Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n Pellets till Bergvärme, vettigt?  (läst 25010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2011, 17:08:14 »
Investering i bergvärme bör kanske jämföras med eventuell investering i isolering. Mest pengar sparar man på både och, men avbetalningstid blir kinkig att beräkna för de enskilda investeringarna?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2011, 00:01:44 »
För mig var den ekonomiska biten kanske 1/3 av argumentet för att byta till bergvärme, 1/3 var ytterligare sköna utrymmen (som i och för sig kan översättas till ekonomiska termer), men den sista 1/3 (vilken jag hoppas införlivas) är att livet bli enklare, bervärempumpen som väl lite förenklat är ett kylskåp fast tvärtom hoppas jag kommer att vara driftsäkrare och inte ge mig lika mycket gråa hår som min pelletsuppvärmning nu ger mig. Jag hoppas på en framid med säker tillgång på varmvatten på morgonen och en glad hustru.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2011, 00:10:54 »
Okej, då ska du inte tveka! En glad hustru betalar vad som helst och du blir själv befriad från pelletsarbetet. Lycka till!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2011, 00:32:02 »
Pellets är väl helt ok för vissa. I min värld är det som om jag själv skulle ge mig på att borra 200m borrhål med spade för att få tillgång till gratisvärmen :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2011, 21:06:55 »
Nu har jag fått in offert, tre till kommer till veckan
Enligt första installatören (ivt) ska två hål
Borras, 240 meter. Eftersom jag är helt novis,
är det något man ska se till att det ingår, hade en fundering
angående två hål, är det någon pump eller liknande som sköter
cirkulationen mellan dessa annars finns väl risken att ett fryser eller?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2011, 23:34:57 »
Om offerten anger 2 hål så ingår det som krävs för att nyttja två hål.

det ska du inte behöva fundera över.

Däremot kan man behöva fundera över huruvida 2st hål får plats utifrån hur tomten ser ut etc. Det ska ju vara 20m (typ) mellan dina hål samt mellan dina och ev grannars hål.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2011, 07:15:26 »
Om offerten anger 2 hål så ingår det som krävs för att nyttja två hål.

det ska du inte behöva fundera över.

Däremot kan man behöva fundera över huruvida 2st hål får plats utifrån hur tomten ser ut etc. Det ska ju vara 20m (typ) mellan dina hål samt mellan dina och ev grannars hål.

Aha, då är det inget bekymmer. Avstånd är mellan hålen är inga bekymmer heller!
Nu väntar jag med spänning pÃ¥ de tvÃ¥ offerter som jag kommer att fÃ¥ idag  ;D

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2011, 13:41:30 »
Intressant fenomen har uppträtt, två olika firmor, samma pump (IVT), den ene säger 13,9 kw och den andre säger 9 kw. Vem av dessa ska man tro på, har inte fått det slutgiltiga priset för 9:an men visst är detta lite märkligt?


Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #23 skrivet: 15 mars 2011, 19:31:08 »
Detta blir man inte klok på! En annan firma som säljer Nibe lämnade offert idag på en 10 KW. F1245 med 200 meters borrhål så nu har jag tre bud på storlek på pumprackarn. Alltså IVT har jag två bud, en 13,9 och en 9 kw, Nibe 10 kw.

Tilläggas ska att det skiljer 17 tusen mellan IVT 13,9 KW och Nibe:en
Ska med en trevlig liten single malt sätta mig och tokjämföra vad som ingår, garantier med mera, väntar förvisso på en offert från ett bolag som säljer Thermia

Vilken djungel!! :D


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2011, 19:57:25 »
Intressant fenomen har uppträtt, två olika firmor, samma pump (IVT), den ene säger 13,9 kw och den andre säger 9 kw. Vem av dessa ska man tro på, har inte fått det slutgiltiga priset för 9:an men visst är detta lite märkligt?

