Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Frånluftsvärmepumpar => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Anders_S skrivet 09 maj 2019, 14:26:47
-
Hej,
Har en gammal IVT 490 som har börjat larma om "Motorskydd uppstart", först dök larmet upp då och då, nu är det nästan varje dag. Kvitterar man larmet fungerar den normalt såvitt jag kan bedöma.
Har sett att detta ofta orsakas av felaktig givare för GT6 och tänkte därför testa att byta den då det inte är någon större kostnad.
Men var sitter den och vad behöver jag demontera för att komma åt den?
Hittade kretskortet där givarna är anslutna men där står inget om "GT6"? (GT1, GT3-1, GT3-2 & GT3-3 på kretskortet)
Tack på förhand
Anders
-
Hej! GT6 ska sitta på utgående hetgasrör från kompressorn en liten bit ifrån. Den ansluts till kretskortet "CTU fläktkort" som sitter i samma övre låda som fläkten och kompressorn. Fläkt, kompressor, hetgasgivare, hög- och lågtrycksvakt är anslutna till detta kretskort. De andra givarna är anslutna till kraftkortet nere i el-lådan.
-
Hur gick det? Jag har levt med mitt " motorskydd uppstart " 6 år nu, har blivit rutin att återställa en gång per dag, tror jag kommer att sakna larmet om felet åtgärdas.
Men det bör nog åtgärdas om möjligt, men vad är det som är fel?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56360.0
Gaspåfyllning? Ja, kanske det. Men enligt IVT skulle för lite gas resultera i LP-larm. Samtidigt tycker jag att hetgasen svalnat, ( 64 grad ), men den gör fortfarande samma jobb som tidigare och skulle det vara gasläcka skulle jag väl inte ha någon gas kvar efter 6 år.
Felet är vad jag förstått vanligt. Någon måste väl fått det åtgärdat. Någon måste väl sitta på information om vad felet var? Sc:,h
En möjlighet skulle ju kunna vara att GT6 inte ger korrekt värde, kan ju förklara varför pumpen fungerar bra trots en visuellt låg temperatur. Men det förklarar inte varför den börjar sin cykel efter vila med ett larm.
Ops, Gott nytt år! så klart. :)
-
Kolla på i denna länk, en bild visar där jag lödda på en ny givare för 10kr.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67782.msg716047#msg716047
Mina iakttagelser tyder jag som att själva givaren i en viss tillverknings serie inte klarar den höga temperaturen.
-
Kolla på i denna länk, en bild visar där jag lödda på en ny givare för 10kr.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67782.msg716047#msg716047
Mina iakttagelser tyder jag som att själva givaren i en viss tillverknings serie inte klarar den höga temperaturen.
Ok, avhjälptes felet med den åtgärden?
-
Hittade den utbytta givaren och testade den. Resistansen stämmer med angivna värden i tabellen, 20-80 grader, alltså inget fel på den. Den var original, det var innegivaren jag köpte på ELFA, ska finnas några extra sådana.
Så vad är felet?
-
Ok, avhjälptes felet med den åtgärden?
Ja jag har även bytt hos några grannar med samma problem i sina IVT490 och då upphörde problemet.
Givaren tycks bli instabil mäta fel tidvis.
Har skickat PM till dig.
-
Ja jag har även bytt hos några grannar med samma problem i sina IVT490 och då upphörde problemet.
Givaren tycks bli instabil mäta fel tidvis.
Har skickat PM till dig.
Ok, har läst, ber får återkomma, kan kanske vara värt ett försök. Lite märkligt ändå att 2 originalgivare skulle vara fel trots att de stämmer med tabellen. Kanske givartabellen är fel till rego 401?
Ska kolla verklig temp och se om vp talar sanning.
-
I denna tråd är en annan förklaring till "Motorskydd uppstart"
Men den har du väl redan läst.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
-
I denna tråd är en annan förklaring till "Motorskydd uppstart"
Men den har du väl redan läst.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
Härligt att läsa, ett bollande som leder till en lösning. tummenupp
Dessvärre känner jag inte igen mitt problem i den tråden. Men helt klart är det på sin plats att kolla efter kontaktproblem när jag ändå ska skruva.
-
Här är en länk till ytterligare en möjlig förklaring "Motorskydd uppstart"
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68752.msg724404#msg724404
-
Här är en länk till ytterligare en möjlig förklaring "Motorskydd uppstart"
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68752.msg724404#msg724404
Fint att du löste det, du verkar vara en klippa på sådana där pumpar.
I mitt fall går ju kompressorn, bara man trycker på knappen. Ibland larmar den när det är kallblåst eller kallt, ibland när den vilat och ska starta, med mer än ca 10 pluss ute så blir det inte så ofta. När jag får tid ska jag kika på kortet som sitter i plåtlådan, minns att det för länge sedan läckte ner vatten i den när dräneringsslangen var stopp. Skulle inte vara konstigt om det oxiderat där.
Ska också leta i lådorna efter givarna, vet att jag har fler, köpte ett tiotal, då till rumstemperaturgivare ska finnas fler någonstans, och det är väl samma sort.
PS. Bra du skriver om dina erfarenheter, även om det kanske inte hjälper mig hjälper det kanske någon annan.
-
Motorskydd uppstart betyder att hetgasgivare GT:6 inte lyckas höja hetgastempen X antal grader på X antal minuter, kommer inte ihåg exakta siffror. Inträffar det så lägger systemet ut larmet motorskydd uppstart pga styrningen tror att det finns ett kompressorfel. Larmet är var vanligt vid första uppstart av 490 och 495 när beredaren och yttermantel va fylld med kallt vatten. Kan även uppkomma på äldre maskiner om dom störttappas på varmvatten men är ganska ovanligt.Kontrollera givare GT:6 samt anslutning mot kort av denna, helst byt mot en ny. Hjälper inte detta är kompressorn trolig orsak.
-
Motorskydd uppstart betyder att hetgasgivare GT:6 inte lyckas höja hetgastempen X antal grader på X antal minuter, kommer inte ihåg exakta siffror. Inträffar det så lägger systemet ut larmet motorskydd uppstart pga styrningen tror att det finns ett kompressorfel. Larmet är var vanligt vid första uppstart av 490 och 495 när beredaren och yttermantel va fylld med kallt vatten. Kan även uppkomma på äldre maskiner om dom störttappas på varmvatten men är ganska ovanligt.Kontrollera givare GT:6 samt anslutning mot kort av denna, helst byt mot en ny. Hjälper inte detta är kompressorn trolig orsak.
Hej. Jo det är ju så det skrivs. Men det som stör mig är att jag när problemet kom för 6 år sedan bytte gt6 givare men problemet kvarstod. Vidare borde väl kompressorn vara igång för att den ska kunna skapa larmet, inte som i mitt fall larma direkt efter vila.
Jag har en kompressor ståendes som reserv och kan yta själv, men det är mycket jobb, kanske i onödan, då nuvarande går som en klocka och gör vad den ska.
Givetvis ska jag börja med GT6 givaren, se om den mäter rätt. Nästa åtgärd, såvida inte ett byte av GT6givaren har löst problemet, måste bli att kolla lödningar och anslutningar. Visst kan jag pytsa i lite köldmedia, som någon hade gjort, men som jag skrev, är det en läcka borde det inte finnas k-media kvar efter 6 år. Dessutom borde den larmat på LP.
Har jag förstått rätt så finns ingen extern klixon men startrelä finns väl? Vad händer om detta är lite halvkass?
