Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT D9 kompressor-problem?  (läst 2600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT D9 kompressor-problem?
« skrivet: 08 december 2021, 21:23:14 »
Hei! mye interessant lesestoff her, men har så langt ikke funnet løsning på mitt problem med varmepumpen. Den har gått nesten uten stans i 19 år, og den eneste service jeg har gjort er å rense filter på den varme siden. Etterhvert ble det nødvendig å gjøre dette ofte pga magnetitt som tettet filteret. Kjøpte magnetittfilter, og problemet var stort sett løst. I det siste har jeg syntes at pumpen gir lite effekt. Den har problemer med å jobbe seg opp til den beregnede returtemperaturen. Etter å ha sjekket temperaturene fant jeg ut at varmebærer inn var -0,7 grader, og varmebærer ut -1,4 grader. Syntes dette var rart, og sjekket filter på varm og kald side (visste ikke at det er et filter der før jeg leste det her..), og fant et par tråder på et norsk forum der det hadde vært nødvendig å gjøre rent flexislangene for magnetitt. Det har jeg nå gjort, og spylt gjennom varmeveksleren på varm side også. Det var ganske mye skitt der, men det var ikke tett. Skrudde sammen og luftet, og startet opp igjen. Den første timen eller så, var temperaturene mere normale, ca 0,4 grader inn, og ca -2 grader ut. Men etterhvert ble differansen mindre, og tilslutt ca -2.5 grader ut og -2 grader inn. Prøvde å øke farten på kuldebærepumpa fra minimum til neste hastighet, men da fikk jeg lavere temperatur inn enn ut dontknow

I dag har jeg målt noen temperaturer med et Fluke 55 termometer. Jeg leste her på forumet at temperatur ut fra kompressoren ikke skal være mere enn 30 grader høyere enn varmebærer ut. Temperaturen var ca 92 grader, med varmebærer ut temp på ca 42 grader. Jeg hadde da kjørt varmebærerpumpa på full fart siden dagen før. Jeg stoppet pumpa og lot den stå en stund, og satte hastigheten ned til den midterste på varmebærerpumpa. Det er slik den vanligvis har stått. Startet opp igjen, og nå var temp ut ca 75 grader og varmebærer ut ca 40 grader etter ca 30 minutter. Skal sjekke igjen etter noen timer.

Jeg tittet på synglasset, og det boblet i ca 30 sekunder etter at pumpa var startet. Er det nødvendig å måle trykket for å være sikker på at det er nok kuldemedium i kompressoren, eller er det godt nok å se at det slutter å boble?

Jeg fikk ikke målt temp på kuldebærer ut med Fluke termometeret. Kom ikke til, men det virker jo som det sirkulerer.

Tar gjerne mot råd og tips , og forslag til mere feilsøking :)

Siden kompressoren har gått i 19 år er det kanskje påtide å vurdere å oppgradere uansett. Jeg har vurdert ny pumpe, men jeg vil foretrekke å overhale den gamle. Det er trangt å få ned en ny pumpe i kjelleren. Jeg finner ny kompressor til en billig penge i kina. Fristende, men jeg vet ikke om det er original Copeland kvalitet. Jeg tror Copeland produserer mye i Kina. Jeg tror jeg får den til Norge med flyfrakt inkl mva for under kr 10000,- Noen her som har prøvd dette?

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2021, 09:06:52 »
Da varmebærerpumpa gikk for fullt, for et par dager siden var kuldebærertemperaturene ca -1,9 og -3,0, så delta ble litt større. I morges målte jeg temperatur på det varme røret ut fra kompressor til 82 grader. Utgående varmebærertemperatur var 45 grader. Resten av temperaturene:
GT1 FRA 38,3, NÅ 35,5, GT2 -2,2, GT6 93,6, GT8 45,1, GT9 35, GT10 -1,9, GT11 -2,8. Jeg tror varmepumpa går hele tiden vi har hatt i Lillehammer i det siste. Dvs ca -8 til -11 grader. har ikke sett at den har stoppet. Når jeg sjekker timetall ser jeg at eltilskudd har vært inne 2-3 timer i døgnet med de temperaturene.

