Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 06 november 2011, 21:50:15 »

Tar upp tråden igen för att jag hittade ett gammalt kort. Det här med oljebyten jag överdriver enligt många i bekantskapskretsen... Det är ju som så att när man köper en bränsledriven maskin, gräsklippare, fiddy, elverk osv så följer det i regel med en instruktion med bla oljebytesintervall vilket jag tycker är för dåligt med tanke på den långa drifttiden innan det första oljebytet med tanke på hur oljan kan se ut. Nu dristar jag mig till att påstå att det även gäller elmotordrivna luftkompressorer, ingen förbränningsmotor som kan skita ned oljan, ändå så ser oljan i kompressorn svart ut efter några få timmars drift...  I mitt fall så hade kompressorn gått kanske 6 timmar. Är övertygad om att byter man oljor innan rekommendationer av tillverkarna så vinner man på det i längden! Så här såg oljan ut!
Skrivet av: Gano
« skrivet: 18 september 2011, 11:48:56 »

Hej

Jag och sonen var ute och körde med fiddyn i helgen på en nedlagd banvall inne i mörkaste Värmland. Han hade aldrig suttit på en tvåhjuling förr. Den är ju väldigt stark på låga varv och drar iväg rätt rejält. Egentligen är det väl för mycket slagvolym och vrid på så kort hjulbas och 68 kg torrvikt (125cc, 12 hk). När jag sätter mej på och drar järnet går den upp på bakhjulet mellan 1:an och 2:an. Kul leksak men totalt livsfarlig för mej som är för stor för den.

MVH/Gano
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 16 september 2011, 10:11:25 »

hej för 3000kr så byter ja då olja 2x per sommar kör å använder maskinen ...håller den 2år så ha det vare en billig leksak..
motorerna brukar faktiskt va riktigt hållbara om man inte tok plågar dom

ofta e det elfel å skit i bränsle systemet som ställer till det ...

kolla vad ett kolvbyte å cyl sats kostar till en 80-125cc riktig cross ....helt ny snurra finns för under 2000kr...
tar 30 min att byta utan stress....
fast går det att köpa ny maskin för 3000 kr så blir det nog en till å den gammla få va reservdels maskin...

grejerna är inte bra men ska man ha dom till ungarna i tex sommar stugan duger dom bra,vi kör våra på lägder/gärden små kärrvägar å stigar för skojs skull....till det e dom fullt dugliga å dom drar lite bränsle en tank räcker väldigt lääänge

man får faktiskt tänka till...3000kr ny i i kartong...vad betalar man för ? ....inser skälv att det knappast kan va nån yber kvalla för det priset å man får som vanligt vad man betalar för ...
tex min 250cc maskin 8500 kr ny ...klart som fn att det inte är samma kvalla som en ktm eller yamaha
är över lycklig att grejen funkar å startar då jag hoppar på den...

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 september 2011, 23:05:04 »

Min son körde och tävlade lite med en värsting fiddy, ingen blev gladare än jag då han sålde hojen..

Har för mig att man ska byta kolv och ringar efter 50 timmar :-\

Har för mig att det inte är någon större skillnad mot vassa motsvarande hojar av japanskt fabrikat heller. Grabben hade en 80 kubikare. Efter några kolvbyten så kommer cylinderbytet med? Dyyra men roliga mil.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 september 2011, 23:00:23 »

Kan vara bra att kör 30min på oljan som är i innan man byter olja så man får ut en del "tillverkningsskit".

Efterdra skruvar och muttrar efter några timmars körning.

Precis, detta med oljan är inte grant att se oavsett om det gäller elverk, gräsklippare osv, även av mera "etablerade fabrikat"! Oljan kan se ut som skit även om man byter ut den efter 2 timmars körning istför den rekommenderade tiden om 5 eller 15 timmar! Motorerna är i regel inte rena invändigt efter produktionen/ihopmonteringen! Detta måste sköljas bort! 30 min låter bra tycker jag.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 september 2011, 22:34:00 »

Har köpt våra på Superbilligt i Västerås.
Skrivet av: sege
« skrivet: 15 september 2011, 17:48:50 »

Var har ni shoppat dem?
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 15 september 2011, 17:34:47 »

köpte en sån till grabben i somras ..funkar bra förutonm att cdi boxen pjade direkt ....
fick ny efter nån dag...
lagom maskin att börja med då dom är grymt starka på låvarv = lätt körda även om man råkar ha lite hög växel...
köpte en 250 skälv tjaa funkar å e lätt körd men går som en trimmad moppe = 100 blås,men duger gott till det jag använder den till
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 september 2011, 14:21:51 »

Min son körde och tävlade lite med en värsting fiddy, ingen blev gladare än jag då han sålde hojen..

