Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlasta underdimensionerad anläggning  (läst 1142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avlasta underdimensionerad anläggning
« skrivet: 04 januari 2021, 23:51:58 »
Hej.

Som jag vid flera tillfället tidigare tjatat om så känner jag att min relativt nya anläggning i en av mina fastigheter är något underdimensionerad. Inte effektmässigt utan energibrunnen.
En Nibe 1345-40 som jobbar med 4 hål på 200 meter styck men där cirka 25% försvinner i foderrör.
Trist att man inte valde att borra lite extra med tanke på avståndet till berg. Men så gjorde inte de som borrade utan de bara borrade.
Resultatet är nu att jag sitter med en anläggning där inkommande och utgående brine har en temperatur som hela tiden sjunker. Normalt förvisso men idag noterade jag -3,3 på utgående som kallast.

Just nu ligger jag på -2,8 ut och +1,1 in på kretsen för Värme och -2,0 ut och +0,9 in för varmvatten.
Pumpen har ju dubbla kompressorer.

Utan att ha haft några direkta stopp eller problem så känner jag ändå att temperaturen ligger väldigt mycket lägre än pumpen som jag har hemma som är av samma typ fast 30kW.

Om jag förstått saken rätt så kommer värmepumpen att jobba på som vanligt ända ner tills den når -8 på utgående brine. Då stannar den om jag inte har fel.
Frågan man kan ställa sig här är ju hur mycket mer energi det finns att hämta i berget när jag redan i början av januari ser tillfälliga siffror ner på -3?

Mycket text men lite frågor. Frågan här är egentligen vad som är bästa väg framåt om man upplever brunnen för liten?
Att borra ett hål till med ytterligare 25 meter foderrrör är ju givetvis möjligt men relativt dyrt.

Kan det vara ett alternativ att köra en kylmedelkylare som komplement under den varma delen av året för att spara brunnen till vintern? Det är en tanke som slagit mig tidigare.
Varför hämta energi ur brunnen för att göra varmvatten i juni? Och varför har man inte en krets för brine ovan jord när det är exempelvis varmare än 10 grader? Om vi leker med tanken att man inte drar igång brunnen förrän någonstans runt lucia så har man ju ett helt annat utgångsläge än om man nött på den under hela hösten. Jag såg en bild på en Nibeprodukt som hette AMD-30 som verkade vara just en sådan pryl som man kunde pumpa brinen genom och som blåste varma höstvindar genom ett kylpaket som en luft/vatten.

Ja. Vad kan man göra utan att ta ut en borrigg igen?
Finns där några goda exempel på komplement som funkat bra?
Ett nytt hål kostar nog 100-tusen innan det är ingrävt och klart.
Då känns det ju nästan bättre att återinstallera en ny pelletsbrännare och köra en vecka i stöten så att värmepumpen kan få vila en stund.

Känn er fria att tycka till...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Avlasta underdimensionerad anläggning
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2021, 00:02:15 »
Har du kollat så dina borrhål är rätt inbalanserade? Kanske går att finjustera något nu under säsong.
Frågan är om det gör så stor skillnad på sena vintersäsongen av avlasta borrhålet sommartid?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Avlasta underdimensionerad anläggning
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2021, 16:13:28 »
Hej!

Jag tyckte att du har mycket bra värden på temperatur brine.

Mvh
Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Avlasta underdimensionerad anläggning
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2021, 16:33:28 »
Kan det vara ett alternativ att köra en kylmedelkylare som komplement under den varma delen av året för att spara brunnen till vintern? Det är en tanke som slagit mig tidigare.

När det gäller enstaka borrhål är det meningslöst att värma borrhålet sommartid. Är det flera borrhål i en grupp beror det på avstånden mellan borrhålen om det ger något att värma borrhålen sommartid.

Citera
Om vi leker med tanken att man inte drar igång brunnen förrän någonstans runt lucia så har man ju ett helt annat utgångsläge än om man nött på den under hela hösten.

Det blir ingen större skillnad. Nerkylningen sker snabbt i början och planar sedan ut.

Jag förstår inte vad problemet är, det är inget onormalt med köldbärartemperaturerna och farhågorna att de ska bli så låga att pumpen riskerar att stanna skulle jag vilja hävda är obefintlig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!