-
Du kan få detta larm om startrelä, startkonding är dåliga eller om det är dålig kontakt på kompressoranslutningen från kraftkortet och kompressorstarten misslyckas. Styrningen har skickat ut startsignal o då börjar parametrarna för det här larmet att räkna även om inte kompressorn startar. Det är just därför den här temperatur ökningen kontra tid finns så styrningen ska veta att kompressorn har startat.
-
Du kan få detta larm om startrelä, startkonding är dåliga eller om det är dålig kontakt på kompressoranslutningen från kraftkortet och kompressorstarten misslyckas. Styrningen har skickat ut startsignal o då börjar parametrarna för det här larmet att räkna även om inte kompressorn startar. Det är just därför den här temperatur ökningen kontra tid finns så styrningen ska veta att kompressorn har startat.
Ok, då är GT6 larm ungefär som när man får feber, det kan vara orsakat av lite vad som helst. Lägger till detta i min åtgärdslista. Startrelä ca 200kr, det kan den kanske behöva oavsett, efter 15 års drift.
-
:( Jaha, finns ett ordspråk: "Högmod går före fall", så sant det kan vara ibland. :-\
Jag kollade temperaturen, vp visade 69,3 på GT6. Rätt temperatur var 76,7. Upptäckte då att givaren verkade sitta dåligt och var dåligt isolerad. Lirkade lite på den och svepte in den och röret i aluminiumfolie varpå temp GT6 steg till 75,3.
Alltså, någon hade slarvat när någon bytt givare, denne någon råkar vara jag. :::_)
När våren kommer och vp svalnat ska jag så klart göra det ordentligt med pasta, klämma och isolering. Förutsatt att den provisoriska åtgärden gett resultat.
Tills jag vet lägger jag vidare felsökning på is.
-
Ok👍, ja så kan det va ibland. Givaren är oftast den vanligaste orsaken till att det där larmet bråkar. Dra ett par buntband runt den så sitter den. Nu vet du iallafall att skyddssystemet för kompressorn funkar👍😊.
-
Ok👍, ja så kan det va ibland. Givaren är oftast den vanligaste orsaken till att det där larmet bråkar. Dra ett par buntband runt den så sitter den. Nu vet du iallafall att skyddssystemet för kompressorn funkar👍😊.
Lite logik i att det inträffade oftare när det var kallt ute, då ökade ju även avkylningen på givaren.
-
Precis ,temperaturen på GT3:3 i botten sjunker när shunten öppnar o slingan kyls av. Har du då dålig kontakt på GT:6 så får du dålig reaktion när hetgastempen vill stiga igen= motorskydd uppstart.
-
Samtidigt så,,, bytte jag givaren för 6 år sedan av samma anledning. Så är felet avhjälpt måste originalgivaren också varit slarvigt monterad, den är ju hel. Sc:,h
Kan vara ide att kolla så GT6 sitter som den ska om den börjar ge larm.
-
Glädjen blev kortvarig. Nytt larm nu. Men då bör jag väl kunna utesluta givarfel? Vågar man prova med startreläet från reservkompressorn? Den har suttit i en demokyl, har varit i drift max en vecka totalt, samma beteckning som original. Eller ska jag beställa och invänta ett nytt relä från JS?
-
Samma beteckning, då är det bara att skifta
-
Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar för GT6-temperaturen att stiga 10 grader, normalt?
-
Samma beteckning, då är det bara att skifta
Jo, men det är lite bökigt. :-\
-
Sitter väl innanför kopplingskåpan på kompressorn, ungefär som på en KYL/FRYS maskin, inte säker har inte bytit någon mer än på KYL/FRYS
Edit motorskydd i liten kompressor , ett motstånd i serie med lindningen och startar den inte så glöder och kopplar ur den , vet inte men tror att det finns ett startrelä som kopplar in en extra lindning. samma som KYL/FRYS
-
Sitter väl innanför kopplingskåpan på kompressorn, ungefär som på en KYL/FRYS maskin, inte säker har inte bytit någon mer än på KYL/FRYS
Edit motorskydd i liten kompressor , ett motstånd i serie med lindningen och startar den inte så glöder och kopplar ur den , vet inte men tror att det finns ett startrelä som kopplar in en extra lindning. samma som KYL/FRYS
Jo det ser ut som på en kylkompressor, undantaget klixon. Trodde du menade byta kompressorn.
-
När kommer larmet? Är det under drift eller alltid vid uppstart? Eller efter avfrostning?
-
När kommer larmet? Är det under drift eller alltid vid uppstart? Eller efter avfrostning?
Uppskattningsvis 7 gånger av tio när den jobbar och 3 gånger när den har vilat och ska starta, Avfrostning har jag inte sett att den gör, ligger konstant på ca 5 grader avluft.
-
Om du kollar hetgastempen vid drift, uppför sig den normalt då? Den fladdrar inte upp o ner? Kolla vad den ligger på samt tempen på GT:3:3. Kompressorn ger ju effekt i o med att du har 5 grader frånluft, vet man att kylkretsen är ok så skulle jag ändra parametrarna för larmet. Skulle det vara nåt problem med startrelä eller konding skulle det bara uppkomma vid kompressorstart. Ett alternativ är ju att det är något problem med kortet i kompressorhyllan som givaren sitter kopplad i, men är ganska ovanligt. Det här larmet ska ju egentligen bara kunna komma under kompressorstart om hetgastempen inte höjs 5 grader under 120s därav namnet, så var tanken från början. Sen finns det vissa versioner av styrningen som kan ge felaktiga larm pga hetgastempen går upp och ner under drift. Det är då man ändrar parametrarna när man kontrollerat kylkretsen. GT:6 skyddar kompressorn ändå i och med att den slår ifrån vid 125 grader.
-
Om du kollar hetgastempen vid drift, uppför sig den normalt då? Den fladdrar inte upp o ner? Kolla vad den ligger på samt tempen på GT:3:3. Kompressorn ger ju effekt i o med att du har 5 grader frånluft, vet man att kylkretsen är ok så skulle jag ändra parametrarna för larmet. Skulle det vara nåt problem med startrelä eller konding skulle det bara uppkomma vid kompressorstart. Ett alternativ är ju att det är något problem med kortet i kompressorhyllan som givaren sitter kopplad i, men är ganska ovanligt. Det här larmet ska ju egentligen bara kunna komma under kompressorstart om hetgastempen inte höjs 5 grader under 120s därav namnet, så var tanken från början. Sen finns det vissa versioner av styrningen som kan ge felaktiga larm pga hetgastempen går upp och ner under drift. Det är då man ändrar parametrarna när man kontrollerat kylkretsen. GT:6 skyddar kompressorn ändå i och med att den slår ifrån vid 125 grader.
GT6 - 74,4 konstant.
GT3:3- 42,1 konstant.
GT1 44 (45) sjönk 1 grad under tiden jag kollade.
Hur kan GT3:3 vara lägre än GT1 ?
Ändra parametrar för larmet har jag aldrig hört att man kan, hur gör man det?
5 grader på 2 minuter, tyckte jag att den klarade igår när jag kollade, men jag tyckte det gick segt, men så är det väl när man väntar på något, dumt jag inte klockade tiden, får göra det vid nästa stopp.
