Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P  (läst 2326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Har en nibe 360P från 2009.
Golvvärme. 130kvm.

Har väldigt konsiga värden på pumpen som jag inte haft förut.
Går nu på elpatron pga kalla vädret, men även kompressorn går konstant.

Mina värden är:

Förångningstemp: 12gr
Avluftstemperatur :18, 3gr
Frånlufttemp 28,3 gr

Har aldrig haft sådana värden förut.

Någon som vågar ge sig på en gissning vad det beror på/vad jag ska kolla?

Tack på förhand.




« Senast ändrad: 23 mars 2022, 22:16:01 av Kristofer99 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2022, 22:35:03 »
Väldigt hög frånluftstemperatur. Måste vara mycket varmt inne eller så är det fel på givaren. Om kompressorn går och avluftstemperaturen är 18,3° så är det fel på kylkretsen. Kompressorn brukar bli dålig efter ca 10 år senast så det är sannolikt så nu. Då byter man även torkfilter, lågtryckspressostat och expansionsventil samtidigt. Brukade kosta 15-20 tkr men är lite osäker nu då det mesta gått upp i pris.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2022, 07:37:02 »
Väldigt hög frånluftstemperatur. Måste vara mycket varmt inne eller så är det fel på givaren. Om kompressorn går och avluftstemperaturen är 18,3° så är det fel på kylkretsen. Kompressorn brukar bli dålig efter ca 10 år senast så det är sannolikt så nu. Då byter man även torkfilter, lågtryckspressostat och expansionsventil samtidigt. Brukade kosta 15-20 tkr men är lite osäker nu då det mesta gått upp i pris.

Ok. Tack för svar!

Har gått upp ännu mer på morgonen nu.

Förångningstemp och avluft ligger på 26gr.
Har ca 21gr i huset så frånlufttemperatur verkar ju också skev.


Vad tycker ni av följande val:

1 Byta kompressor inkl det som behövs vid ett sånt byte.
2 Byte av luftvärmepump
3 Koppla in fjärrvärme (kommunen har frågat om jag vill göra detta) har fjärrvärmeväxlare idag till min frånluftsvärmepump och ta bort frånluftsvärmepumpen helt.


Förslag och andra alternativ tas gärna emot.
Har som sagt mycket begränsad kunska om detta område.


« Senast ändrad: 24 mars 2022, 07:43:55 av Kristofer99 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2022, 09:50:48 »
Då gör kompressorn ingen nytta alls och det är onödigt om den går. Borde bli lågtryckslarm om köldmediet läckt ut. Man kan koppla bort kabeln till kompressorn vid reläkortet i el-panelen men då ska man vara el-kunnig och noga med att bryta strömmen på väggen innan. Skriv upp vilken färg på ledningarna som sitter på respektive position. Även kompressorvärmaren bör kopplas bort så den inte ligger och drar el i onödan.

Vad har du för el-pris framöver? Ska vara rörlig el-nätskostnad per kWh (överföringsavgiften) plus el-handelspris per kWh. Allt med skatter och moms. Någon borde erbjuda fast prisavtal 3 eller 5 år så man får en uppskattning av kommande pris. Nuvarande el-förbrukning per år?

Vad har du för fjärrvärmepris per kWh? Vilken fast abonnemangskostnad per månad eller år? Nuvarande fjärrvärmeförbrukning per år?

Vad är det för exakt modellbeteckning på fjärrvärmeväxlaren (FJVM xxx) hos er?

Ska ni köra enbart fjärrvärme behövs högst sannolikt en helt ny fjärrvärmeväxlare så det är bra att ta reda på vad den skulle kosta med installation.
« Senast ändrad: 24 mars 2022, 10:00:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2022, 10:42:12 »
Otroligt lätt val.  Jag skulle välja fjärrvärme även om det skulle bli lite dyrare i drift. Skönt att slippa höra ljudet frÃ¥n kompressorn och lÃ¥ga underhÃ¥llskostnader.
Har du 20A huvudsäkring kan du sänka till 16A.
Sen en varvtalsstyrd frånluftsfläkt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2022, 22:16:47 »
Då gör kompressorn ingen nytta alls och det är onödigt om den går. Borde bli lågtryckslarm om köldmediet läckt ut. Man kan koppla bort kabeln till kompressorn vid reläkortet i el-panelen men då ska man vara el-kunnig och noga med att bryta strömmen på väggen innan. Skriv upp vilken färg på ledningarna som sitter på respektive position. Även kompressorvärmaren bör kopplas bort så den inte ligger och drar el i onödan.

