Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorskydd uppstart/GT6  (läst 13021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #60 skrivet: 16 januari 2020, 19:57:43 »
Startreläet kan de detta larm ja, men att det skulle glappat i så många år hör ju till ovanligheterna. Skulle dessutom bara komma vid uppstart, men så är ju inte fallet här, är du helt 100 på att du får larmet även under en längre tids drift. Eller menar du att den slår ifrån efter några min redan? Prova att sänka elpatronseffekten till 4-5 kw Blev påmind av en kollega idag om några fall där det funnits samband mellan larmet och att elpatronen gått för fullt (9kw). Det som händer då är att yttermanteln värms upp snabbt och GT3:2 slår ifrån kompressor och elpatron. Men eftersom det bara är yttermanteln som värmts upp så snabbt har inte värmeöverföringen till innermanteln (varmvattnet) skett tillräckligt mycket vilket gör att Gt3:2 sjunker igen och triggar kompressorstart. I dom fallen har inte fördröjningen på kompressorn räckt till vilket gör att mottrycket är för högt i kylkretsen. Kompressorn försöker starta men orkar inte igång, kompressorlampan tänts men inget händer, då får man ”motorskydd uppstart” det här fenomenet är ganska ovanligt Lösningen har då varit att sänka elpatronen så att yttermanteln inte värms upp så fort.
Ja, jag är helt säker, kan inte minnas att den startat och gått någon minut för att sedan slå av.
Elpatron har korta perioder varit aktiva i kväll med tillskott 3,8 kW, 2,9 kW och 3,4 kW tillsammans med kompressorn. De gånger jag startat för extra varmvatten eller vid legionellakörning har jag inget minne av något larm.
När det gäller reläet var det mer om konstruktionen blivit sliten jag tänkte på. Om PTCn plöstligt skulle läcka igenom ström till startlindningen när kompressorn är i drift, skulle elektroniken registrera det? Men det förklarar inte varför den ibland startvägrar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #61 skrivet: 16 januari 2020, 21:12:45 »
Förmodar du tittat på denna tråd.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
I slutet på tråden är förklaringen till varför kompressorn inte startade då CPU-n beordrade start (gröna lysdioden).
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #62 skrivet: 16 januari 2020, 21:35:15 »
Förmodar du tittat på denna tråd.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
I slutet på tråden är förklaringen till varför kompressorn inte startade då CPU-n beordrade start (gröna lysdioden).
Nej den hade jag inte sett. Satt och spånade på hur startreläet var uppbyggt, om lösningen fanns där. Kollade reservkompressorns relä och den hade inte PTC start utan ett gammalt mekaniskt relä. Förmodar att det är så i IVTn också, så då faller den teorin. Läste någonstans att fläktkortet kunde vara en möjlig felkälla. Men vad kan gå fel där? Kondensator, motstånd, relä, diod och förståss diff-tryckmätaren. Kan det vara den sistnämnde? Varför har man tagit bort den på senare modeller?
Ångrar att jag inte lossade korten och gav dem en riktig översyn på lödsidan, måste kanske göra det.
« Senast ändrad: 16 januari 2020, 21:40:35 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #63 skrivet: 16 januari 2020, 22:21:01 »
 Att difftryckvakten försvann berodde helt enkelt på en massa strul. Maskinen hängde sig i avfrostning, det blev avbrott i den mm, bara en felkälla. Tidsavfostningen är fabrik på 10 tim intervall men ska egentligen ställas in beroende på vilket frånluftflöde man har, när man inte har autoavfrostning  men det görs sällan. Har du diffvakt på din? Om du har det så dra ur slangarna så den blir verkningslös, kan ju va den som glappar o slår av kompressorn som sen inte kan starta igen, eller att avfrostningen går för fort i autoläget så kompressorn triggas till att starta för tidigt. Den kan ställa till mycket bekymmer.  Om du gör det så ändra tiden i 9.14 til 2-4 tim beroende på vilken fläkthastighet  du har samt öka tiden i 9.10 till 10 min.

