Kolla bara först så det inte är termostaten som är problemet, det var det ju som sagt på den maskin som vi reparerade.
Vi bytte alltihop ändå för värmestaven var rätt rostig, ville inte lämna det så.

Nej det är ingen termostat, det är ett överhettningsskydd som ligger i serie med värmeslingan och sitter klamrat fast runt slingan.
Styrningen sköter till och frånslag av värmeslingan...
Se bifogade bilder.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 december 2020, 09:24:16 »

Nja, något överhettningsskydd är det inte, utan en termostat.
Kolla bara först så det inte är termostaten som är problemet, det var det ju som sagt på den maskin som vi reparerade.
Vi bytte alltihop ändå för värmestaven var rätt rostig, ville inte lämna det så.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 01 december 2020, 20:07:26 »

Kanske ska kika först om den behövs, beror lite på vart du bor.

Dom med termostat kommer ligga på och dra lite 24/7 under ca +3 grader ute och det kan bli en sudd med slantar på 6-8 månader

Bor utanför Skövde, men har haft problem med en tidigare pump där is i tåget tryckte ihop förångaren så de blev läckage. Den hade ej värmekabel. Så de vill jag inte riskera igen.

Kom på att jag har lite vanlig golvvärmekabel över från diverse jobb, de borde jag kunna lägga ihop med det överhettningsskyddet som sitter där idag, sen koppla ihop de med befintlig styrning. Så blir allt som tidigare...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2020, 17:21:25 »

Kanske ska kika först om den behövs, beror lite på vart du bor.

Dom med termostat kommer ligga på och dra lite 24/7 under ca +3 grader ute och det kan bli en sudd med slantar på 6-8 månader
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 01 december 2020, 17:15:04 »

Nu är allt återmonterat förutom värmeslingan i tåget, och pumpen funkar perfekt igen!  :)

Kommer självklart komplettera med en ny värmekabel. Köper en med inbyggd termostat och lägga dit istället.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 december 2020, 07:57:38 »

Vi har bytt en sån där, då hade det blivit kortis i termostaten som satt på kabeln ca 10 cm upp från bottentråget, syntes tydligt att det brunnit där.
Troligen p.g.a. fukt och smuts som samlats där under årens lopp.
Du ska nog inte räkna med att värmepumpen kommer att fungera så bra om du bara kopplar ur värmestaven, den behövs nog, speciellt när det blir riktigt kallt och du behöver värmepumpen som mest.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 november 2020, 20:39:59 »

Värmekablar man la in förr i tiden kunde strula ibland, man brukade kunna se en bränd punkt på dom så där har du ett mycket troligt fel  tummenupp

På en del modeller om den är fabriksmonterad med anslutning på kortet så är/var dom ihop med spolen till fyrvägaren så gick säkringen så var det sen bara kyldrift.

Med lite tur så blev det ett ”billigt” fel  :)
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 30 november 2020, 20:32:15 »

Tror jag har hittat felet, skruvade loss kretskorten idag efter jobbet och gick igenom dem, hittade trasig glassäkring F71 på spänningskortet, efter snabb koll på elschemat på locket så kan jag se att den går bla. till värmekabel i tråget och fläkten.
Men jag har inte hunnit montera ihop de än och testat men är till 80% säker på att de är värmekabeln och 20% på fläkten 😊
De förklarar fenomenet med JFB, att nått då va påväg att gå sönder och sedan ren kortis så glassäk. och min dvärgbrytare i centralen gick.

Så förhoppningsvis börjar allt funka igen med ny glassäkring  och bortkopplad värmekabel / fläkt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 november 2020, 07:10:00 »

Om järnkärnan i fyrvägsventilen fastnar så blir spolen varm och "brinner" efter ett tag.
Att byta fyrvägsventil är dyrt.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 29 november 2020, 20:19:12 »

Jag läste fel, tyckte det stod kompressor.
I utedelen sitter det en förångaren, kondensorn sitter i innerdelen.
Om förångaren blir varm så fastnar den i avfrostningsläget.
Det kan antingen vara 4-vägsventilen, styrningen eller tempgivaren på förångaren som krånglar.
Om jordfelsbrytare och säkring går så gissar jag på 4-vägsventil eller styrningen.

Jaha okej, trodde de hette kondensor i utedelen också 😊

Ja jag får forska vidare på mitt problem...
   