-
Nu:
GT6- 76
GT3:3- 46,5
GT1- 45 (45)
-
nu:
GT6 - 75,8
GT3:3 - 44,1
GT1 - 44,2 (45)
-
nu:
GT6 - 75
GT3:3 - 42,5
GT1 - 43,6
-
nu:
GT6 - 74,8
GT3:3 - 41.5
GT1 - 42,8 (45)
-
GT6 - 74,5
GT3:3 - 41,8
GT1 - 46,3 (45)
Och nu gick tillskott in.
-
Lite svajigt är det allt. Går det att utläsa något ur detta?
-
Ser ut som hetgastemperaturen är stabil i alla fall. Framledningsröret går upp i tanken en bit mot botten på varmvattenberedaren så det är bättre att jämföra GT3:2 med GT1 i så fall, de bör vara ganska lika.
-
Allt ser bra ut👍 Svajar lite upp o ner pga att shunten öppnar o stänger. Som sagt så kan du gå in o titta på eller ändra värdena för larmet. Det gör man under meny 9. Gå först in i serviceläget ,sen går du till meny 5, bläddra fram till visning av versionsnr 5.12 o tryck enter håll därefter in vänsterknappen tills det står Acess=fabrik. Stega tillbaka o gå in under skyddsfunktioner värmepump meny 9, bläddra fram till 9.12. Där kan du ändra tiden, ställ den på 180s, gå vidare till9.13 där ställer du tempen som GT:6 ska öka på 180s. Ställ den på 0 eller 0,1 0,2 osv beroende på hur mycket av denna funktion du vill ha kvar. Glöm inte att tryck på spara om du vill ändra nåt.
-
Allt ser bra ut👍 Svajar lite upp o ner pga att shunten öppnar o stänger. Som sagt så kan du gå in o titta på eller ändra värdena för larmet. Det gör man under meny 9. Gå först in i serviceläget ,sen går du till meny 5, bläddra fram till visning av versionsnr 5.12 o tryck enter håll därefter in vänsterknappen tills det står Acess=fabrik. Stega tillbaka o gå in under skyddsfunktioner värmepump meny 9, bläddra fram till 9.12. Där kan du ändra tiden, ställ den på 180s, gå vidare till9.13 där ställer du tempen som GT:6 ska öka på 180s. Ställ den på 0 eller 0,1 0,2 osv beroende på hur mycket av denna funktion du vill ha kvar. Glöm inte att tryck på spara om du vill ändra nåt.
Tack. det ska undersökas.
-
Allt ser bra ut👍 Svajar lite upp o ner pga att shunten öppnar o stänger. Som sagt så kan du gå in o titta på eller ändra värdena för larmet. Det gör man under meny 9. Gå först in i serviceläget ,sen går du till meny 5, bläddra fram till visning av versionsnr 5.12 o tryck enter håll därefter in vänsterknappen tills det står Acess=fabrik. Stega tillbaka o gå in under skyddsfunktioner värmepump meny 9, bläddra fram till 9.12. Där kan du ändra tiden, ställ den på 180s, gå vidare till9.13 där ställer du tempen som GT:6 ska öka på 180s. Ställ den på 0 eller 0,1 0,2 osv beroende på hur mycket av denna funktion du vill ha kvar. Glöm inte att tryck på spara om du vill ändra nåt.
Inställningarna gjorda. 180s & 0 grader. Bara att vänta och hoppas nu.
Gradtalet GT6 var rätt trögt. Upp till 60 grader gick det snabbt sedan gick det väldigt trögt upp till 74 grader.
-
👍 Nu slipper du det larmet, hoppas den tuffar på nu! Håll koll på avluften så märker du ändå om kompressorn börjar krokna.
-
👍 Nu slipper du det larmet, hoppas den tuffar på nu! Håll koll på avluften så märker du ändå om kompressorn börjar krokna.
Nej tyvärr, jag slipper inte larmet. Den har larmat 3 gånger sedan jag ändrade inställningarna. Senast för en timma sedan.
Jag menar att den tänkta larmapplikationen nu är bortkopplad och då kan man bortse från en del fel som skulle kunna utlösa detta larm.
Vad finns då kvar? Mekaniskt eller mjukvara?
Är det nu tid att beställa utbytbar hårdvara, i så fall vilken?
-
Aj fan! Synd att du inte bor närmre skulle gärna komma förbi o gå till botten med den pumpen, har en drös med grejer i bilen.
Om man vet att givaren är ok och sitter som den ska, så misstänker jag att det är en av dom versionerna där larmet även kan komma pga av hetgastempen dippar eller att styrningen tappar kontakten med givaren. Larmet ”fel GT:6” eller liknande ska då komma, inte detta. Troliga felkällor är då styrkortet, bandkabel eller fläktkortet. Hur gammal är pumpen? Villken version av styrningen har du? Står under 5.12.
-
Aj fan! Synd att du inte bor närmre skulle gärna komma förbi o gå till botten med den pumpen, har en drös med grejer i bilen.
Om man vet att givaren är ok och sitter som den ska, så misstänker jag att det är en av dom versionerna där larmet även kan komma pga av hetgastempen dippar eller att styrningen tappar kontakten med givaren. Larmet ”fel GT:6” eller liknande ska då komma, inte detta. Troliga felkällor är då styrkortet, bandkabel eller fläktkortet. Hur gammal är pumpen? Villken version av styrningen har du? Står under 5.12.
Rego 401 2.35 får jag fram är det den? Eller måste jag in i servicemenyn?
Inköpt 2005
Jo, 2.35 får jag upp under 5:12
-
Ja då är den ju inte så fasligt gammal.
Prova vad du får för larm om du rycker GT:6 givaren under drift, sitter uppe i kompressorhyllan. Får du samma larm då så beror det ju på att styrningen tappar kontakten med givaren. Kontrollera även den grå bandkabeln vid anslutningarna som sitter under styrkortet o in i ellådan. Bryt strömmen innan om du är osäker när du öppnar ellådan. Släpp låsningarna på kabel o ta ut den o sätt ihop igen.
Det knepiga med såna här fel är ju att du haft det så länge. Fel som dyker upp ibland brukar ju till slut bli permanenta o släcka maskinen.
-
Ja då är den ju inte så fasligt gammal.
Prova vad du får för larm om du rycker GT:6 givaren under drift, sitter uppe i kompressorhyllan. Får du samma larm då så beror det ju på att styrningen tappar kontakten med givaren. Kontrollera även den grå bandkabeln vid anslutningarna som sitter under styrkortet o in i ellådan. Bryt strömmen innan om du är osäker när du öppnar ellådan. Släpp låsningarna på kabel o ta ut den o sätt ihop igen.
Det knepiga med såna här fel är ju att du haft det så länge. Fel som dyker upp ibland brukar ju till slut bli permanenta o släcka maskinen.
Ja det är tester som måste utföras, så klart. Och skall göras, om än inte direkt, jag får invänta rätt tillfälle.
Synd att du inte är nära, hade varit skönt om du kunnat förlösa mig från 6 års tvång, tvånget att ständigt vara allärt och trycka på knappen när IVT490 anbefaller. Du är varmt välkommen, ring så sätter jag på kaffet.
-
Såg att du bor i Lund, ca 60 mil dit så det är en bit😊. Nä man ska inte behöva springa där o trycka. Är inga krångliga maskiner det bökiga är när man inte kan felsöka på plats, och se vad som händer i verkligheten.
-
Såg att du bor i Lund, ca 60 mil dit så det är en bit😊. Nä man ska inte behöva springa där o trycka. Är inga krångliga maskiner det bökiga är när man inte kan felsöka på plats, och se vad som händer i verkligheten.