Vad har du för el-pris framöver? Ska vara rörlig el-nätskostnad per kWh (överföringsavgiften) plus el-handelspris per kWh. Allt med skatter och moms. Någon borde erbjuda fast prisavtal 3 eller 5 år så man får en uppskattning av kommande pris. Nuvarande el-förbrukning per år?

Vad har du för fjärrvärmepris per kWh? Vilken fast abonnemangskostnad per månad eller år? Nuvarande fjärrvärmeförbrukning per år?

Vad är det för exakt modellbeteckning på fjärrvärmeväxlaren (FJVM xxx) hos er?

Ska ni köra enbart fjärrvärme behövs högst sannolikt en helt ny fjärrvärmeväxlare så det är bra att ta reda på vad den skulle kosta med installation.


Fjärrvärmeväxlaren är: fjvm-120-se från 2009.



Jag har bundit elpriset på 3 år. 68 öre inkl moms.

Överföringsavgift + enerigiskatt inkl moms : 60 öre

Elförbrukning /år inkl hushållsel: ca 10.000kwh

Fast pris Fjärrvärme/år inkl moms : 1980kr

Fjärrvärme per kwh inkl moms : 83öre

Nuvarande fjärrvärmeförbrukning: 2,31Mwh

Har installerat en luftvärmepump för 6 månader sedan och har även kamin.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2022, 10:05:58 »
Oj, då har du många olika sätt att få varmt i ditt hus! Blir komplext om man ska försöka räkna lönsamhet på alla alternativ så jag håller mig till frånluftsvärmepump och fjärrvärme och bara det är lite knepigt. FJVM 120 är en fjärrvärmeväxlare som inte kan göra varmvatten så hoppas du nu kopplat så du har en 1 kW el-patron tillåten i 360P enligt instruktionerna i installationsmanualen till FJVM 120. Annars finns det inget varmvatten om kompressorn är trasig.

Kompressorn sparar ca 8000 kWh per år om den fungerar. Den levererar ca 12000 kWh värme och för det krävs ca 4000 kWh el till kompressorn. Det kostar då 5120 kr. Om man istället tar 12000 kWh fjärrvärme så kostar det 9960 kr (plus den fasta avgiften). Du sparar 4840 kr/år med frånluftsvärmepumpen i direkta driftskostnader. Om du nu reparerar den för 20 tkr tar det drygt 4 år att spara igen pengarna utifrån driftskostnaderna. Men för att köra enbart fjärrvärme behövs en ny fjärrvärmeväxlare för kanske 40 tkr (osäker på kostnad). Kompressorn håller kanske bara i 10 år så det blir ca 2000 kr/år medans fjärrvärmeväxlaren håller i 25 år eller drygt det så det blir ca 1500 kr/år. Nettobesparingen med att reparera kompressorn istället för att satsa på enbart fjärrvärme blir ca 4380 kr/år.

En ny frånluftsvärmepump som F370 (lika kompressor med 360P) kostar nog 65 tkr och håller i 20 år med en kompressorrenovering i mitten för 20 tkr. Även en konverteringssats för FJVM 120 behövs för 2,6 tkr så det blir 87,6 tkr eller ca 4380 kr/år. Skillnaden mellan ny fjärrvärmeväxlare och ny frånluftsvärmepump i investering blir då ca 2880 kr/år högre med frånluftsvärmepump. Nettobesparingen med ny frånluftsvärmepump med befintlig FJVM inkl. drift blir då ca 1960 kr/år.