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2020, 17:06:22 »


Kondensorn i utedelen blir väldigt varm, fläkten i utedelen startar aldrig


Jag läste fel, tyckte det stod kompressor.
I utedelen sitter det en förångaren, kondensorn sitter i innerdelen.
Om förångaren blir varm så fastnar den i avfrostningsläget.
Det kan antingen vara 4-vägsventilen, styrningen eller tempgivaren på förångaren som krånglar.
Om jordfelsbrytare och säkring går så gissar jag på 4-vägsventil eller styrningen.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 29 november 2020, 13:35:17 »

Jag har nu kikat på den enda lysdioden jag såg på kretskortet i utedelen och den lyser stadigt rött så länge kompressorn går, sen efter 5-10 min. när kompressorn stänger av så börjar den blinka två ggr. vilket enligt schemat på locket är "Protection for overcurrent"

1 check outdoor inverter pcb
2 Check compressor
3 Check valve

Precis som du antydde TS Comfort AB

Fläkten mätte jag på, men kretskortet skickar inte ut någon spänning. Mätte på kontakten.

Går det att laga kretskortet alternativt få tag i ett nytt?

Ventilen kan det väl inte vara som gör att säkringen löser ut? Visst spolen möjligtvis, men känns inte som sådana går sönder specielt ofta.
Kompressorn känns de inte riktigt som heller så den låter fint och blir väldigt varm som jag antar att den ska bli. Eller är kompressorn övervakad på nått sätt?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 november 2020, 12:32:37 »

Fläktmotorn kan vara en orsak , borde då ge ett blinkmönster på att det är fläktmotorn via dioden.

Bättre begagnad luftvärmepump är nog svårt att hitta, dessutom måste den vara demonterad på rätt sätt så du inte åker på att fylla köldmedium för ett par tusenlappar.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 29 november 2020, 12:25:14 »

Det första att felsöka är väl fläkten?  ::)
Kolla att den snurrar fritt, inget som tar emot?
Kan du mäta om den får spänning?
Kolla fläktkondensatorn, det är en lågoddsare om fläkten får spänning, men inte snurrar?

Fläkten snurrar fritt och inget som tar emot.
Visst jag kan gå ut och mäta om den får spänning, men när vet jag att fläkten ska gå? Ska den jämt gå eller är det beroende på i vilket läge pumpen befinner sig i?
Tror ju inte att fläkten är sönder, för då borde den väl skicka in värme till innerdelen ändå eller?
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 29 november 2020, 12:20:26 »

får du ingen felkod via blinkande lampor på innerdel ?
om du tar bort locket på höger sida om utedelen som täcker rör och elanslutning och tittar in och upp mot locket så kan det finnas en diod där som blinkar med ett visst antal blink som du får notera.

låter som kretskort, fyrvägsventilens spole eller kompressorfel.
Vore det soppabrist så skulle inte jordfelsbrytare lösa ut.

Tack, ska kika på de.

Är det värt att lägga energi och laga denna eller ska man kika på en bättre begagnad istället kanske?
Alltså hela luftvärmepumpen
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2020, 12:17:51 »

Det första att felsöka är väl fläkten?  ::)
Kolla att den snurrar fritt, inget som tar emot?
Kan du mäta om den får spänning?
Kolla fläktkondensatorn, det är en lågoddsare om fläkten får spänning, men inte snurrar?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 november 2020, 12:15:28 »

får du ingen felkod via blinkande lampor på innerdel ?
om du tar bort locket på höger sida om utedelen som täcker rör och elanslutning och tittar in och upp mot locket så kan det finnas en diod där som blinkar med ett visst antal blink som du får notera.

låter som kretskort, fyrvägsventilens spole eller kompressorfel.
Vore det soppabrist så skulle inte jordfelsbrytare lösa ut.
Skrivet av: Steeda
« skrivet: 29 november 2020, 12:07:31 »

Hej.

Har en Mitsubishi MUZ-A12YVH som enligt typskylt är från 2004.11 sittandes på garaget

Problemet började för kanske 2 veckor sedan med att jordfelsbrytaren löste ut, jag återställde och den löste ut igen efter ca.15min återställde igen osv. tills jag konstaterade att de va värmepumpen som orsakade läckströmmen. Så då kopplade jag förbi JFB:en med en 10A säkring, och det har funkat klockrent efter de tills igår då även 10A löst ut. Återställde den igår kväll. Kom ut i morse, säkring hel men pumpen värmer inget...

Händelseförloppet är nu enligt följande:

Startar pumpen från innerdelen på max värme.
Kompressorn startar och ligger på mellan 5-6A
Kondensorn i utedelen blir väldigt varm, fläkten i utedelen startar aldrig
Kompressorn stegar ner, amperen sjunker.
Kompressorn stänger av sig
Innerdelen börjar blåsa men kommer bara upp i ca. 13 grader när jag mäter med termometer.
Efter några minuter startar kompressorn igen och allt börjar om, och som sagt fläkten i utedelen går aldrig.

Vad kan felet vara?
Kretskortet?
Dåligt med köldmedium?

Mvh.
Mattias

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!