Innan du börjar skruva dig in i hyllan för at  rycka slangar så ändra bara tiden 9.14 till 2 tim och 9.10 till 10 min, då tar tidavfostningen över helt. Sen om problemet försvinner så kan man ställa in tiden lite mer exakt, och ta bort slangarna.
« Senast ändrad: 17 januari 2020, 06:54:11 av EFM »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #64 skrivet: 18 januari 2020, 16:44:55 »
Att difftryckvakten försvann berodde helt enkelt på en massa strul. Maskinen hängde sig i avfrostning, det blev avbrott i den mm, bara en felkälla. Tidsavfostningen är fabrik på 10 tim intervall men ska egentligen ställas in beroende på vilket frånluftflöde man har, när man inte har autoavfrostning  men det görs sällan. Har du diffvakt på din? Om du har det så dra ur slangarna så den blir verkningslös, kan ju va den som glappar o slår av kompressorn som sen inte kan starta igen, eller att avfrostningen går för fort i autoläget så kompressorn triggas till att starta för tidigt. Den kan ställa till mycket bekymmer.  Om du gör det så ändra tiden i 9.14 til 2-4 tim beroende på vilken fläkthastighet  du har samt öka tiden i 9.10 till 10 min.

Innan du börjar skruva dig in i hyllan för at  rycka slangar så ändra bara tiden 9.14 till 2 tim och 9.10 till 10 min, då tar tidavfostningen över helt. Sen om problemet försvinner så kan man ställa in tiden lite mer exakt, och ta bort slangarna.
Pumpen var i vila,  trodde jag , men det visade sig när jag vred på ratten att den stod på avfrostning. Avfrostning har inte behövts sen många år och när den gjorde det förr stod det alltid i klartext i rutan. Jag väntade till den skulle starta och då kom larmet motorskydd uppstart.
Nu är inställningarna gjorda, slangen bortkopplad och kretskortet avsynat.
Något som förvånade/förvirrar mig är att avluften ligger på 3,5 grader, jag har ju inte gjort något som kan påverka denna, varken nu eller tidigare.
Vad är nu lämpligt att ändra avfrostningscykeln till?
Förresten, det är inte lätt att ta sig in i fabriksmenyn, händer liksom inget, får försöka många gånger.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #65 skrivet: 18 januari 2020, 17:05:46 »
Ok , om du får larmet direkt efter avfrostning så kan det vara vakten som spökar och släpper avfrostningen för tidigt, kompressorn orkar inte starta pga att ingen tryckutjämningen skett. Den fungerade från början men toleranserna blir mindre med åren, kass kvalité helt enkelt. Men när du nu ställt om det till tidsavfrostning  så ska den inte larma pga av vakten iallafall. sen om det är hela sanningen av ditt problem återstår att se. Lämplig tid ska  vara att om du har läge 1 på fläkten=115v 1tim, läge 2=125v 2tim osv. Men det är lite överdrivet ofta kan jag personligen tycka, jag brukar ställa dom på 4 Tim om fläkten står på läge 2, så har jag även ställt in min egen på, har stått så sen 2010 ungefär, då gav min vakt upp. Att komma in i fabriksmenyn ska gå enkelt via 5.12, håll inne vänsterknappen 4-5 sekunder så ska du komma in.
En sak till,stoppa in slangarna under fläkten så dom inte kan åka in i fläkthjulet.
« Senast ändrad: 18 januari 2020, 17:23:48 av EFM »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #66 skrivet: 18 januari 2020, 17:54:31 »
Ok , om du får larmet direkt efter avfrostning så kan det vara vakten som spökar och släpper avfrostningen för tidigt, kompressorn orkar inte starta pga att ingen tryckutjämningen skett. Den fungerade från början men toleranserna blir mindre med åren, kass kvalité helt enkelt. Men när du nu ställt om det till tidsavfrostning  så ska den inte larma pga av vakten iallafall. sen om det är hela sanningen av ditt problem återstår att se. Lämplig tid ska  vara att om du har läge 1 på fläkten=115v 1tim, läge 2=125v 2tim osv. Men det är lite överdrivet ofta kan jag personligen tycka, jag brukar ställa dom på 4 Tim om fläkten står på läge 2, så har jag även ställt in min egen på, har stått så sen 2010 ungefär, då gav min vakt upp. Att komma in i fabriksmenyn ska gå enkelt via 5.12, håll inne vänsterknappen 4-5 sekunder så ska du komma in.
En sak till,stoppa in slangarna under fläkten så dom inte kan åka in i fläkthjulet.
Nej, just 5.12 och hålla in vänsterknappen falerar, är kanske nåt vajsing där också då. Avfrostningstiden beroende av fäkthastighet då. Kan bli ett bekymmer då jag satt en 5-lägesbrytare på skåpet, anledning mindre kalluft in på vintern och billigare varmvatten till barnbarnens plaskdammar på sommaren, samt att jag kan stänga ventilationen helt vid katastrof, utan att stänga av värmen. Får hålla lite koll på hur ofta den avfrostar, det finns ju även LP att förlita sig på.
Slangarna ligger så klart säkert under fläkten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #67 skrivet: 18 januari 2020, 18:03:15 »
Ställ den på 3-4 Tim så funkar det oavsett vad du ställer brytaren på, en frånluftare  fryser inte på så hårt som tex en luft/vatten eller luft/luft gör. Hör av dig hur det går sen, tror det kommer fungera fint nu👍

