Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?  (läst 3658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« skrivet: 03 november 2007, 14:18:35 »
Har precis installerat en volymtank på 100liter till vår värmeanläggning med Optima 700 och 290 A/W.

Någon som har tips om hur man generellt kan tweaka inställningar för att få en ännu mer ekonomisk anläggning?

Som exempel, ta detta med kopplingsdifferens. Är det värt att exempelvis minska max differensen? Man får rimligen fler starter men pumpen behöver inte jobba upp tempen mer än nödvändigt.

Övriga tips mottas tacksamt
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2007, 19:00:14 »
Hej Erik,

max-temperaturen faller ganska fort efter att kompressorn startat och planar ut ganska nära min-temperaturen. 100 liter extra vatten tar väl lite längre tid att värma upp så jag tror inte du spara något på att minska max-temperaturen. Kopplingsdifferensformlen blir viktigare om man har begränsat med vatten i systemet och det lär ju inte du ha.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2007, 21:50:36 »
Har försökt observera lite hur det funkar med volymtanken och det verkar vara som följer:

Konstaterar att T9-T8 (uttemp - intemp på vp) är ca 8 grader vid temp runt nollan vid vp-produktion.

T1 (framledning) är oftast någon grad högre än T9 vilket är lite mysko. Antingen shuntas värmevatten in från pannan av okänd anledning, men det skall ju inte göras så länge det inte är riktigt kallt ute. Alternativt är tempgivarna T1 och T9 inte kalibrerade mot varandra?

Har man satt för låg maximal kopplingsdifferns, typ 10 grader, innebär detta att VP:n slutar producera värmevatten rätt fort eftersom T1 når stopptemperatur rätt fort. T9 - T8 är ju 8 grader och sedan är ju T1 någon grad högre än T9.
Detta betyder i sin tur att värmen i tanken inte hinner öka nämbart mycket.

Har kopplat in vattenberedaren (volymtanken) genom att ansluta framledningen till botten (kallvattenintaget) och elemenkretsen till toppen av tanken. Skall jag kanske ändra?

Har därför ökat max kopplingsdifferensen till 14 grader (fabriksinställning är 16). Är dock mycket osäker på om jag vinner något på detta? Skall kanske gå tillbaka till fabriksvärderna? Men generellt borde det vara intressant att inte producera onödigt varmt vatten eftersom verkningsgraden sjunker med högre temperatur på T9?

Som det är nu, temp runt nollan, och en max kopplingsdifferensen satt till 14 grader hinner T1 falla under temperaturen för start av värmeproduktion innan vp startar igen. Detta beror på att timern "fördröjning kompressorstart" inte har hunnit räkna ned till noll (den börjar på 15 minuter).
« Senast ändrad: 03 november 2007, 21:55:56 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2007, 14:41:25 »
Hej  Erik,

diffen mellan T9-T8 verkar vara bra.

T1 högre än T9 tycker jag också verkar konstigt. Min temp på T1 är några grader lägre än T9. Då har jag båda cirkulationspumparna i läge 1. Hur mycket högre är T1 jämfört med T9? Har du kollat så shunten inte står i manuellt läge? Vilket läge (hastighet) har du cirkulationspumparna på?

T1, T8, T8 och T10 ska ha samma temperatur när systemet är i balans ( en stund efter kompressorn stannat). Om inte så kanske de är dåligt kalibrerade.

Konstigt att T1 faller under start temperaturen inom 15 minuter. Har du provat att öka cirkulationspumpen ut till radiatorerna?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2007, 20:25:44 »
Detta forum är underbart! Tack för ditt svar, hjälpte mig mycket!

Båda cirkpumparna stod på läge 1. Ändrade värmesystemets pump till läge 2 och då började saker ordna upp sig. Timern "Kompressor start" hinner nu räkna ned till noll innan T1 når "värme nedre gräns".

Differensen mellan T9 och T1 är ca 0,5 grader, dvs T1 är 0,5 grader högre än T9 oavsett i vilket läge pumpen är i. Efter kontroll av shunten har jag korrigerat T1 med -0,5 grader och nu är alla lika med någon tiondel upp eller ned.

Har satt max kopplingdifferens till 14 grader. Just nu, när det är -2 utanför är kopplingsdiffen mellan "värme start" och "värme stopp" runt 11 grader.

Skall följa upp detta inom de närmaste dagarna för att se hur det funkar.

Finns det något annat man kan tweaka för bättre ekonomi?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2007, 21:09:51 »
Om du har 14 grader inställt kommer skillnaden mellan värme-start och värme-stopp vara 14 grader när kompressorn startar. Därefter minskar skillnaden med tiden för att slutligen nÃ¥ en skillnad pÃ¥ 4 grader. Den tiden styrs med tidsfaktorn. Skillnaden minskar snabbt i början. Prova att öka max temperaturen till 24 grader. Du kanske fÃ¥r lite färre starter och högre temperatur i den volymtank. De är bara att prova  ;).

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2007, 21:51:31 »
Hmm, det där kräver nog lite mer förklaring...

Alltså, VP startar när T1 är mindre än "värme start" och VP stannar när T1 nått "värme stopp". Så har jag uppfattat det hela när jag observerar avancerat/temperatur i service-läget.

Som du skriver kommer skillnaden mellan "värme start" och "värme stopp" att minska efterhand som T1 ökar mot "värme stopp". Vad har det för betydelse när VP är igång?

När VP stannar blir det en helt ny kalkyl för "värme start" och "värme stopp"

Jag måste ha missat något, eller?

Och så detta med hög temperatur i volymtanken kontra antalet starter. Om jag höjer max kopplingsdifferens kommer ju VP att producera värmevatten med högre temperaturer vilket leder till sämre COP. Om jag sänker maxgränsen kommer VP att starta fler gånger med konskevensen att livslängden minskar?

Vart finns den gyllene medelvägen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #7 skrivet: 05 november 2007, 18:46:10 »
japp, VP startar när T1 är mindre än "värme start" och VP stannar när T1 nått "värme stopp" men diffen mellan värme start och värme stopp minskar ju längre tid kompressorn är igång. När det är riktigt kallt ute och du har hög framledningstemperatur och pumpen knappt orkar med då är diffen endast 4 grader. Kanske någon Rego 800 expert kan förklara varför IVT har valt att reglera start och stopp temperaturerna med varierad kopplingsdiff? Själv tror jag att man på detta sätt får jämnare antal start och stopp under varma dagar då VP levererar mycket värme på kort tid. Kanske någon här på forumet kan hjälpa oss att förstå finessen?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tweakning av inställningar Optima 700 med 290 A/W?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2007, 16:13:32 »
Okej, har ju ingen större erfarenhet ännu.

Dock kan jag, vid rådande väderlek (runt nollan) konstatera att timern "kompressor start" ibland inte hinner räkna ned till noll före T1 når "värme start".

Detta kan i sin tur bero på att acktanken inte hinner att få upp temperaturen tillräckligt mycket innan T1 når "värme stopp". En lösning är kanske att öka cirkpumpen ytterligare ett steg, men det känns lite märkligt att köra pumpen för radiatorerna på steg 3?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Kopplingsdifferans
« Svar #9 skrivet: 09 november 2007, 12:46:12 »
Finns en mycket intressant tråd i detta ämne: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.0

Den förklarar detta med kopplingsdifferens rätt bra.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!