Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum  (läst 11406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« skrivet: 15 februari 2012, 20:48:20 »
Är Diplomat Optimum G2an värd 8000kr mer än Diplomat Optimum 10kWh???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012, 20:50:50 »
Jag tycker inte det behöver man mycket vv vill man ofta ha mycket vv året om men det år nog upp till dig att avgöra om det är värt 8000kr *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 21:15:38 »
vi är 4 som duschar, inget badkar

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012, 21:18:44 »
Har du radiatorer eller golvvärme har du golvvärme är det ingen ide med en g2 extra VV får du bara på vintern när den värmer huset

Utloggad gusten68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kramfors
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2012, 23:03:52 »
Fläns radiatorer vid -29 är framlednings temp på 52gr och retur på 45

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2012, 23:41:05 »
vill man ha mycket VV ska man ha en DUO.
Vill man värma det på ett smart sätt kan ju G2 vara en idé om förhållandena är rätt.

Det är inte bara framledningen utan även gångtiden, dvs dimensioneringen i förhållande till behovet, som avgör. En underdimensionerad maskin lämpar sig bättre men kommer då också att behöva lite mer spets. Vilket som är värt mest kan ju någon räkna på...

Jag hade sagt optimum om jag inte nöjde mig med en diplomat. Men är skillnaden liten så är det ju inte fel med strömsnåla CPs. Speciellt om man har långa gångtider.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012, 07:57:56 »
Jag tycker om min G2'a  Thumbsup
Min är inte underdimensionerad än  :) , hade ca 15-16 timmar drift vid -20 ( DUT -18 ? ) saknar dock golvvärme pÃ¥ ca 30m2 i källaren.
Ingen spets för mig   a:gl än.
Men den har ändå "bara" kört 74 timmar för vv sedan augusti.
Men den håller strax under 60 ºC på vattnet och det gillar jag.
Jag ska koppla om diskmaskin till vv och nästa tvättmaskin blir en med varmt & kallt vatten ingång.
Ingen legionella körning i onödan den håller reda på tiden vv är under 60 ºC eller något sådant.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 09:15:24 »
JockeBs G2 är ett bra exempel på en väl dimensionerad maskin! Det intressanta är att denna ju fungerar bra fast den är dimensionerad med mer eller mindre full effekttäckning.

Jag har ju en bekant som har G2 med golvvärme i betong men i övrigt likvärdig dimensionering och dom har mer eller mindre samma VV körningar som jag, inklusive legionella. Samt att dom får tappa två gånger för att fylla badkar. Dom verkar bara få ut något av sin G2 dom absolut kallaste dagarna på året.

Även om det sÃ¥ klart finns dom som fÃ¥r en mycket väl anpassad G2 och dÃ¥ fungerar den ju utmärkt! sÃ¥ verkar det faktiskt som att detta hör till undantagen. Men nu har jag en till G2 i bekantskapskretsen och det ska bli intressant och följa. Varför dom har G2 vet jag dock inte. Dom är 2 personer pÃ¥ 65 Ã¥r styck utan barn kvar i huset och gissningsvis använder dom ytterst lite VV.   :D

Jag har 129h drift VV sedan augusti. Men då har jag bara 180l beredare. Samt att en timma i mitt fall motsvarar 2 timmar för en 8kw maskin (om man tänker sig att 8kw är normstorlek).
Jag tror jag mätte i somras och gissade att jag skulle landa på 1300kwh för VV på ett år. Får se om det stämmer. Hittills ligger jag på 600kwh sedan aug. Detta då inklusive förluster i VVC kretsen med avseende på värmeförlust och drivström.
« Senast ändrad: 16 februari 2012, 09:17:01 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 17:30:02 »
Nä g2 och golvvärme är ingen bra kombination borde inte få sälja det paketet

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2012, 12:55:10 »
Hej!
Har själv en optimum duo 10kw. Som tur är står den i det gamla pannrummet längst ner i huset och långt bort från där vi brukar vara.
Jag tycker nämligen att den låter förvånansvärt mycket! Kolla in databladen - har för mig att G2án ligger några decibel under den jag har.
Nya hus planeras ju ofta med en tvättstuga bredvid köket där alla är. I den tvättstugan placeras ofta pumpen. VARNING FÖR LJUDET!!!
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012, 17:53:38 »
Nä g2 och golvvärme är ingen bra kombination borde inte få sälja det paketet
Men även med golvärme borde väl en G2 kunna producera vv så tempen räcker till och då med riktigt bra cop har man raddar som kräver hög temp blir väl vv cop på en G2 ungefär likvärdigt med vanlig vv laddning enda fördelen är hetare vv om man nu behöver det eller blir det inte så Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2012, 19:11:40 »
Men även med golvärme borde väl en G2 kunna producera vv så tempen räcker till och då med riktigt bra cop har man raddar som kräver hög temp blir väl vv cop på en G2 ungefär likvärdigt med vanlig vv laddning enda fördelen är hetare vv om man nu behöver det eller blir det inte så Sc:,h

Är tyvärr inte så när du kör mot golvvärmen med så låg framledningstemp lönar det sig inte att köpa en g2 kommer aldrig upp i dom temperaturerna så VV produktionen måste starta ändå

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2012, 19:18:19 »
Hur funkar en G2 tar den inte värmen frÃ¥n hetgasen som brukar ligga ca 30 grader över framledningen med en hetgas pÃ¥ 60 grader räcker inte det till vv. Om man mÃ¥ste köra hög framledning för att fÃ¥ nytta av en G2 verkar det inte stor ide att köpa en sÃ¥n för som jag förstÃ¥t det fÃ¥r man vv till samma cop som den framledningen vp jobbar pÃ¥ säg att vp jobbar pÃ¥ 50 grader för att g2 ska funka bra med 55 grader i vv laddningen sÃ¥ lär det inte skilja mycket i cop eller är jag ute och cyklar igen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2012, 20:07:55 »
Hur funkar en G2 tar den inte värmen frÃ¥n hetgasen som brukar ligga ca 30 grader över framledningen med en hetgas pÃ¥ 60 grader räcker inte det till vv. Om man mÃ¥ste köra hög framledning för att fÃ¥ nytta av en G2 verkar det inte stor ide att köpa en sÃ¥n för som jag förstÃ¥t det fÃ¥r man vv till samma cop som den framledningen vp jobbar pÃ¥ säg att vp jobbar pÃ¥ 50 grader för att g2 ska funka bra med 55 grader i vv laddningen sÃ¥ lär det inte skilja mycket i cop eller är jag ute och cyklar igen  Sc:,h

Det är en väldigt liten del av Hetgastempen som VV produktionen tar tillvara på så tyvärr måste du upp i mycket högre temp än 60grader för att tjäna in dom 8000 du lägger ut extra på hgw funktion

Det där med cop vet jag inte hur man räknar ut med hgw funktion den tar ju bara vara på en del spillvärme från Hetgastemp och utnyttjar inte den till 100%

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Optimum G2 eller Diplomat Optimum
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2012, 20:22:20 »
min vv-framledning ligger ca 5-6 ºC under tryckrörstempen.
vv ligger 26-30 ºC över framledningen så även vid nollan = framledning på 35-36 ºC har jag 59 ºC vv.
För mig blev det en G2'a för att den var 15' billigare än en nibe 1145  8) , den var billigare än IVT ocksÃ¥ .....
4->5 vv körningar sedan 1 december badkaret slukar en hel del vv bara när det var riktigt kallt gick det också bra.
Morgon duscharna klarar sig med hgw.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!