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #68 skrivet: 18 januari 2020, 18:05:01 »
Nej, just 5.12 och hålla in vänsterknappen falerar, är kanske nåt vajsing där också då. Avfrostningstiden beroende av fäkthastighet då. Kan bli ett bekymmer då jag satt en 5-lägesbrytare på skåpet, anledning mindre kalluft in på vintern och billigare varmvatten till barnbarnens plaskdammar på sommaren, samt att jag kan stänga ventilationen helt vid katastrof, utan att stänga av värmen. Får hålla lite koll på hur ofta den avfrostar, det finns ju även LP att förlita sig på.
Slangarna ligger så klart säkert under fläkten.

Uppdaterar direkt, Larm motorskydd elpatron 4,9 kW. :-\
Funderar på en fabriksåterställning, vad ändras då?
Kompressorn vägrar starta, den har släkt ner. Fel, den startade nu.
« Senast ändrad: 18 januari 2020, 18:09:23 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #69 skrivet: 18 januari 2020, 18:12:28 »
OM MAN SKULLE BYTA KORT, VILKET SKULLE VARA DET FÖRSTA? Oj , tryckte på fel knapp, blev stor text.
« Senast ändrad: 18 januari 2020, 18:14:45 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #70 skrivet: 18 januari 2020, 18:29:16 »
 Vilken bökig jävla maskin du har😊. Nu kan man ju undra om det hände medan kompressorn va igång eller vid en ny uppstart. Jag skulle byta fläktkort samt startutrustningen till kompressorn, konding mm

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #71 skrivet: 18 januari 2020, 18:31:49 »
Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #72 skrivet: 18 januari 2020, 18:41:14 »
Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.
Även de som är gjorda i fabriksmenyn?
Ja den är bökig och trilskas men det ger en anledning till att ta en stor stark. Utan hade man gått bananas.
Ok, jag fattar, återställning i olika nivåer.
Jo, jag har korkat upp. ::)
« Senast ändrad: 18 januari 2020, 18:43:29 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #73 skrivet: 18 januari 2020, 18:47:53 »
Om du gör fabriksåterställning i kundnivå så ändras alla inställningar där, tex kurva, finjustering. Om du sen loggar in i servicenivå och gör en återställning så ändras allt som du ändrat på den nivån osv. Skriv upp kurva, finjustering, varmvattentemp, kopplingdiffen (om du ändrat den) mm. Om du gör återställning på fabriksnivå kom då ihåg att logga in och ändra 9.14 och 9.10'för avfrostningen igen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #74 skrivet: 18 januari 2020, 23:11:14 »
Nu hände det igen, kompressorn stannade, jag vred på ratten, avfrostning stod det, väntade, och sen blinkade den rött, återställer, och en kort duns hörs, ungefär som den ville starta. Men i stället går den i viloläge, väntar igen, den blinkar rött igen, återställer och efter en stund går den igång.
Det känns som det har med avfrostning att göra. Men den borde inte gått i det läget då jag fabriksåterställt, den går på automatisk avfrostning nu med slangarna avkopplade, lika tryck på båda sidor kan väl inte generera avfrostning. Förra gången var det ju tidsinställd avfrostning.
Är det kanske styrkortet som strular?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!