Tillsatsen blir ca 3500 kWh om man gissar att du bor i Västerås eller stad med motsvarande klimat om vintrarna. Med el-tillsats blir det 4480 kr/år och med fjärrvärme 2905 kr/år. Skillnad 1575 kr/år. Fasta avgiften för fjärrvärme är 1980 kr/år så man går back med fjärrvärme med 405 kr/år för tillsatsen. Sammanlagd nettobesparing med ny frånluftsvärmepump med el-tillsats utan någon fjärrvärme blir ca 2505 kr/år. Om du sedan får tillsatsen från eldning med egen eller billig ved eller från luftluftvärmepumpen blir besparingen ännu större förutsatt att du redan har dessa. Fördelen med ny fjärrvärmeväxlare är dock obegränsad varmvattenkapacitet och att man slipper kompressorljudet om man tycker det stör. En aning utrymme sparar man också.

Edit: Tar man bort frånluftsvärmepumpen behövs det istället en enkel kanalfläkt eller motsvarande för några tkr som tillkommer.
« Senast ändrad: 25 mars 2022, 13:49:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2022, 23:32:18 »
Oj, då har du många olika sätt att få varmt i ditt hus! Blir komplext om man ska försöka räkna lönsamhet på alla alternativ så jag håller mig till frånluftsvärmepump och fjärrvärme och bara det är lite knepigt. FJVM 120 är en fjärrvärmeväxlare som inte kan göra varmvatten så hoppas du nu kopplat så du har en 1 kW el-patron tillåten i 360P enligt instruktionerna i installationsmanualen till FJVM 120. Annars finns det inget varmvatten om kompressorn är trasig.

Kompressorn sparar ca 8000 kWh per år om den fungerar. Den levererar ca 12000 kWh värme och för det krävs ca 4000 kWh el till kompressorn. Det kostar då 5120 kr. Om man istället tar 12000 kWh fjärrvärme så kostar det 9960 kr (plus den fasta avgiften). Du sparar 4840 kr/år med frånluftsvärmepumpen i direkta driftskostnader. Om du nu reparerar den för 20 tkr tar det drygt 4 år att spara igen pengarna utifrån driftskostnaderna. Men för att köra enbart fjärrvärme behövs en ny fjärrvärmeväxlare för kanske 40 tkr (osäker på kostnad). Kompressorn håller kanske bara i 10 år så det blir ca 2000 kr/år medans fjärrvärmeväxlaren håller i 25 år eller drygt det så det blir ca 1500 kr/år. Nettobesparingen med att reparera kompressorn istället för att satsa på enbart fjärrvärme blir ca 4380 kr/år.

En ny frånluftsvärmepump som F370 (lika kompressor med 360P) kostar nog 65 tkr och håller i 20 år med en kompressorrenovering i mitten för 20 tkr. Även en konverteringssats för FJVM 120 behövs för 2,6 tkr så det blir 87,6 tkr eller ca 4380 kr/år. Skillnaden mellan ny fjärrvärmeväxlare och ny frånluftsvärmepump i investering blir då ca 2880 kr/år högre med frånluftsvärmepump. Nettobesparingen med ny frånluftsvärmepump med befintlig FJVM inkl. drift blir då ca 1960 kr/år.

Tillsatsen blir ca 3500 kWh om man gissar att du bor i Västerås eller stad med motsvarande klimat om vintrarna. Med el-tillsats blir det 4480 kr/år och med fjärrvärme 2905 kr/år. Skillnad 1575 kr/år. Fasta avgiften för fjärrvärme är 1980 kr/år så man går back med fjärrvärme med 405 kr/år för tillsatsen. Sammanlagd nettobesparing med ny frånluftsvärmepump med el-tillsats utan någon fjärrvärme blir ca 2505 kr/år. Om du sedan får tillsatsen från eldning med egen eller billig ved eller från luftluftvärmepumpen blir besparingen ännu större förutsatt att du redan har dessa. Fördelen med ny fjärrvärmeväxlare är dock obegränsad varmvattenkapacitet och att man slipper kompressorljudet om man tycker det stör. En aning utrymme sparar man också.

Edit: Tar man bort frånluftsvärmepumpen behövs det istället en enkel kanalfläkt eller motsvarande för några tkr som tillkommer.