13,9 kW är det verkligen pumpens effekt? Kan det inte vara husets maximala effektbehov? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2011, 20:13:20 »
Intressant fenomen har uppträtt, två olika firmor, samma pump (IVT), den ene säger 13,9 kw och den andre säger 9 kw. Vem av dessa ska man tro på, har inte fått det slutgiltiga priset för 9:an men visst är detta lite märkligt?

13,9 kW är det verkligen pumpens effekt? Kan det inte vara husets maximala effektbehov? 

Helt rätt, det ska vara 11

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #26 skrivet: 15 mars 2011, 23:57:11 »
Riktigt intressant blir det när du fÃ¥r en offert pÃ¥ nÃ¥got som täcker ditt faktiska effektbehov med hjälp av bergvärme och inte ren el :) fast det kanske blir för dyrt? 

När jag har dunkat in mina egna siffror, som jag lämnat in i samband med offertförfrågan, så har jag kommit fram till att jag rimligen skall ha minst en men kanske två storlekar större maskin än merparten av de standardofferter som kommit in.

Du får inte glömma bort att när du frågar den som givit dig offerten om borrhålets djup så kommer denna med största sannolikhet säga att det är rimligt att lägga på 20 meter på det aktiva djup som dom själva har föreslagit... En typ av schizofreni kan man säga :)
Frågan man kan ställa sig är om denna schizofreni även omfattar andra områden än själva borrhålet.

Be om option på priser på en storlek större samt 20 och 40 extra meter djup. Sedan kan du ju själva välja och vraka. Ofta kan den som lämnat en offert ganska enkelt berätta hur många tusenlappar 20 meter + 1 storlek kostar. Kanske är det något som går att pruta.

Dock går det ju en gräns någonstans där lösningen blir ännu dyrare genom att du behöver större volymtankar/arbetstankar osv.


Därtill gäller det ju ocksÃ¥ att välja RÄTT maskin  :-X
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #27 skrivet: 16 mars 2011, 09:16:29 »
9 eller 11 kW är ingen avgörande skillnad driftekonomiskt. Dimensionering av värmepumpar är ingen exakt vetenskap. Fundera lite över om det kan bli aktuellt med utbyggnad och hur mycket vatten det finns i radiatorsystemet. Det påverkar valet. En kraftigare pump kan kräva en volymtank för att få de 20 L vatten/kW som rekommenderas för att det inte skall bli för många starter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2011, 21:24:23 »
problemet är ju att det inte är en avgörande skillnad mellan 9 och 11 så är det inte heller någon avgörande skillnad mellan 7 och 9. Men mellan 7 och 11 är det stor skillnad och om huset drar typ 50 000kwh (inkl hh-el) så är det väl läge att tänka både en och två gånger. Att säga att det är liten skillnad mellan 9 och 11 förutsätter ju att typ 10kw är rätt storlek för huset.

Förbrukningen är sÃ¥ pass hög att alla ovanstÃ¥ende maskiner lär gÃ¥ pÃ¥ spets. Med en sÃ¥ hög förbrukning ökar väl incitamenten att vara väldimensionerad dÃ¥ skillnaden i inköpskostnad är liten i jämförelse med den möjliga besparingspotentialen. 

Vad jag menar är att även ett litet hus har en grundkostnad i att installera bergvärme. Att plussa på den grundkostnaden för att få högre effekt-kapacitet är ganska billigt trots allt. Givet att alla har en likvärdig grundkostnad (säg 6kw och 140m aktivt) så torde därmed incitamentet vara som högst för den med hög grundförbrukning att öka investeringskostnaden för att minska den procent som går på spets.

Någonstans tippar väl kalkylen genom att det inte går att köpa en standard hög-försäljningsvolym panna och man måste gå över till dubbla hål etc.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2011, 23:03:31 »
Pellets är väl helt ok för vissa. I min värld är det som om jag själv skulle ge mig på att borra 200m borrhål med spade för att få tillgång till gratisvärmen :)

I min värld som att samla ihop 200000 harskitar i skogen att elda med och när det brunnit ut sÃ¥ fÃ¥r man sota ur skiten  ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!