Jo , jag förstår. Men jag har fått rejält med hjälp hittills. Vi fortsätter väl på den linjen, hoppas jag. Snart ska vi ha ringat in problemet och hoppas då att det hjälper andra med samma problem. För jag kan väl omöjligt vara ensam om detta.
Så vad tycker du jag ska göra nu? Byta nåt kort eller så? Du kan ju helt klart mer än mig när det gäller denna pump, kanske även andra märken, så jag litar på dina rekommendationer.
Vad blir nästa steg?
ps: Jag kan bygga en kylmaskin eller värmepump, det är sak amma, men jag reder inte ut den elektroniska smörjan.
-
Sätt fast givaren på röret med aluminiumtejp sen 2 st buntband över tejpen, isolera med armaflex över o spänn fast med 2 buntband till. Då vet man att den sitter ok. Kontrollera även att dom gråa bandkablarna sitter som dom ska. Montera bort dom genom att fälla tillbaka låsbyglarna på kontaktstycket, vid montering ska dom låsa automatiskt, kolla så att dom gör det och sitter ordentligt. När du gjort det bläddra fram GT:6 givaren i menyn sen är det bara att ha stort tålamod och stå o titta på den. Nån gång händer det ju nånting, antingen att hetgastempen dippar, eller att den börjar fladdra upp o ner eller att du får 3st --- i fönstret som betyder avbrott i kommunikation, dom 3--- kan ju ev dyka upp under en kort sekund för att sedan återgå till att visa temp. Händer inget av detta och du får larm ändå så tar vi det därifrån.
-
Sätt fast givaren på röret med aluminiumtejp sen 2 st buntband över tejpen, isolera med armaflex över o spänn fast med 2 buntband till. Då vet man att den sitter ok. Kontrollera även att dom gråa bandkablarna sitter som dom ska. Montera bort dom genom att fälla tillbaka låsbyglarna på kontaktstycket, vid montering ska dom låsa automatiskt, kolla så att dom gör det och sitter ordentligt. När du gjort det bläddra fram GT:6 givaren i menyn sen är det bara att ha stort tålamod och stå o titta på den. Nån gång händer det ju nånting, antingen att hetgastempen dippar, eller att den börjar fladdra upp o ner eller att du får 3st --- i fönstret som betyder avbrott i kommunikation, dom 3--- kan ju ev dyka upp under en kort sekund för att sedan återgå till att visa temp. Händer inget av detta och du får larm ändå så tar vi det därifrån.
Jag har inte lagt av. Återkommer när åtgärderna är utförda, vilket blir när tillfälle ges.
-
Då var det gjort. Rengjort, kiselfett, buntband, alu-tejp och armaflex.
Alla anslutningsdon isärtagna och sprayade med PRF 6-68 kontakt.
okulärbesiktning av kretskorten, inget synligt fel.
Vid uppstart noterades följande temperaturer och tider.
40 till 53 grader : 2 min
54 till 57 grader : 2 min
58 till 75 grader : 25 min
Från 40 till 88,7 grader tog det 2 tim och 20 min. En temperatur som aldrig tidigare avläst på displayen.
Noterade även att avluften sjönk 1 grad till 4,3 grader.
Samband med åtgärderna eller tillfällighet, vet ej.
Nu hoppas jag bara på att " Motorskydd uppstart " lyser med sin frånvaro, om inte, återkommer jag.
Tidigare inställningar låter jag ligga kvar.
-
Larm vid 24:00.
Vad göra nu? Köpa och byta fläktkort?
Lite dyrt för ett kort med 1 kondensator, 1 relä, 1 motstånd och 1 diod. Var kan man inhandla dessa komponenter?
-
Ett sätt kan vara en loggning, som du kan läsa om här, det som jag skrev 25 februari 2019
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55953.msg737310#msg737310
Kan man följa vad som händer innan och i samband med stoppet kan man oftast dra slutsatser.
Det kommer en sträng varje minut med en massa mätvärden och status.
Det som behöv är en blåtandsmodul (från kjell.com) en PC med ett standard terminalprogram.
-
Ett sätt kan vara en loggning, som du kan läsa om här, det som jag skrev 25 februari 2019
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55953.msg737310#msg737310
Kan man följa vad som händer innan och i samband med stoppet kan man oftast dra slutsatser.
Det kommer en sträng varje minut med en massa mätvärden och status.
Det som behöv är en blåtandsmodul (från kjell.com) en PC med ett standard terminalprogram.
Hade nog varit skoj att ha. Förstod inte riktigt vad jag behöver, hårdvara,mjukvara och var man kopplar in det?
Hur gick det med den där pumpen?
-
En blåtandsmodul kjell.com 87942 som måste först initieras för 9600bit/s
Kopplas in på CPU kortet, och så måste Variabel dump till PC aktiveras i service menyn 5,17.
En PC med något terminalprogram tex. Realterm som kan laddas ned som sedan kopplas upp mot blåtandsmodulen.
Denna länk har jag lärt mig av.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.msg259903#msg259903
Jag kan låna ut min modul, hör av dig i så fall.
-
En blåtandsmodul kjell.com 87942 som måste först initieras för 9600bit/s
Kopplas in på CPU kortet, och så måste Variabel dump till PC aktiveras i service menyn 5,17.
En PC med något terminalprogram tex. Realterm som kan laddas ned som sedan kopplas upp mot blåtandsmodulen.
Denna länk har jag lärt mig av.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.msg259903#msg259903
Jag kan låna ut min modul, hör av dig i så fall.
det var ju snäll, men jag hoppar över den biten, fick ont i huvudet bara av att titta på videon.
-
Ok, då vet vi att givaren är ok. Det man måste ta reda på nu är när det sker. Är det under drift eller vid kompressorstart. Prova gärna att sänka elpatronen oxå till 4-5kw.
-
Ok, då vet vi att givaren är ok. Det man måste ta reda på nu är när det sker. Är det under drift eller vid kompressorstart. Prova gärna att sänka elpatronen oxå till 4-5kw.
Larmet kommer ibland när den ska starta, ( utan att ens försökt starta ), och ibland när den går. Vad jag vet så är det oftare när det är kallt eller blåsigt ute. I första fallet tappar frånluften 1 grad, i det andra fallet misstänker jag att avluften hindras av när vinden står på mot utblåset. Inget av det verkar logiskt kunna ge ett larm.
Kan startreläet på kompressorn ge ett larm även under drift ?
-
Startreläet kan de detta larm ja, men att det skulle glappat i så många år hör ju till ovanligheterna. Skulle dessutom bara komma vid uppstart, men så är ju inte fallet här, är du helt 100 på att du får larmet även under en längre tids drift. Eller menar du att den slår ifrån efter några min redan? Prova att sänka elpatronseffekten till 4-5 kw Blev påmind av en kollega idag om några fall där det funnits samband mellan larmet och att elpatronen gått för fullt (9kw). Det som händer då är att yttermanteln värms upp snabbt och GT3:2 slår ifrån kompressor och elpatron. Men eftersom det bara är yttermanteln som värmts upp så snabbt har inte värmeöverföringen till innermanteln (varmvattnet) skett tillräckligt mycket vilket gör att Gt3:2 sjunker igen och triggar kompressorstart. I dom fallen har inte fördröjningen på kompressorn räckt till vilket gör att mottrycket är för högt i kylkretsen. Kompressorn försöker starta men orkar inte igång, kompressorlampan tänts men inget händer, då får man ”motorskydd uppstart” det här fenomenet är ganska ovanligt Lösningen har då varit att sänka elpatronen så att yttermanteln inte värms upp så fort.