Tusen tack för bra inlägg. Kommer nog satsa pÃ¥ en ny pump i sÃ¥ fall 👍🏻👍🏻

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2022, 11:28:12 »
Det är väldigt långa leveranstider på nya värmepumpar från bl.a. NIBE nu p.g.a. komponentbrist i världen och hög efterfrågan med stigande energipriser. Er 360P är inte särskilt gammal så jag skulle fundera noga på alternativet att reparera kompressorn inkl kringliggande komponenter i kylkretsen. Vill man går det att bygga om till el-tillsats och koppla bort fjärrvärmen helt redan nu men det är en del jobb för en NIBE-tekniker så det kanske inte blir lönsamt inom 10 års sikt utifrån att ni kan spara 405 kr/år. Beror också vad veden kostar och hur mycket ni kör luftluftvärmepumpen för att minska kostnaden och tillsatsen från fjärrvärmen. Med reparerad kompressor bör ni koppla bort 1 kW-elpatronen i 360P och bara låta kompressorn fixa varmvattnet om ni klarar er med det varmvattnet.
« Senast ändrad: 28 mars 2022, 11:55:22 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2022, 18:54:33 »
Det jag är lite rädd för vid byte av kompressor är att den ger upp efter 2-3 år och vad jag förstår så lämnar man sällan mer än 1 års garanti på sådana jobb?

Tänker jag fel?

Klarar oss nog inte utan elpatron. Frugan ska ju ha 100 grader när hon duschar  :-\

Är det något jag kan kolla (relä, givare osv) i och med det att värdena är höga.

Du skrev möjligtvis  fel pÃ¥ kylkretsen..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2022, 20:51:33 »
Så var det i början när de införde propan som ersättare för R22 men numera talar allt för att runt 10 år en realistisk livslängd på kompressorerna enligt bl.a. NIBE Service. Garantin är säkert inte mer än 1 år vid byte. Jag tycker fortfarande det är lite tidigt att skrota en 360P om man ändå inte får någon märkbart ökad energibesparing i huset. Behövs en kyltekniker för att felsöka kompressorn och mäta trycken i kretsen etc. Även om man skulle komma fram till att det är fel på bara expansionsventilen just nu vore det oklokt att inte byta allt samtidigt som man normalt gör.

Ny fjärrvärmeväxlare kan som sagt ge obegränsat med varmvatten. Det blir också lite bättre varmvattenkapacitet om ni tar bort fjärrvärmen och kör enbart på el-tillsats i 360P då denna då blir på ca 8 kW plus kompressorn.

Edit: Trendberäkningsgränsen 9.1.7 kan också behöva höjas för att snabbare få mer varmvatten och alltså att el-patronen kopplas in snabbare. Men det innebär också lite mindre energibesparing.
« Senast ändrad: 31 mars 2022, 12:35:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2022, 21:02:08 »
Måste jag göra något/köpa till något för att få 8kw på min nuvarande 360 eller är det bara en "omkoppling" som behövs i samband med att jag/kommunen fimpar fjärrvärmen i så fall?
« Senast ändrad: 30 mars 2022, 21:04:07 av Kristofer99 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2022, 21:32:03 »
Det är bara att koppla in anslutningarna till el-patronen igen och ta bort det extra kretskortet för fjärrvärmen och placera ledningarna på deras ursprungliga positioner på reläkortet. Bör göras av någon som är insatt i lösningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2022, 23:03:39 »
Tusen tack för dina svar.

 Ska kontakta tekniker för felsökning och om kompressorn är kass be om pris för byte.


Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstiga värden - har den gett upp? Nibe 360P
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2022, 13:39:56 »
Kyltekniker här idag och dömde ut kompressor. Sa att den lät konstigt, var kokhet varm när han tog på den, kompressorsymbolen lös i displayen men den gick inte pga det var en "säkerhetsbrytare" som satt på den som löstvut pga för hög värme på kompressorn.

Han rekommenderade att byta ut den + torkfilter +exp-ventil.
Men även byta förångare samtidigt ( ville ha 2000kr extra för det ) då den kan börja läcka köldmedium pga hög ålder.

Tycker ni det låter vettigt?
18.500kr för komplett byte inkl rot.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!