Har för mig att man ska byta kolv och ringar efter 50 timmar :-\

Stämmer bra det.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 15 september 2011, 14:11:38 »

Min son körde och tävlade lite med en värsting fiddy, ingen blev gladare än jag då han sålde hojen..

Har för mig att man ska byta kolv och ringar efter 50 timmar :-\

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 september 2011, 11:02:43 »

Kan vara bra att kör 30min på oljan som är i innan man byter olja så man får ut en del "tillverkningsskit".

Efterdra skruvar och muttrar efter några timmars körning.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 september 2011, 08:46:29 »

Köpte en kinesisk glidarhoj på bara 250 cc(P-twin) som fortfarande fungerar perfekt efter fyra år. Att byta motorolja direkt är bra. Att byta olja i framgaffeln visade sig vara ett lyckat drag också. Var någon slags grumlig "risolja" i från början. Efter byte till en högkvalitativ framgaffelolja blev den helt ok. Har haft mycket skoj med den och inget tyder på att det skulle bli ngt problem än på länge.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 15 september 2011, 08:26:13 »

Hej

Fick den igår. Monterade ihop, drog åt en del skruvar, bytte oljan till helsyntet, fyllde bensin, öppnade kranen, på med choken. Vilken chock jag fick, den startade på tredje kicken. Sen glömde jag dra igen choken och den gick rå, men det var bara att elda lite på stiftet och sedan starta igen. Dags att lämna över till grabben.  :'( Motorn har utpräglad "brukskaraktär", d v s mycket stark på låg och mellanvarv; rycker iväg rätt bra från start, stegrar lätt.

Får nog köpa en jag också. Kanske en 250 cc.

MVH/Gano

Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 14 september 2011, 21:08:31 »

För priset är dessa mycket bra! Vad får man för 3000:-, dessa 4 taktsmotorer är en rak kopia på Hondas lilla 4 taktare, dessa funkar otroligt bra och lättstartade och bränslesnåla.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 14 september 2011, 10:26:42 »

Vi hade 3st, numera bara 2 och en hög reservdelar.
Eftersom barnen gillar att hoppa så knäckte dom ramen på en.

Den gick av mitt på och inte i en svetsfog.

Godset i ramen var som papper, kinesiskt stål  ::)
Skrivet av: Gano
« skrivet: 14 september 2011, 09:04:54 »

Hej och tack för svar

Det är kickstart. Ska kolla upp alla skruvar, har en gammal Loctiteflaska nånstans....

MVH/Gano
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 september 2011, 08:30:40 »

Startapparaten brukar gå sönder omedelbart, så starta maskinen försiktigt.
Är det snörstart, kick eller elstart?
Manuell växellåda eller slirkoppling?
Om startapparaten går sönder och du inte kan knuffa igång den så är den värdelös...

Min erfarenhet gäller Fiddys för några år sedan, de kan ha blivit bättre.

Om du är seriös med skruvarna, dra inte bara åt dem, sätt gänglåsning på dem, de viktigaste i alla fall.

Skit i tanken är inte heller ovanlig på Kinaprylar, och dåliga bränsleslangar (som inte tål bensin), att rengöra tanken innan du tankar första gången kan vara en god ide.
Och kolla så bränsleslangarna inte är gummi, det är inte gummi i Kinesiska gummislangar.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 september 2011, 08:29:09 »

- Dra åt alla skruvar.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 14 september 2011, 08:10:38 »

Hej

Kunde till slut inte låta bli, köpte en kinesisk 125 cc 4-takt dirtbike. Bara som leksak. 3000 riksdaler. Råden man får är:

-Byt oljan direkt, för den är skit. Byt till del- eller helsyntetolja. Oljan som i är "transportolja".  Sc:,h
-Byt tändstiftet, annars blir den svårstartad.  :-\

Är det något mer att tänka på ? Hur är egentligen resten av hojen, funkar de verkligen?

MVH/Gano

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!