-
Startreläet kan de detta larm ja, men att det skulle glappat i så många år hör ju till ovanligheterna. Skulle dessutom bara komma vid uppstart, men så är ju inte fallet här, är du helt 100 på att du får larmet även under en längre tids drift. Eller menar du att den slår ifrån efter några min redan? Prova att sänka elpatronseffekten till 4-5 kw Blev påmind av en kollega idag om några fall där det funnits samband mellan larmet och att elpatronen gått för fullt (9kw). Det som händer då är att yttermanteln värms upp snabbt och GT3:2 slår ifrån kompressor och elpatron. Men eftersom det bara är yttermanteln som värmts upp så snabbt har inte värmeöverföringen till innermanteln (varmvattnet) skett tillräckligt mycket vilket gör att Gt3:2 sjunker igen och triggar kompressorstart. I dom fallen har inte fördröjningen på kompressorn räckt till vilket gör att mottrycket är för högt i kylkretsen. Kompressorn försöker starta men orkar inte igång, kompressorlampan tänts men inget händer, då får man ”motorskydd uppstart” det här fenomenet är ganska ovanligt Lösningen har då varit att sänka elpatronen så att yttermanteln inte värms upp så fort.
Ja, jag är helt säker, kan inte minnas att den startat och gått någon minut för att sedan slå av.
Elpatron har korta perioder varit aktiva i kväll med tillskott 3,8 kW, 2,9 kW och 3,4 kW tillsammans med kompressorn. De gånger jag startat för extra varmvatten eller vid legionellakörning har jag inget minne av något larm.
När det gäller reläet var det mer om konstruktionen blivit sliten jag tänkte på. Om PTCn plöstligt skulle läcka igenom ström till startlindningen när kompressorn är i drift, skulle elektroniken registrera det? Men det förklarar inte varför den ibland startvägrar.
-
Förmodar du tittat på denna tråd.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
I slutet på tråden är förklaringen till varför kompressorn inte startade då CPU-n beordrade start (gröna lysdioden).
-
Förmodar du tittat på denna tråd.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67578.0
I slutet på tråden är förklaringen till varför kompressorn inte startade då CPU-n beordrade start (gröna lysdioden).
Nej den hade jag inte sett. Satt och spånade på hur startreläet var uppbyggt, om lösningen fanns där. Kollade reservkompressorns relä och den hade inte PTC start utan ett gammalt mekaniskt relä. Förmodar att det är så i IVTn också, så då faller den teorin. Läste någonstans att fläktkortet kunde vara en möjlig felkälla. Men vad kan gå fel där? Kondensator, motstånd, relä, diod och förståss diff-tryckmätaren. Kan det vara den sistnämnde? Varför har man tagit bort den på senare modeller?
Ångrar att jag inte lossade korten och gav dem en riktig översyn på lödsidan, måste kanske göra det.
-
Att difftryckvakten försvann berodde helt enkelt på en massa strul. Maskinen hängde sig i avfrostning, det blev avbrott i den mm, bara en felkälla. Tidsavfostningen är fabrik på 10 tim intervall men ska egentligen ställas in beroende på vilket frånluftflöde man har, när man inte har autoavfrostning men det görs sällan. Har du diffvakt på din? Om du har det så dra ur slangarna så den blir verkningslös, kan ju va den som glappar o slår av kompressorn som sen inte kan starta igen, eller att avfrostningen går för fort i autoläget så kompressorn triggas till att starta för tidigt. Den kan ställa till mycket bekymmer. Om du gör det så ändra tiden i 9.14 til 2-4 tim beroende på vilken fläkthastighet du har samt öka tiden i 9.10 till 10 min.
Innan du börjar skruva dig in i hyllan för at rycka slangar så ändra bara tiden 9.14 till 2 tim och 9.10 till 10 min, då tar tidavfostningen över helt. Sen om problemet försvinner så kan man ställa in tiden lite mer exakt, och ta bort slangarna.
-
Att difftryckvakten försvann berodde helt enkelt på en massa strul. Maskinen hängde sig i avfrostning, det blev avbrott i den mm, bara en felkälla. Tidsavfostningen är fabrik på 10 tim intervall men ska egentligen ställas in beroende på vilket frånluftflöde man har, när man inte har autoavfrostning men det görs sällan. Har du diffvakt på din? Om du har det så dra ur slangarna så den blir verkningslös, kan ju va den som glappar o slår av kompressorn som sen inte kan starta igen, eller att avfrostningen går för fort i autoläget så kompressorn triggas till att starta för tidigt. Den kan ställa till mycket bekymmer. Om du gör det så ändra tiden i 9.14 til 2-4 tim beroende på vilken fläkthastighet du har samt öka tiden i 9.10 till 10 min.
Innan du börjar skruva dig in i hyllan för at rycka slangar så ändra bara tiden 9.14 till 2 tim och 9.10 till 10 min, då tar tidavfostningen över helt. Sen om problemet försvinner så kan man ställa in tiden lite mer exakt, och ta bort slangarna.
Pumpen var i vila, trodde jag , men det visade sig när jag vred på ratten att den stod på avfrostning. Avfrostning har inte behövts sen många år och när den gjorde det förr stod det alltid i klartext i rutan. Jag väntade till den skulle starta och då kom larmet motorskydd uppstart.
Nu är inställningarna gjorda, slangen bortkopplad och kretskortet avsynat.
Något som förvånade/förvirrar mig är att avluften ligger på 3,5 grader, jag har ju inte gjort något som kan påverka denna, varken nu eller tidigare.
Vad är nu lämpligt att ändra avfrostningscykeln till?
Förresten, det är inte lätt att ta sig in i fabriksmenyn, händer liksom inget, får försöka många gånger.
-
Ok , om du får larmet direkt efter avfrostning så kan det vara vakten som spökar och släpper avfrostningen för tidigt, kompressorn orkar inte starta pga att ingen tryckutjämningen skett. Den fungerade från början men toleranserna blir mindre med åren, kass kvalité helt enkelt. Men när du nu ställt om det till tidsavfrostning så ska den inte larma pga av vakten iallafall. sen om det är hela sanningen av ditt problem återstår att se. Lämplig tid ska vara att om du har läge 1 på fläkten=115v 1tim, läge 2=125v 2tim osv. Men det är lite överdrivet ofta kan jag personligen tycka, jag brukar ställa dom på 4 Tim om fläkten står på läge 2, så har jag även ställt in min egen på, har stått så sen 2010 ungefär, då gav min vakt upp. Att komma in i fabriksmenyn ska gå enkelt via 5.12, håll inne vänsterknappen 4-5 sekunder så ska du komma in.
En sak till,stoppa in slangarna under fläkten så dom inte kan åka in i fläkthjulet.