Jeg har dobbeltmantlet varmtvannsbereder med 120 liter akkumulatortank. I serie med denne er det en vanlig 200l bereder med 2kW elkolbe. Det sitter en ekstern sirkulasjonspumpe på det utgående røret fra den dobbeltmantlede berederen.

Jeg har et stort gammelt hus fra 1920 med originale vinduer, så det trengs mye energi til oppvarming. Jeg har lagt gulvvarmerør i alle rom. I kjelleren er det betonggulv, og i 1. og 2. etasje er det tregulv. Det er romtermostater i alle rom, men alle står på fullt på vinteren, og pumpa går i driftsfall A. På sommeren kjører den i driftsfall C, for å få varme i badegulvene, og varmer også opp et lite svømmebasseng. Det går ikke så mye varme til bassenget, tilførselen er ganske mye strupet ned. Men kanskje jeg kjøler ned energibrønnen for mye før vinteren?

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2021, 12:10:29 »
MÃ¥lte effekten som pumpa trekker. Ca 5kW, uten eltilskudd. Den burde vel ikke trekke mere enn ca 2,5-3?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2021, 14:59:19 »
Hur mättes effekten? Mäts enbart strömmen utan hänsyn tagen till fasskillnaden mot spänningen blir resultatet fel.

Temperaturgivarna kan visa fel, i synnerhet om någon är fuktskadad vilket ofta händer. Jag får lägga till 1,3 grader till den differens som skillnaden köldbärare in-ut enligt displayens visning blir för att få korrekt värde.

Det har funnits fall här på forumet där hetgasgivaren har visat 5-10 grader fel.

Det gÃ¥r att kontrollera pumpens effekt genom att jämföra temperaturskillnaden värmebärare in-ut med den differens 6 kW elpatron ger. Man bör dÃ¥ tänka pÃ¥ att elpatronen troligen inte ger den nominella effekten och att nätspänningen pÃ¥verkar elpatronens effekt rätt mycket. Effekten är ju kvadraten pÃ¥ spänningen dividerad med elpatronens resistans. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2021, 15:20:47 »
Vilken effekt menas, det som går ut till systemet eller vad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2021, 18:03:38 »
trekker betyder drar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2021, 10:36:11 »
Hur mättes effekten? Mäts enbart strömmen utan hänsyn tagen till fasskillnaden mot spänningen blir resultatet fel.

Jeg brukte stoppeklokke, og noterte hvor mange sekunder det tok å øke 1 kWt. Brukte måleren i sikringsskapet. Gjorde dette 3-4 ganger, med samme resultat. Slo av alt som bruker strøm av betydning ellers i huset. Prøvde også å kjøre med kun tilskudd, og fikk da ca 6,5kW. Men har en mistanke om at bla kjølerommet startet i mellomtiden...Men med kun tilskudd droppet temperaturene GT8, GT9 ganske fort, så det virker som varmepumpen tross alt produserer en del varme.

Citera
Temperaturgivarna kan visa fel, i synnerhet om någon är fuktskadad vilket ofta händer. Jag får lägga till 1,3 grader till den differens som skillnaden köldbärare in-ut enligt displayens visning blir för att få korrekt värde.

Det har funnits fall här på forumet där hetgasgivaren har visat 5-10 grader fel.

Jeg sjekket temperaturene med et Fluke 55 (kalibrert) temometer, men ikke kuldebærer ut. Må skjære litt i isolasjonen for å komme til, men jeg skal se om jeg får gjort det.
GT8 44,4 Fluke 42,3
GT9 36,6 Fluke 35,5
GT10 -1,9 Fluke -1,9
GT11 -3 Fluke ?

