Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lÃ¥gtryckspressostaen har löst ut Ã¥tgärds förslag ?  (läst 7807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IDAHO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Fick larm i dag om att Lågtryckspressostaen har löst ut har ingen isbildning ser inget som är fel har någon haft liknade proplem
har eb nibe 20225 10

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2010, 17:28:09 »
Sitter lite filter här och var som kan täppas till, skulle kunna vara nåt sådant men det kan va andra faktorer oxå. Kolla i manualen var dina filter sitter som kan behövas göras rent, gör rent dom och testa hur det blir rill att börja med.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad IDAHO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 15:33:15 »
Tack Ska titta på det

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 15:39:08 »
filter har inget med LP att göra  ;)
kolla att fläkten fungerar som den ska...samt om den möjligen har varit igen-isad när larmet kom.
vad hade du för utetemp när larmet kom ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 16:48:13 »
filter har inget med LVP:n att göra  ;)
kolla att fläkten fungerar som den ska...samt om den möjligen har varit igen-isad när larmet kom.
vad hade du för utetemp när larmet kom ?

Smutsfilter har visst med VP:n att göra. Smuts i vattnet kan sätta igen filtret och minska flödet. Väldigt viktig mojäng för värmepumpar.....
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 10:26:34 av hulta »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 17:02:05 »
filter har inget med LP att göra  ;)
kolla att fläkten fungerar som den ska...samt om den möjligen har varit igen-isad när larmet kom.
vad hade du för utetemp när larmet kom ?

Smutsfilter har visst med LP att göra. Smuts i vattnet kan sätta igen filtret och minska flödet. Väldigt viktig mojäng för värmepumpar.....
Oj..oj.oj
dÃ¥ fÃ¥r du förklara hur en sil pÃ¥ varma sidan kan lösa en LP  Sc:,h
Har garanterat aldrig hänt pÃ¥ en L/V  ;)
minskat/stoppat flöde på värmebäraren ger utlöst HP..om du inte har flödesvakt som larmar först.
LP:n sitter pÃ¥ lÃ¥gtryckssidan = kalla sidan = den sida där du hämtar energi  ;)
Har således inget med vattensidan på en L/V att göra.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 17:09:54 »
filter har inget med LP att göra  ;)
kolla att fläkten fungerar som den ska...samt om den möjligen har varit igen-isad när larmet kom.
vad hade du för utetemp när larmet kom ?

Ne he du, sÃ¥ du menar om filtren tätnar sÃ¥ löser inte lÃ¥gtryckspresstostaten ut??? Vrid pÃ¥ kranen till filtret pÃ¥ ingÃ¥ende pÃ¥ vp eller kasta in en näve grus i systemet som sätter sig i filtret och kolla vad som sker, larm om att lÃ¥gtryckspresstostat har löst ut.  :D
Sen om det inte är felet för IDAHO är väl en sak men en möjlig orsak kan det gott va...  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 17:21:15 »
I brist pÃ¥ erfarenhet av inkastat grus i vissa maskinerier, lämnar jag trÃ¥den  :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2010, 18:05:03 »
Fick larm i dag om att Lågtryckspressostaen har löst ut har ingen isbildning ser inget som är fel har någon haft liknade proplem
har eb nibe 20225 10

Måste hålla med ace här,har verkligen inget att göra med lp:n.