-
Ok , om du får larmet direkt efter avfrostning så kan det vara vakten som spökar och släpper avfrostningen för tidigt, kompressorn orkar inte starta pga att ingen tryckutjämningen skett. Den fungerade från början men toleranserna blir mindre med åren, kass kvalité helt enkelt. Men när du nu ställt om det till tidsavfrostning så ska den inte larma pga av vakten iallafall. sen om det är hela sanningen av ditt problem återstår att se. Lämplig tid ska vara att om du har läge 1 på fläkten=115v 1tim, läge 2=125v 2tim osv. Men det är lite överdrivet ofta kan jag personligen tycka, jag brukar ställa dom på 4 Tim om fläkten står på läge 2, så har jag även ställt in min egen på, har stått så sen 2010 ungefär, då gav min vakt upp. Att komma in i fabriksmenyn ska gå enkelt via 5.12, håll inne vänsterknappen 4-5 sekunder så ska du komma in.
En sak till,stoppa in slangarna under fläkten så dom inte kan åka in i fläkthjulet.
Nej, just 5.12 och hålla in vänsterknappen falerar, är kanske nåt vajsing där också då. Avfrostningstiden beroende av fäkthastighet då. Kan bli ett bekymmer då jag satt en 5-lägesbrytare på skåpet, anledning mindre kalluft in på vintern och billigare varmvatten till barnbarnens plaskdammar på sommaren, samt att jag kan stänga ventilationen helt vid katastrof, utan att stänga av värmen. Får hålla lite koll på hur ofta den avfrostar, det finns ju även LP att förlita sig på.
Slangarna ligger så klart säkert under fläkten.
-
Ställ den på 3-4 Tim så funkar det oavsett vad du ställer brytaren på, en frånluftare fryser inte på så hårt som tex en luft/vatten eller luft/luft gör. Hör av dig hur det går sen, tror det kommer fungera fint nu👍
-
Nej, just 5.12 och hålla in vänsterknappen falerar, är kanske nåt vajsing där också då. Avfrostningstiden beroende av fäkthastighet då. Kan bli ett bekymmer då jag satt en 5-lägesbrytare på skåpet, anledning mindre kalluft in på vintern och billigare varmvatten till barnbarnens plaskdammar på sommaren, samt att jag kan stänga ventilationen helt vid katastrof, utan att stänga av värmen. Får hålla lite koll på hur ofta den avfrostar, det finns ju även LP att förlita sig på.
Slangarna ligger så klart säkert under fläkten.
Uppdaterar direkt, Larm motorskydd elpatron 4,9 kW. :-\
Funderar på en fabriksåterställning, vad ändras då?
Kompressorn vägrar starta, den har släkt ner. Fel, den startade nu.
-
OM MAN SKULLE BYTA KORT, VILKET SKULLE VARA DET FÖRSTA? Oj , tryckte på fel knapp, blev stor text.
-
Vilken bökig jävla maskin du har😊. Nu kan man ju undra om det hände medan kompressorn va igång eller vid en ny uppstart. Jag skulle byta fläktkort samt startutrustningen till kompressorn, konding mm
-
Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.
-
Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.
Även de som är gjorda i fabriksmenyn?
Ja den är bökig och trilskas men det ger en anledning till att ta en stor stark. Utan hade man gått bananas.
Ok, jag fattar, återställning i olika nivåer.
Jo, jag har korkat upp. ::)
-
Om du gör fabriksåterställning i kundnivå så ändras alla inställningar där, tex kurva, finjustering. Om du sen loggar in i servicenivå och gör en återställning så ändras allt som du ändrat på den nivån osv. Skriv upp kurva, finjustering, varmvattentemp, kopplingdiffen (om du ändrat den) mm. Om du gör återställning på fabriksnivå kom då ihåg att logga in och ändra 9.14 och 9.10'för avfrostningen igen.
-
Nu hände det igen, kompressorn stannade, jag vred på ratten, avfrostning stod det, väntade, och sen blinkade den rött, återställer, och en kort duns hörs, ungefär som den ville starta. Men i stället går den i viloläge, väntar igen, den blinkar rött igen, återställer och efter en stund går den igång.
Det känns som det har med avfrostning att göra. Men den borde inte gått i det läget då jag fabriksåterställt, den går på automatisk avfrostning nu med slangarna avkopplade, lika tryck på båda sidor kan väl inte generera avfrostning. Förra gången var det ju tidsinställd avfrostning.
Är det kanske styrkortet som strular?
-
Det står autosvfrostning ändå, det gör det på min oxå. Ibland står det avfrostning... och ibland autoavfrostning. Det viktiga här är tiden den står still. Dunsen du hör är kompressorn som försöker starta, där har du problemet. Hur länge står den i avfostningsläget innan den försöker starta? Minst 10 min ska den stå beroende på i vilket driftsläge den va i när avfostningen började. Kolla så att 9.9 står på 15 min och öka på 9.14 till 15 min. Står den så länge och ändå inte orkar så är startkondensator samt startrelä det första jag skulle byta ut. Men klocka tiden först så man vet att den verkligen står tiden ut.
-
Det står autosvfrostning ändå, det gör det på min oxå. Ibland står det avfrostning... och ibland autoavfrostning. Det viktiga här är tiden den står still. Dunsen du hör är kompressorn som försöker starta, där har du problemet. Hur länge står den i avfostningsläget innan den försöker starta? Minst 10 min ska den stå beroende på i vilket driftsläge den va i när avfostningen började. Kolla så att 9.9 står på 15 min och öka på 9.14 till 15 min. Står den så länge och ändå inte orkar så är startkondensator samt startrelä det första jag skulle byta ut. Men klocka tiden först så man vet att den verkligen står tiden ut.
Men med behovsstyrd avfrostning borde den inte gått i det läget alls, eller?
Den där dunsen har jag hört förut fast sällan. Ska beställa relä och kondensator, det är förhållandevis billiga komponenter, så byter jag dem och kan sedan utesluta den felkällan. Känns inte 100 att använda reservkompessorns delar även om jag säkert vet att de var ok när jag skrotade den kylen för 8 år sedan.
Bygger tillbaka allt till ursprunget så jag ser om någon åtgärd förändrar något. Men ska kolla 9.9 och 9.14.
Något av mina användarinställningar måste ändrat sig när jag gjorde återställning i fabriksnivån, för här var bara 20 grader i morse och radiatorerna kalla, har inte hunnit kolla vad men misstänker knäckakurvan.
-
Hittade anledningen till temperaturfallet, innegivaren var bortkopplad. Återinsatt.
Någon som vet var en privatperson kan handla startrelä och konding över disk i västra Skåne?
-
Har en installerad givare tappat kontakten kommer ett felmeddelande om detta i displayen och röda diod lyser.
Har du provat med handkörning från service menyn 5..? Där går det att starta kompressorn manuellt.
Går man in i den menyn stannar allt utom fläkten och så kan man aktiver och avaktivera varige utgång för sig.
Du kan aktivera kompressor drift för att se om den gröna dioden som indikerar kompressordrift följer kompressorns "brummande". CPU kortet har två utgångar för detta en tänder dioden och den andra skall slå till kompressorreläet dessa utgångar följer vandra.
Så följer du vad som händer vid manuell kompressorstart kanske du får svaret på om några av start komponenterna bråkar.
När man lämnar denna meny återgår allt till normal drift och glömmer man att återgå återgår den själv efter en tid.
(gäller för ver. 2.50)
-
Har en installerad givare tappat kontakten kommer ett felmeddelande om detta i displayen och röda diod lyser.
Har du provat med handkörning från service menyn 5..? Där går det att starta kompressorn manuellt.
Går man in i den menyn stannar allt utom fläkten och så kan man aktiver och avaktivera varige utgång för sig.
Du kan aktivera kompressor drift för att se om den gröna dioden som indikerar kompressordrift följer kompressorns "brummande". CPU kortet har två utgångar för detta en tänder dioden och den andra skall slå till kompressorreläet dessa utgångar följer vandra.
