Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS  (läst 3019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« skrivet: 05 april 2021, 12:02:02 »
Jag har under de senaste kanske sex veckorna haft problem med att det kommer upp "Motorskydd löst" i displayen.
Det räcker att bryta strömmen och slå på den igen så fungerar den utmärkt igen en period.

En nogrann undersökning av det som jag kan undersöka visade att ett motstånd på mjukstartskortet var trasigt.
Med goda råd från detta forum har jag lött dit ett nytt, men "Motorskydd löst" har trots allt dykt upp ett par gånger.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74400.msg776470;topicseen#msg776470

Jag har även dragit åt alla skruvar, mätt lindningarna på kompressorn, mätt nätspänningen m.m.
Vad tycker ni att jag skall göra som nästa steg och vad tror ni att det kan vara för fel?

En sak jag själv funderar på är att ersätta mjukstarten med en vanlig kontaktor för att utesluta en komponent.
Tycker ni att detta är ett bra förslag eller finns det någon hake med att göra detta test?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #1 skrivet: 05 april 2021, 13:09:02 »
Kolla kontakterna i kontaktorn svÃ¥rt utan att ta isär det, ( det med motorskyddet pÃ¥ ) efter en hel del Ã¥r sÃ¥ blir det  brändsÃ¥r pÃ¥ dessa och ge dÃ¥ligt kontakt och MS löser,. Sen det med mjukisen den är bra att ha för att spara kompressorns ryck i starten. Kasta ut orginalet och köp en av riktig kvalitet. Inget märkvärdigt att byta dom finns i 230V eller 400V styrning.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #2 skrivet: 05 april 2021, 14:57:03 »
Det finns ingen kontaktor i min värmepump, det är mjukstarten som sköter start/stopp.
Jag är helt inne på att köpa en ny mjukstart, men vill vara helt säker på att det är den som är felet först.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #3 skrivet: 05 april 2021, 16:13:50 »
Men det finns säkert ett motorskydd och det sitter säkert på en kontaktor som kanske är dragen hela tiden och mjukisen får en spänning från kortet att starta, hur startar du om den när MS löst, trycker på en liten knapp på MS. och kontaktorn drar

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #4 skrivet: 05 april 2021, 17:10:47 »
Det finns ingen kontaktor utan bara ett motorskydd som heter LRD 12 och är från Telemecanique.
Jag bryter bara strömmen för att återställa det och sedan fungerar allt igen (tills vidare).
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #5 skrivet: 05 april 2021, 17:55:19 »
DÃ¥ är det nog sÃ¥ att det stÃ¥r i autoläge och Ã¥tergÃ¥r själv, det blir dÃ¥ en signal till VP som stänger av och  nollställs med att göra VP strömlös,
tittade på schemat och det syns bara ett MS och därefter mjukisen. Kan du ta ett foto på el-delen där det sitter.
Du har PM

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #6 skrivet: 05 april 2021, 20:08:10 »
Jag har googlat efter information om motorskyddet och det står mycket riktigt i läge AUTO.
Det återgår därmed av sig själv, men värmepumpens styrsystem nollställs när man slår av och på strömmen.

