Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt  (läst 3267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blir detta dyrt?

  • Gäst
Blir detta dyrt?
DÃ¥lig effekt
« skrivet: 09 oktober 2017, 13:55:42 »
Hej
Har problem med värmepumpen, en Sanyo. Den ger alldeles för dåligt med värme. Har testat att byta batteri i fjärrkontrollen, ställt upp temperaturen, ställt fläkthastigheten på max, innedelens filter är rengjorda. Pumpen är 10-12 år, ska man räkna med att de inte håller längre eller finns det något annat jag kan testa?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2017, 15:34:07 »
Kan ju vara kylmedia som läckt ut. Behövs en kyltekniker som kopplar upp sitt manometerställ och mäter trycken. Man kan räkna med att en luftluftvärmepump håller 15 år. Sedan har även den tekniska utvecklingen sprungit ifrån den gamla modellen och nya bättre effektivare modeller kommit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Blir detta dyrt?

  • Gäst
Blir detta dyrt?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2017, 15:39:49 »
Då känns det som det är lika bra att kolla på en ny pump än att lägga pengar på denna. En ny pump går ju betydligt tystare också.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2017, 15:45:12 »
De där Sanyo var ändå rätt effektiva på sin tid, men det kostar nog fort uppemåt 5000 kr att ta dit en kyltekniker som kollar trycket, tätar läckan och fyller på, om det skulle vara läckage.
Annars är det väldigt vanligt med kortfel på de där maskinerna, och det är lika dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2017, 15:45:40 »
Då känns det som det är lika bra att kolla på en ny pump än att lägga pengar på denna. En ny pump går ju betydligt tystare också.

Förutom att filtren är rena, hur ser innerdelens värmeväxlare ut ?
När blev den rengjord senast ?

/Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2017, 16:11:32 »
En annan sak, de där värmepumparna använder ju fjärrkontrollen som tempgivare, så du måste ha kontrollen så den "ser" värmepumpen, annars vet den inte hur varmt det är inne.
Men det borde du väl veta efter 10 år?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Blir detta dyrt?

  • Gäst
Blir detta dyrt?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2017, 16:14:56 »
Jag har bara gjort rent det jag kommer åt med damsugaren. Funkar det med tryckluft eller ska man på med något medel?

Fjärrkontrollen har jag koll på.

Utloggad morgan2421

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2017, 17:02:55 »
det räcker inte att dammsuga bara du behöver rengöra innerdelen med tryckluft och sedan spruta på tex kalkosan och göra rent flänsarna med tandborste och sedan skölja rent med en vattenspruta

då kanske inte utedelen är rengjord heller man förlorar väldigt mycket effekt på smutsiga flänsar

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2017, 17:41:24 »
men vad ger den för värme på max ?
och vad har du då samtidigt i rummet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2017, 19:00:47 »
Några tips för att ta reda på om det kan röra sig om kylmedieläckage eller något annat grövre maskinfel:

Kolla om hetgasröret (de grövre av de två kylmedierören) från utedel till innedel blir ordentligt varmt (definitivt mer än handvarmt, gärna upp mot 50-60 grader) då kompressorn har gått för fullt i ca 10 minuter. Vätskeröret (det tunna röret) bör ha ungefär samma temperatur som den varmluft som blåser ut ur innedelen.

Om vädret är sådant att det blir frostbildning på förångaren i utedelen, kolla om den frostar på jämnt eller om det bara blir frost t ex längst ner eller i två-tre smala band på den. Om den aldrig frostar på över hela ytan så tyder det på kylmediebrist.

Om du har möjlighet att mäta värmepumpens ström- eller effektförbrukning (lätt gjort med en billig energimätare av typ mellanpropp, om värmepumpen är ansluten med stickpropp till vanligt vägguttag), så kolla att ström och effekt då kompressorn går på max varvtal stämmer någotsånär med vad som står på typskylten. Mycket lägre ström- eller effektförbrukning tyder på antingen kylmediebrist, inre läckage i kompressorn eller att elektroniken av någon anledning inte tillåter den att gå för fullt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2017, 08:15:48 »
Ett annat sätt att kolla effekten är att köra max börvärde och full fläkt och sedan mäta utblåsningstemperaturen efter ca 10 minuter.
Den skall då ligga på ca 50-55 grader om maskinen funkar som den ska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Blir detta dyrt?

  • Gäst
Blir detta dyrt?
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2017, 17:40:04 »
Tack för hjälpen allihop! Har gjort en ordentlig rengöring och det blev en otrolig skillnad. Det är inte så kallt än men den går mycket tystare, "renare" och effekten är definitivt bättre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!