Så följer du vad som händer vid manuell kompressorstart kanske du får svaret på om några av start komponenterna bråkar.
När man lämnar denna meny åter går att till normal drift och glömmer man att återgå återgår den själv efter en tid.
(gäller för ver. 2.50)
Jo men rumsgivaren är extra och måste aktiveras. Tror den avaktiverades när jag återställde i fabriksnivå.
Felet visar sig bara 1-2 gånger per dygn, så det skulle vara som att vinna på lotteri om det visade sig vid en handkörning.
Startreläet vet jag kan jäklas men det brukar vara att kompressorn inte startar alls. Kass kondensator brukar ge en brummande motor som inte orkar gå igång, ungefär som en 3-fas motor som tappat en fas. Men läget halvkass finns kanske, jag vet inte. dontknow
-
Hittade anledningen till temperaturfallet, innegivaren var bortkopplad. Återinsatt.
Då fattar jag, uppfattade det som om den var fysiskt bortkopplad.
-
Hittar du inget över disk så beställ från JS energi. Eller sätt dit den konding du har om dom stämmer överens, den kan ju vara fullt frisk.
-
Kass kondensator brukar ge en brummande motor som inte orkar gå igång, ungefär som en 3-fas motor som tappat en fas. Men läget halvkass finns kanske, jag vet inte. dontknow
Om kondensatorn är "degraderad" skulle nog kompressormotorströmmen bli större än normalt.
Har mät på min vid ett tillfälle drog då 3,8Amp. under normala förhållande.
Kompressorn har (om jag minns rätt) ett klixon relä inbyggt och löser detta genererar detta motorskydd uppstart på grund av att GT6 värden inte blir som förväntade.
-
Hittar du inget över disk så beställ från JS energi. Eller sätt dit den konding du har om dom stämmer överens, den kan ju vara fullt frisk.
Jo, får beställa. Elektrolytkonding går ju att kolla med ett vanlig universalinstrument rätt enkelt.
-
Nu har den gått felfritt i över ett dygn, vet inte varför, men hoppas den fortsätter med det.
Inställningarna i fabriksmenyn, ( som är lättare att komma in i nu än i början, faktiskt riktigt lätt ), är :
9.9 = 15
9.10 = 5
9.12 = 120
9.13 = 5
9.14 = 15
version är 2.35
Slangarna till dif-tryck-givaren fortfarande bortkopplade.
Och jag vågar så klart inte röra något nu när den tuffar på utan larm. ???
-
9.14=15 betyder 15 timmars avfrostningsintervall, är ganska lång tid det. Jag har min på 3 Tim och 9.10 på 15min. Men snurrar den på nu så titta inte ens på den😅!!
-
9.14=15 betyder 15 timmars avfrostningsintervall, är ganska lång tid det. Jag har min på 3 Tim och 9.10 på 15min. Men snurrar den på nu så titta inte ens på den😅!!
Jag ignorerar den fullständigt nu tills den pockar på min uppmärksamhet. tummenupp
Fast i ärlighetens namn, det hade varit roligt att veta orsaken. :-\
Enda förändringen jag gjort är ju faktiskt att jag kopplat bort slangarna.
Men för tidigt att ropa hej är det.
-
Att få bort autoavfrostningenn är rätt väg, sen om det kommer funka nu ska jag låta va osagt men då vet man att den biten är ok. Det viktiga är att den står 5-10 min vid varje avfrostning, skulle helst va 10 men 5 får funka. Då blir det tryckutjämning mellan hög/lågtryckssida = kompressorn orkar starta. Extra viktigt när det är en sån liten maskin som sitter i 490.
-
Att få bort autoavfrostningenn är rätt väg, sen om det kommer funka nu ska jag låta va osagt men då vet man att den biten är ok. Det viktiga är att den står 5-10 min vid varje avfrostning, skulle helst va 10 men 5 får funka. Då blir det tryckutjämning mellan hög/lågtryckssida = kompressorn orkar starta. Extra viktigt när det är en sån liten maskin som sitter i 490.
Vaknade av tystnaden, larm igen. Jag ändrar tiden till 10 min. Så får jag se om det återkommer. Det kan ju varit ett befogat larm.
Startrelä är beställt. Tar en sak i taget, det är ju fraktfritt.
-
Extremt snabbt, beställde från JS 21/1 och så ligger det i lådan 22/1.
Rosas den som rosas bör. tummenupp :)
Ja förresten, pumpen har skött sig.
-
Vi får hoppas den sköter sig nu👍
-
Så var det dags igen. Ändrar tiden i 9.10 till 15 minuter. Det har absolut blivit bättre, från att varit minst en gång per dygn till 19/1 - 21/1 - 25/1.
-
Har du bytt startrelä och konding?
-
Har du bytt startrelä och konding?
Nej. Tar en sak i taget.Det har ju blivit bättre.
-
Verkar som jag snart måste byta reläet, eller göra något. Larm igen. I stället för varje dag tycks det komma var tredje dag. Kan man dra någon slutsats av det ?
-
Handlar nog om vilket temp du har i tanken när avfrostningen påbörjas. Hög temp= högt tryck i kylkretsen = trycket hinner inte sjunka lika lågt som vid lägre temp. Har man då ett dåligt startrelä eller startkondensator så kan det bli så här, är dom däremot ok så ska start efter 15 min aldrig vara ett problem under förutsättning att tryckutjämningen i kretsen beter som den ska, så att du efter 15 min inte har för högt tryck på högtrycksidan.
-
Att kontroller startkondensatorn är enkelt om man känner för det och kan hantera en Ampermeter.
Plocka ut kondensatorn, anslut den till 230V växelspänning och mät strömmen.
C är 80 microfarad = (80x10 upphöjt till -6 Farad)
Resistansen X =1/(2 pi f C)
X =1000000 /(2 x 3,14 x 50 x 80) = 39,8 ohm vid 50 Hz
Strömmen = 230/38,8 = 5,77 Amper kapasitiv ström.
Blir strömmen betydligt mindre är kondensatorn degraderad.
Observera det kan "spraka" till mycket när den anslutes till 230V, men helt normalt.
Mätes det på den byta kondensatorn är detta ett bra sätt att konstatera om detta var felet.
-
Handlar nog om vilket temp du har i tanken när avfrostningen påbörjas. Hög temp= högt tryck i kylkretsen = trycket hinner inte sjunka lika lågt som vid lägre temp. Har man då ett dåligt startrelä eller startkondensator så kan det bli så här, är dom däremot ok så ska start efter 15 min aldrig vara ett problem under förutsättning att tryckutjämningen i kretsen beter som den ska, så att du efter 15 min inte har för högt tryck på högtrycksidan.
Jag får väl byta dessa då, fick ett larm igen idag. Men det stör mig att det är mer sällan nu. K-median borde få rusning till den kallaste delen, förångaren, fast det är kanske inte tillräckligt ändå.
Reläet ligger och väntar, kondensatorn får jag kolla på.
-
Att kontroller startkondensatorn är enkelt om man känner för det och kan hantera en Ampermeter.
Plocka ut kondensatorn, anslut den till 230V växelspänning och mät strömmen.
C är 80 microfarad = (80x10 upphöjt till -6 Farad)
Resistansen X =1/(2 pi f C)
X =1000000 /(2 x 3,14 x 50 x 80) = 39,8 ohm vid 50 Hz
Strömmen = 230/38,8 = 5,77 Amper kapasitiv ström.