Här kommer även en bild på hur mjukstarten och motorskyddet ser ut.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #7 skrivet: 05 april 2021, 20:43:55 »
Det är ett vanligt MS som normalt sätt direkt pÃ¥ en kontaktor, nu med endast ett kontaktblock för att ansluta ledningarna, dÃ¥ ligger det spänning  konstant pÃ¥ mjukisen och fÃ¥r signal frÃ¥n VP pÃ¥ sticket märkt med A1 A2 för att starta. Jag gillar inte den sorten, snik, 1 kontaktor mindre. Tydligen vet du lite om EL. Lossa tamparna pÃ¥ mjukisens nedre kontakter U , V ,W och ohmmät  kompressorn, värdet kan variera lite men normalt, för att se sÃ¥ inte kompressorn brÃ¥kar. Dom svarta rektangulära är relän där u,v,w är pÃ¥ och dom kan fÃ¥ dÃ¥liga kontaktytor  pÃ¥ sig, kopplar du ihop ihop L1 -U och L2 - V och L3 - W är i direkt kontakt sÃ¥ den behöver du inte bry dig om. När du slÃ¥r pÃ¥ strömmen till VP kommer kompressorn att starta med ett ryck och dÃ¥ kan du märka om MS löser, finns bara ett par saker kvar att kolla. Kommer du Ã¥t att lossa locket pÃ¥ kompressorn och se om det är brända kontakter där, sen MS och kontaktblockets anslutningar under skruvarna ska kollas samt alla ledningars infästningar, inga blÃ¥anlöpningar.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #8 skrivet: 05 april 2021, 22:04:41 »
För en stund sedan ropade frugan att värmepumpen låter konstigt och jag for ner i källaren som ett jehu för att mäta.
Spänningen in till mjukstarten låg stabilt på 390V mellan de tre faserna så allt verkade bra så långt.
Däremot varierade spänningen friskt ut från mjukstarten med allt från 340 - 390V.
Kompressorn gick ojämt och kylflänsen på mjukstarten var glödhet.

Detta pågick någon/några minuter och jag väntade bara på att "Motorskydd löst" skulle dyka upp i displayen.
Istället för att lösa ut på detta viset började plötsligt kompressorn gå lungt och fint igen.
Jag gjorde nya mätningar och nu var det i princip samma spänning in och ut från mjukstarten.

Kan vi i och med detta konstatera att det är mjukstarten som är trasig eller har ni andra funderingar?
Om jag skall beställa en ny mjukstart, vad tycker ni jag skall beställa i så fall?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #9 skrivet: 07 april 2021, 16:49:40 »
Efter lite mer undersökning tycker jag det är helt klart att mjukstarten har gått sönder.
Jag behöver köpa en ny och tar tacksamt emot era synpunkter och erfarenheter angående detta.
Först var jag inne på att försöka göra en reparation av den befintliga, men det blir för svårt är jag rädd.

Den som Thermia föreslår är denna som man till exempel kan köpa från js energi.
https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-kretskort/mjukstartskort.html

Ett annat alternativ kanske är denna Siemens från Automation 24.
https://www.automation24.se/mjukstartare-siemens-sirius-3rw3016-1bb14

Har ni några synpunkter eller erfarenheter om mjukstart i allmänhet och dessa i synnerhet?
Vad sitter i era värmepumpar och vad har fungerat bra?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #10 skrivet: 07 april 2021, 17:19:59 »
Vad du än gör så ta inte den från JS . köp den andra då kan du ställa in starttid på sekunden vad du behöver, original har bara en starttid inbyggd och går inte att ändra. Sen är den en snikis med enklaste komponenter i. kostar kanske 250 kr att tillverka och bra betalt ska dom ha.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #11 skrivet: 08 april 2021, 12:05:55 »
Nu har jag beställt en Siemens mjukstart och tackar för all hjälp.  tummenupp
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #12 skrivet: 15 april 2021, 17:01:17 »
Nu är mjukstarten på plats och allt fungerar som det skall (än så länge i alla fall).
När jag ändå var igång satte jag dit en ny hållare till luckan eftersom gascylindern har lagt av.
Det blev bra med en gammal fönsterkrok och lite arbete.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #13 skrivet: 15 april 2021, 20:06:47 »
Snyggt montage och billigare blev det med riktig mjukis, dem kommer att hÃ¥lla bra  :)

JonasUppling

  • Gäst
JonasUppling
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat D8 TWS
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2023, 13:08:36 »
Hejsan, fick samma problem med min D8 igår.

Har beställt en siemens mjukstart som du gjorde.

En fråga bara, hur är dina pottar justerad på mjukstaten?
Om du kan du ta bild vore kanon :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!