Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 9 kw eller 13,5 kw?  (läst 2099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erki73

  • Gäst
Erki73
9 kw eller 13,5 kw?
« skrivet: 16 december 2021, 19:52:15 »
Ska köpa ny värmepump och som det ser ut just nu finns endast modellen Compress 3800i med 13,5 kw elpatron i lager. Finns det några nackdelar med att välja denna framför 9 kw, bortsett från det något högre inköpspriset då? Vad är fördelarna med en elpatron med större effekt?

Jag har idag tre st ledningar med 16A säkringar dragna till befintligt värmepump, fungerar det då ens att välja 13,5 kw med befintlig el-installation?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2021, 20:51:36 »
Inte fel med bra kraft, mÃ¥ste gÃ¥ att i menyn  maxa El-patronens inkopplade effekt, är det ett nytt hus , pass pÃ¥ massa konstiga regler om max installerad effekt. Och ställs den ner sÃ¥ efter nÃ¥gon vecka gÃ¥r det inte att höja , inbränt i prommet. för höjning av effekten, nytt kort, för nibe ca 10 000kr

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2021, 21:15:30 »
13,5 kW-modellen bör kräva åtminstone 3×20 A säkringar.

Edit: 13,5-modellen kräver antingen 20 A eller 25 A säkringar. Se t.ex. https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/bosch/compress-3800i-ew13
« Senast ändrad: 17 december 2021, 12:57:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2021, 21:35:02 »
En 13,5 kW vp drar ca 3 kW från nätet så några 20 A behöver du inte dessutom så kräver en "för stor" VP mindre eltillskott så normalt borde du klara dig med 16 A
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2021, 08:09:12 »
Och ställs den ner så efter någon vecka går det inte att höja , inbränt i prommet.
Intressant, känner du till orsaken varför man gjort så?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2021, 08:14:25 »
Myndighetskrav, nya bostäder får inte ha mer eleffekt för uppvärmning än vad reglerna stipulerar så därför måste den låsas för att man inte enkelt ska kunna ställa upp effekten.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2021, 09:49:41 »
Myndighetskrav, nya bostäder får inte ha mer eleffekt för uppvärmning än vad reglerna stipulerar så därför måste den låsas för att man inte enkelt ska kunna ställa upp effekten.
Ok, tack. Verkar som regelverket inte tar hänsyn till om man vill ha en större maskin i proaktiv syfte och planerar att bygga ut eller kanske vill värma upp en annan yta längre fram. Hoppas tillverkarna fixar en "bakdörr" som förhindrar oavsiktlig låsning till lägre effekt i dessa fall.

Utan att känna till alla detaljerna runt regelverket låter det i alla fall otrolig märkligt och påminner om den gamla tidens svensk byråkrati.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2021, 12:46:37 »
Det är förmodligen sällan nåt problem även enligt reglerna att välja en storlek större maskin än vad som egentligen behövs, kompressorn drar ju klart mindre el än elpatronen. Men ifall nån räknat fel så får man väl köpa nån fläktradiator a 199kr på lämpligt ställe så det känns som en rätt meningslös regel.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2021, 13:14:49 »
Eller så väljer man bara en högre max effekt vid installationen så blir det aldrig nått problem, man behöver ju inte utnyttja maxeffekten bara för att man har möjligheten. Det kommer ALDRIG någon "kontrollant" och kollar vilken maxeffekt som är installerad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #9 skrivet: 17 december 2021, 19:02:52 »
Men då hänger jag inte riktigt med angående det 25fOCUS nämnde om att Nibe automatiskt bränner in en lägre maxeffekt i prommet efter ett tag?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2021, 19:35:32 »
Jepp det nÃ¥got BBR säger, det fÃ¥r inte vara en högre effekt pÃ¥ en VP än den högsta effekt som huset drar. Kan inte riktigt reglerna men det skrivs ofta om det. Det gäller nybyggnation och inte äldre hus, t.o.m. sÃ¥ slutbesiktingen blir inte godkänd, vad det nu ska vara bra för. Det är visst nÃ¥gon vecka efter som den stryps, som det lÃ¥ser i datan. Finns säkert här pÃ¥ forumet folk som vet mer om detta. Min egen Ã¥sikt i detta är vad i H-E har det med mitt hus att göra , nÃ¥gon slipsnisse/pennfäktare ska F-N inte bestämma vad jag har för effekt pÃ¥ min värmekälla, kommer ju inte att ta mer än vad som behövs. Därför sätts det in nÃ¥gon FTX - VP i alla nya (nästan ) även det nÃ¥got , nÃ¥gon bestämt att huset ska en viss ventilation. Klart med för att nya hus ska vara som en termosflaska. t.o.m att huset ska provtryckas ( grannen fick göra det )  för att fÃ¥ godkänt. Det finns mÃ¥nga som bara sitter pÃ¥ ändan och kommer pÃ¥ nÃ¥got, "" det här verkar bra i energisyfte "" och det spikar vi i BBR

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 9 kw eller 13,5 kw?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2021, 10:37:18 »
Då du ska byta en befintlig FVP så kommer ingen att kolla vad du installerar.
Om du inte ska montera själv så kan installatören koppla om effekten till 9Kw, som är max till 16A.
Har själv en 9Kw Bosch och det som skiljer mot 13,5 är bara styrkan på el patronen.

Du kan själv ta ner installationsdokument via internet och läsa om hur man kopplar om effekten.
La med en bilaga som du kan titta i.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!