Blir strömmen betydligt mindre är kondensatorn degraderad.
Mätes det på den byta kondensatorn är detta ett bra sätt att konstatera om detta var felet.
Så avancerat gör jag inte, kan inte, jag mäter bara med ohm-metern mellan polerna, resistansen ökar när kondingen laddar, så jag får till sist ett oändlighetsresultat, dock brukar jag inte vänta så länge utan läser värdet , lyfter mätpinnen och återsluter, och då ska den fortsätta där den stod när jag bröt kontakten. Det viktigaste är att den inte laddar från 0 igen när jag tar bort och återansluter en av polerna. Det är ju basic men jag kan i alla fall se om kondingen är helt kass.
Har 2 passande kondingar som verkar ok, så får väl byta då.
En Jensen 220/275 v. Och en Areovox 260v/330v. Den sistnämnde är från kompressorn, måste väl vara förstahandsvalet?
-
Larm 4/2. Då gick den 6 dygn utan. Väntar ett tag till innan jag bytar delarna. :)
-
Har ni fått förklaringen till "Motorskydd uppstart"? Intressant för andra med samma problem.
Tänkte jag skulle faskompensera kompressorn med en kondensator, testade med 25mikrofarad och då ficka jag effektfaktor 1.0 så strömmen sjunk som jag beräknat.
Men efter några timmars drift kom "Motorskydd uppstart", då hade reläet fastnat och kompressorn gick kontinuerlig.
Ett litet knackande på reläet så stoppa kompressorn direkt, så om GT6 är högre än förväntad skapas tydligen också "Motorskydd uppstart".
En kondensatorn för faskompensring klarade inte kompressor reläet av och är nu bortkopplad.
Så om reläet på CTU fläktkortet låser sig i till läge skapas "Motorskydd uppstart" tydligen.
-
Har ni fått förklaringen till "Motorskydd uppstart"? Intressant för andra med samma problem.
Tänkte jag skulle faskompensera kompressorn med en kondensator, testade med 25mikrofarad och då ficka jag effektfaktor 1.0 så strömmen sjunk som jag beräknat.
Men efter några timmars drift kom "Motorskydd uppstart", då hade reläet fastnat och kompressorn gick kontinuerlig.
Ett litet knackande på reläet så stoppa kompressorn direkt, så om GT6 är högre än förväntad skapas tydligen också "Motorskydd uppstart".
En kondensatorn för faskompensring klarade inte kompressor reläet av och är nu bortkopplad.
Så om reläet på CTU fläktkortet låser sig i till läge skapas "Motorskydd uppstart" tydligen.
Det är ett mysterium. Jag har inte återställt sedan jag skrev här förra gången, först nu då det var minusgrader några dagar inträffade det igen. Har därför ännu ej bytt relä och konding.
Vad skiljer sig då mellan tiderna med ideliga återställningar mot nu? Det enda jag ser är att frånluften var kallare, 19.6 mot nu 21 grader, avluften ligger på samma hela tiden, ca +4 grader.
Kompressorn jobbar således mer när det är kallt, drar mer ström.
Tror styren att kompressorn är kass?
Är det kanske tid att byta kompressor? Eller isolera rören bättre? Dock finner jag det fördelaktigt med en gnutta värme på vinden, bra för luftcirkulation och fukt.
Funderar på det du skrev, menar du att du fick larmet och kompressorn fortsatte gå? Och vad är det för relä? Startreläet sitter ju på kompressorn.
-
Funderar på det du skrev, menar du att du fick larmet och kompressorn fortsatte gå? Och vad är det för relä? Startreläet sitter ju på kompressorn.
Ja larmet kom utav att kompressorn fortsatte gå då styrkortet beordrat stop, startreläet hade svetsat fast. Reläet sitter inte på kompressorn utan på CTU kortet uppe till höger i kompressor utrymmet.
-
Ja larmet kom utav att kompressorn fortsatte gå då styrkortet beordrat stop, startreläet hade svetsat fast. Reläet sitter inte på kompressorn utan på CTU kortet uppe till höger i kompressor utrymmet.
Är det inte ett sådant här ? https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-6kw/startrela-kompressor-490.html
-
Utryckte mig fel, det relä jag syftade på är det som styrkortet startar kompressorn med.
De startrelä du hänvisade till är väl det relä som kopplar in startkondensatorn under startförloppet.
Mitt mål är att lär mig något nytt var dag, så nu är det uppfyllt.
Hade faktiskt ingen aning om detta startrelä som tydligen också skulle kunna va en felkälla.
-
Utryckte mig fel, det relä jag syftade på är det som styrkortet startar kompressorn med.
De startrelä du hänvisade till är väl det relä som kopplar in startkondensatorn under startförloppet.
Mitt mål är att lär mig något nytt var dag, så nu är det uppfyllt.
Hade faktiskt ingen aning om detta startrelä som tydligen också skulle kunna va en felkälla.
Ok. Då fick även jag lära mig att det finns ett relä till. Ja det reläet jag syftar på är en ganska vanlig felkälla på kyl och frys, i alla fall förr, då hade alla ett sånt där. de senare ser ju ut så här https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/kylelement/startrela-till-kylskap/p/2100023007 PTC utan rörliga delar sägs vara driftsäkrare.
Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
-
Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
-
Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
Ja strömmen till kompressorn. Jag ser inget annat möjligt samband mellan 1-2 grader lägre inkommande temperatur över förångaren med bibehållen kondensortemperatur. Hade det varit en kylmaskin med kyld kondensor hade det varit positivt istället.
-
Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.
-
Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.
Ja min teori om för hög ström när kompressorn arbetar mer stämmer dåligt. Det är ju när den ska starta det händer.. Kanske för hög startström, men man hör aldrig att den ens försöker starta.
Kolla trycket innebär, koppla in manometerstället, förmodar jag?
Tror den tryckutjämnar, det har hänt att den vilat i timmar för att sedan blinka rött.
-
had een i en brf för en tiid sedan som larmade på motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner. Men när inte hetgasen ökar inom viss tid så får man det larmet. Det kommer också när kondning är trasig. Kollla temp på hetgasen. Ibland får man värma upp med elpatron ett tag innan, för om ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) så hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
-
had een i en brf för en tiid sedan som larmade på motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner. Men när inte hetgasen ökar inom viss tid så får man det larmet. Det kommer också när kondning är trasig. Kollla temp på hetgasen. Ibland får man värma upp med elpatron ett tag innan, för om ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) så hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
Jag ser en koppling till frånluften. Kallare än 20 grader kan ge larm, ju kallare ju mer frekvent. Aldrig larm om frånluften är 22 grader.
Startrelä och kondensator skulle jag byta, men så blev det lite varmare och larmen uteblev, men ska byta ut dessa någon gång nu, kan ju inte skada. Men resultatet får jag inte veta förrän det blir kallt igen.
-
Idag, temp föll ned till 0-strecket, vi fick t.o.m lite snö Och larm så klart. Frågan är nu, hur fungerar utegivaren? Kan man koppla bort den och låta vp gå på innegivaren? Kan utegivaren generera larm "motorskydd uppstart" ?
-
Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.
-
Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.
Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.
-
Ja jag tror att det är så :).
-
Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.
Är väldigt nyfiken såhär några år senare. Funkade byte av konding och startrelä? Eller flyttade du? :D