Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hvordan teste effekten pÃ¥ en Toshiba RAS13?  (läst 1647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mons1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Hvordan teste effekten på en Toshiba RAS13?
« skrivet: 24 oktober 2009, 18:29:45 »
Hei!
Har nå montert min RAS13 og det var mye jobb å få rørene tett, men nå etter å ha latt manometeret stå tilkoblet i 30min, så har ikke nålen rørt på seg noe som betyr at rørene er tett.
Men så skjedde det noe som jeg ikke syntes var positivt. Instruksjonsmanualen for montering av en Toshiba sier at man skal åpne begge ventiler for gassen(veske og gass) og så koble fra vakumpumpen. Det står ingen advarsel på at det vil lekke ut noe gass og da jeg løsnet slangen, så slapp gassen ut og rett over fingrene. Jeg fikk en kraftig forfrysning på fingrene etter bare 1sek. Dette er veldig farlig!
I en annen bruksanvisning jeg fant på internett, så står det at man skal bare slippe litt gass inn i rørene og så stenge ventilen. Dette for å skape et lite overtrykk i ventilen slik at når man kobler fra vakumslangen, så skal det komme litt gass ut. Så skal man skru på hetten og der etter åpne ventilene.

HUSK ALLE SAMMEN! Ikke åpne for gassen og så løsne vakumslangen. BRUKE ARBEIDSHANSKER!

Nå har jeg koblet til alt og satt på strømmen. I instruksjonsanvisningen står det om "Testkjøring" av varmepumpen ved å holde inne Reset i 10sek.
Jeg gjorde det og varmepumpen begynte å jobbe, men det kom ingen varmluft ut. Det kom kaldluft selv om det var satt til 27grader.
Jeg slo av med fjernkontrollen og slo den på igjen. Trykket inn Hi-Power for å tvinge varmepumpen på max og nå begynte den å varme.
Har satt på 27grader og har latt den stå å gå ei stund. Merker at luften varmes opp og er imponert over hvor lav viftestøy selv om den gå rpå maks. Den gamle Foma 4500 hørtes ut som en jetfly i sammenligning.

Vel hvordan sjekker jeg at varmepumpen faktisk fungerer og gir riktig effekt? Jeg håper jeg ikke mistet noe effekt pga litt gass gikk ut da jeg koblet fra vakumpumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!