Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om grundvattenvärme  (läst 3105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ernst Stavro Blofeld

  • Gäst
Ernst Stavro Blofeld
Frågor om grundvattenvärme
« skrivet: 10 september 2004, 08:52:09 »
Kamrater,

Jag har med stort intresse och inte så lite beundran under några kvällar tagit del av mycket av vad som skrivits på detta forum.

Vågar jag anlita den samlade expertisen med några frågor om grundvattenvärme?

Isåfall:

1. Finns det något enkelt sätt att uppskatta hur stort vattenflöde som behövs för en given värmepumpseffekt? Dvs hur många liter per timme måste min brunn ge för att driva, till exempel, en 9kW-pump?

2. Om man som jag har först ett lager med ca 30 m grus, därefter många meter krita, var är det bäst att hämta vattnet. I gruset eller kritan?

3. Jag gissar att reglerna för Normbrunn 97 inte gäller för dricksvattentäkter, men gäller de för grundvattenbrunn för energibruk?

4. Vissa tycks rekommendera en koaxialvärmeväxlare före värmepumpen (istället för plattvärmeväxlare). Var kan man köpa sådan? Hur ser en sådan ut? Hur dimensionerar man den?

5. Är det någon som kan kommentera kring eventuella problem med att pumpa tillbaka vattnet i marken igen? Finns det särskilda pumpar man kan gå på (hihi), eller finns det särskilda försiktighetsåtgärder som bör vidtagas?

Tack för ert intresse
Ernst







admin

  • Gäst
admin
Re:Frågor om grundvattenvärme
« Svar #1 skrivet: 10 september 2004, 15:23:10 »
Jag är rädd för att du är ute och "simmar" i tämligen outforskade vatten, ha-ha, jag har i vart fall inte en aning om frågorna 2-5.

När det gäller  frÃ¥ga 1. sÃ¥ kan du se i tillverkarnas tekniska specifikationer vilket det nominella köldbärarflödet bör vara. Samma bör gälla om du har kollektor eller grundvatten som värmekälla.

Koaxialvärmeväxlare är nog detsamma som en tubvärmeväxlare, men säker är jag inte, fördelen med dem är att de är relativt enkla att rengöra, åtminstone om du har en med löstagbara gavlar.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Frågor om grundvattenvärme
« Svar #2 skrivet: 10 september 2004, 23:21:49 »
En extra värmeväxlare ska du ha, den behöver rengöras ibland.
Om du kollar flödet tänk på att mängden kan variera enormt över året Minst (lägst) grundvatten när våren kommer.
Kan va problem med frysningar om flödet nån gång blir för litet eller att pumpen stannar pga av för litet flöde.
Noga att man kan släppa iväg vattnet på lämpligt sätt.
Vi hade problem med en anläggning det var "gas" i borrhålet vattnet släpptes ut i ett dike, det luktade lååång väg ibland.
Växlaren frös varje vår du fick pumpen stå i avvaktan på mera vatten det är ju inte särskilt effektivt.

Man "använder" pumpar upp massor med grundvatten, mot om man pumpar runt brine i en sluten krets då kyler man ju bara vattnet o berget lite (marginellt)

men har man 30 meter till  berg dÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ytjordvärme, har man olämplig tomt dÃ¥ fÃ¥r man kanske fundera som du..

Som du förstår är jag skeptisk, men löser man detta då har man en anläggning med varm brine och bra COP.
Dock är det en fälla om man har en djup borra, det går åt massor med energi att lyfta upp vattnet, men lite energi att cirkulera vatten i ett slutet system tex bergvärme. Där lufter man inget vatten utan behöver bara övervinna flödesmotståndet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!