Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömförbrukning PE9CKE  (läst 2864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strömförbrukning PE9CKE
« skrivet: 03 januari 2011, 16:55:02 »
Hejsan!

Har nu fått igång en PE9CKE i verkstaden, och har kopplat en 1-fas elmätare på matningen fram till den. Den är inställd på +16 grader och 2-3 på fläkten. Mitt i verkstan ligger tempen på ca 9-13 grader, och den har aldrig förbrukat mer än 0,74 Kw. (den drar ca 15-16 Kwh/dygn vid 5-10 minus ute) Är det maxström den tar? Enl specen kan den ta 170-1100 w. Missförstå mej nu inte, det är ok med låg förbrukning, men går den för fullt?

G.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 19:29:55 »
Ja troligtvis gör den det eftersom du ställt den på 16 grader. Prova att ställa upp den på 30, då ska den suga i sig 1100 om allt är rätt. Gör den det så bara njut och var glad över en låg förbrukning :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 20:04:32 »
Hejsan!

Nu står den på 30 grader och fläkt o vingen på aut, och den vill bara ha ca 740 w. Kollade elmätaren med en kupevärmare, och då visade den rätt mot kupevärmarens effekt. Skumt. Det verkar ju som om den går på lite "halvfart"

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 20:07:24 »
Hejsan!

Nu står den på 30 grader och fläkt o vingen på aut, och den vill bara ha ca 740 w. Kollade elmätaren med en kupevärmare, och då visade den rätt mot kupevärmarens effekt. Skumt. Det verkar ju som om den går på lite "halvfart"

 hej
hur kallt har du ute & inne
är det kallt ute drar LL-pumpar mindre
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 20:22:25 »
Hejsan!

Inne har det varit allt mellan 8 och 15 grader, och ute har det varit mellan +2 och -15. elmätaren visar belastningstopparna och det högsta har varit 743w....det känns som om den inte vill ge "allt"
För övrigt funkar den helt ok med avfrostning m.m. Det är en maskin som är från -05, men inte varit uppackad, togs i bruk för tre veckor sen.

G.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 20:51:12 »
Hejsan!

Nu står den på 30 grader och fläkt o vingen på aut, och den vill bara ha ca 740 w. Kollade elmätaren med en kupevärmare, och då visade den rätt mot kupevärmarens effekt. Skumt. Det verkar ju som om den går på lite "halvfart"

Låt fläkten gå för fullt. Vid auto så kan den skoja lite. Ger den inte fullt så är ngt galet.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 17:00:41 »
Hejs!

Nu har jag kört den på alla möjliga o omöjliga vis, även värmt upp luften runt den till ca 16-20 grader, men den suger i sej max 740 w. Tror nog att den får fortsätta att gå så, har ju ingen garanti på den, och dygnskostnaden blir väl troligen inte lägre om den kommer upp i effekt eftersom att isoleringen inte är den bästa i verkstan.

Finns det nån kännare/givare som gör att den ska hålla igen på effekten vid nåt visst tillfälle?

G.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 18:15:48 »
Hejs!

Nu har jag kört den på alla möjliga o omöjliga vis, även värmt upp luften runt den till ca 16-20 grader, men den suger i sej max 740 w. Tror nog att den får fortsätta att gå så, har ju ingen garanti på den, och dygnskostnaden blir väl troligen inte lägre om den kommer upp i effekt eftersom att isoleringen inte är den bästa i verkstan.

Finns det nån kännare/givare som gör att den ska hålla igen på effekten vid nåt visst tillfälle?

G.

 hej
har du provat med någon annan el-märare ?
kan vara lite si å så med de billigare mätarna
helst om det är en inverter pump
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 20:47:38 »
Hejs!

Har inte testat nån annan mätare, men däremot provat med andra förbrukare på denna mätaren, och det stämde med märkeffekten.

G.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning PE9CKE
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 23:48:23 »
Hejs!

Har inte testat nån annan mätare, men däremot provat med andra förbrukare på denna mätaren, och det stämde med märkeffekten.

G.

Skulle inte förvåna mig om du har lite för lite köldmedia i maskinen. Få dit en servicegubbe och kolla,,,,,,,, frostar den av ordentligt osv, lämnar inget frostband kvar efter avfrostning?.

Min LL har en märkeffekt på 1650 watt och när den får jobba riktigt så tar den 1635W och det har den gjort hela tiden. Hade dock en en läcka på den precis efet att den blivit installerad och då tog den mindre effekt. Montören sa att det berodde på för lite media och när han spänt kopplingarna, provtryckt och fyllt på så har den varit klockren i 5 lr 6 år nu :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!