Mycket stor möjlighet är felaktig exp,ventil,spec om det återkommer efter återställning. *vinkar*
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2010, 18:24:29 »
Det var ju lite konstigt i sÃ¥ fall om det inte har med det att göra. När vi installerade min vp sÃ¥ larmade det för "utlöst lÃ¥gtrycksprestostat" och det berodde dÃ¥ pÃ¥ att kranen pÃ¥ ingÃ¥ende vb till vp:n var stängd, öppnade den och vips sÃ¥ fungerade det  Thumbsup
SÃ¥ med tidens gÃ¥ng och det samlas skit där i filtret sÃ¥ finns det alltsÃ¥ inga som helst möjligheter att det skulle kunna bli sÃ¥ tätt att lÃ¥gtrycksprestostaten löser ut???? Han som monterade min vp sa dÃ¥ att jag skulle rengöra filtret med jämna mellanrum sÃ¥ att det inte skulle bli tätt där och börja larma utlöst lÃ¥gtrycksprestostat, han hade nog riktigt fel där stackarn till okunnig installatör  :D
Har till och med en bekant som inte gjort rent filtret och i hans fall fick han larmet, hör och häpnad " utlöst lågtrycksprestostat".
Min installatör berättade även att det händer att folk ringer om just "utlöst lågtrycksprestostat" till han och det första han frågar är om dom rengjort filtret, och det har dom ju i regel inte, dom gör rent och det börjar fungera igen.
Ja påstår inte att det alltid beror på filtret men att den KAN va en bidragande orsak.
Lika bra att lägga ner denna diskution så det inte blir några ovänskap bland medlemmar här på forumet, tråkigt om så skulle bli.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2010, 18:40:01 »
Det där måste du ha missuppfattat,finns inte en sportmössa att det var lp:n.

Däremot kan den bryta på hp:n.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2010, 18:47:15 »
Det där måste du ha missuppfattat,finns inte en sportmössa att det var lp:n.

Däremot kan den bryta på hp:n.

Hmm, nu är det jag som gjort bort mig huvuddunk Det var hp:n som löste ut i mitt fall. DÃ¥ stämmer min info lite iaf men man mÃ¥ste byta ut lp:n mot hp:n i inlägget.  :D
Ursäktar mig till både dig och ace (ace som för övrigt verka bli riktigt sur på mig, än en gång)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2010, 10:00:04 »
Ni läser som f-n läser bibeln. Jag skrev att smutsfiltret påverkar Lp:n hehe jag skrev inte att den var orsak till problemet. Det vet jag inte......

Men jag stavar f-n det skulle vara VP:n, ett litet ord får allt att skena iväg....
Felstavningen rättad nu.... :'(
Måste vara försiktig med orden i fortsättningen... studs
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 10:33:25 av hulta »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2010, 20:16:18 »
Ni läser som f-n läser bibeln. Jag skrev att smutsfiltret påverkar Lp:n hehe jag skrev inte att den var orsak till problemet. Det vet jag inte......

Men jag stavar f-n det skulle vara VP:n, ett litet ord får allt att skena iväg....
Felstavningen rättad nu.... :'(
Måste vara försiktig med orden i fortsättningen... studs

Hehe, snyggt försök att slippa framstå som en idiot! Synd att det inte lyckades.
Hur ofta stavar du fel till ord med 2 bokstäver? I synnerhet när dom inte sitter brevid varandra på tangentbordet. Bättre att göra som joka83ed och ta smällen som en man.
I den här diskussionen gav ni er på fel personer och fick till och med en att lämna tråden.
Synd för trådskaparen, han hade nog behövt ace hjälp. Tur att Guten inte gjorde likadant.
Dra lärdom...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: lågtryckspressostaen har löst ut åtgärds förslag ?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2010, 14:53:00 »
Ni läser som f-n läser bibeln. Jag skrev att smutsfiltret påverkar Lp:n hehe jag skrev inte att den var orsak till problemet. Det vet jag inte......

Men jag stavar f-n det skulle vara VP:n, ett litet ord får allt att skena iväg....
Felstavningen rättad nu.... :'(
Måste vara försiktig med orden i fortsättningen... studs

Hehe, snyggt försök att slippa framstå som en idiot! Synd att det inte lyckades.
Hur ofta stavar du fel till ord med 2 bokstäver? I synnerhet när dom inte sitter brevid varandra på tangentbordet. Bättre att göra som joka83ed och ta smällen som en man.
I den här diskussionen gav ni er på fel personer och fick till och med en att lämna tråden.
Synd för trådskaparen, han hade nog behövt ace hjälp. Tur att Guten inte gjorde likadant.
Dra lärdom...

/Raptor

Suck i alla forum finns alltid någon som inte accepterar ett fel. Problemet är förkortningarna som ställer till det ibland. Har bett om ursäkt direkt till personen som drabbats.
Okej jag är idiot... :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!