Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera varma sidan pÃ¥ Nibe F1245?  (läst 1437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« skrivet: 25 december 2012, 19:54:58 »
Frågan är kanske inte helt solklar, men jag har ovanstående bergvärmepump i ett uppvärmt garage till ca 15 grader vintertid. Varma sidan är inte isolerad än och frågan är om det kommer göra någon skillnad? Jag kör uteslutande GV och har således Max 35 grader ut till UKV. Där finns uppskattningsvis 7-8 meter kopparrör totalt på framledning samt retur.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2012, 20:14:05 »
Spill värmen bidrar till att värma utrymmet vp står i och då blir det ju inte spill värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2012, 20:34:32 »
Generellt sett är det väl bättre att isolera rör och tankar för att istället installera en radiator som är dimensionerad efter behovet. Här med din golvvärme och därigenom låg framledning är ju "spill"-värmen väldigt ändå.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2012, 21:55:52 »
Det är väl bättre att nyttja spillvärmen istället för att isolera och montera radiator så länge det inte rör sig om vv ledningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2012, 17:44:17 »
Här är det som sagt varken till eller från, men principiellt (inte alltid ekonomiskt) så att en dimensionerad och rätt placerad värmeavgivning är det man önskar, istället för där det "råkar" bli spillvärme. Det är ju dessutom oftast längst upp mot taket, där den ändå gör minst verkan i ett kallt garage/källare.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2012, 22:21:20 »
Jag har något liknande i mitt förråd. 16m2 som värms upp av vv-rör och värme-rör vrån vp över tank till kulvert. när det var -25 ut hade jag 10 °C inne. annars ca 15 °C. behövs knappast någon ytterligare värmekälla där. mot sommaren kanske det blir att skaffa lite lätt löstagbar isolering till vv-rören. För mig blir nog det mest ekonomiska att inte isolera under de kalla månaderna... radiator och installation kostar ju en del...
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Isolera varma sidan på Nibe F1245?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2012, 22:39:23 »
Tack för svar!  tummenupp
Det som inte framgick såg jag nu är att även hela garaget är belagt med GV. Så någon "nytta" av spillvärmen av den anledningen har jag inte. Det låter kanske lite galet med GV i garaget men det är lika isolerat som huset då de är en del av det. Utrymmet är 75 kvadratmeter så spillvärmen från VP hade nog tyvärr varit försumbar ur uppvärmningssynpunkt.

Frågan är ju egentligen om den högre returtempen gör pumpen mer nytta än att den hjälper GV slingorna i garaget som spillvärme.
Men jag tolkar det som att de hundralapparna det går åt i isolering av rören är klokare att investera någon annanstans.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!