Citera
Det går att kontrollera pumpens effekt genom att jämföra temperaturskillnaden värmebärare in-ut med den differens 6 kW elpatron ger. Man bör då tänka på att elpatronen troligen inte ger den nominella effekten och att nätspänningen påverkar elpatronens effekt rätt mycket. Effekten är ju kvadraten på spänningen dividerad med elpatronens resistans.

Hadde vært interessant å se regnestykket :) Jeg kan nok måle både spenning og strøm til elpatronen, om nødvendig, men ihvertfall få et grovt anslag for pumpens effekt.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2021, 10:39:25 »
Vilken effekt menas, det som går ut till systemet eller vad.
Det som pumpen drar fra strømnettet, uten tilskudd fra elpatron. Vil dette varierere noe særlig med GT8/GT9?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2021, 12:58:05 »
Har elmätaren använts ska det bli ett korrekt resultat om man kompenserat för övriga elförbrukare i huset.

Hetgastemperaturen, GT6; ligger högt, den brukar vara ca 30 grader över GT8. Försök kontrollera om temperaturen stämmer.

Deb här tråden kan kanske vara av intresse: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75912.msg787482#msg787482
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2021, 16:18:05 »
Har elmätaren använts ska det bli ett korrekt resultat om man kompenserat för övriga elförbrukare i huset.

Hetgastemperaturen, GT6; ligger högt, den brukar vara ca 30 grader över GT8. Försök kontrollera om temperaturen stämmer.

Deb här tråden kan kanske vara av intresse: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75912.msg787482#msg787482
Takk!
Jeg målte på det varme røret ut av kompressoren litt tidligere på dagen, men leste ikke av GT6 samtidig. Målte da 92 grader. GT8 var da ca 42,3 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2021, 22:41:11 »
Då får det anses bekräftat att hetgastemperaturen ligger ca 50 grader över den för utgående värmebärare. Det tolkar jag som att kompressorn inte riktigt fungerar som den ska.

En grov kontroll av pumpens effekt är som jag tidigare har skrivit enkel att göra. Som exempel tar jag värden från en effektbestämning jag gjorde på min pump. Jag har en separat elmätare till den. När värmepumpen gick elpatronen var inkopplad var temperaturskillnaden mellan in och utgående värmebärare 9,23 grader (medelvärde från många mätningar med givare som har en upplösning på 0,06 grader) och den tillförda effekten till elpatronen 5,51 kW (drog av 20 W från elmätarens värde för värmebärarpump och elektronik). När värmepumpen gick var temperaturskillnaden 8,13 grader. Pumpens effekt blir då 5,51 x 8,13/9,23 = 4,85 kW. Elpatronens märkeffekt är 6 kW men den ger alltså i praktiken lägre effekt.

Ligger elpatronens effekt nära den effekt pumpen ger minskar effekten av eventuell felvisning hos givarna. 
« Senast ändrad: 13 december 2021, 15:40:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2021, 11:07:13 »
När värmepumpen gick var temperaturskillnaden mellan in och utgående värmebärare 9,23 grader
Takk! Du mente kanskje når vamepumpe ikke gikk?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #12 skrivet: 13 december 2021, 15:41:17 »
Takk! Du mente kanskje når vamepumpe ikke gikk?

Ja, det var elpatronen som gick då, har rättat inlägget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2021, 20:06:02 »
Ja, det var elpatronen som gick då, har rättat inlägget.
:)

Utloggad Gunnar-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT D9 kompressor-problem?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2021, 20:09:02 »
Har bestilt kompressor fra Kina  :o Jeg har blitt anbefalt Ã¥ bytte ekspansjonsventil og tørkefilter ogsÃ¥. Er det vanlig Ã¥ bytte varmevekslere ogsÃ¥? Jeg tenkte mest pÃ¥ fare for havari, men de taper kanskje en del effektivitet ogsÃ¥?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!