Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en inställningshjälp frÃ¥ga. *interaktiv graf!*  (läst 1157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Nu när det är dyrt med elen så tittar jag på hur jag kan optimera min IVT 1100 med en aw 290.
Jag hittade en referenskurva här på forumet och tryckte in den.
Den låg väldigt mycket under min egen kurva men tänkte jag skulle prova.
Som ni kan se på länken nedan så går det utmärkt att dra, klicka, välja mätvärde etc.
Tycker ni det ser normalt ut?
Jag tycker det är kallt i huset och höjer 1 grad. Hade intrycket att om man höjer 1 grad så borde det bli ca 0.5 grader varmare i huset. Men så är inte fallet hemma hos mig.
Så jag har höjt mer och mer, så det blir varmare.
Men tänker att det kanske är inställt fel..
https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/NB9KOiez1q4S7jJd83xtWHN46QYiw2p2?orgId=2

EDIT:
Slänger in grafen för ventiler etc:
https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/GIAC97ODPRZDvXc7mwEtd9Pc2YufU6Fu
« Senast ändrad: 12 mars 2021, 20:42:47 av Sintei »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den verkar toppa varmvattnet varje cykel, har aldrig sett detta tidigare på en pump.
Ser ut som att VV-temp är snävt inställd?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den verkar toppa varmvattnet varje cykel, har aldrig sett detta tidigare på en pump.
Ser ut som att VV-temp är snävt inställd?

Nu när du säger sÃ¥ sÃ¥ kan jag ju ocksÃ¥ tycka det är konstigt varför temperaturen pÃ¥ bÃ¥de elementena (heat carrier forward, T8) och varmvattnet  (hotwater1top T3)följer varandra samt att elementena gÃ¥r sÃ¥ pass högt.

Temperaturerna är inställda:
V=20.0 C
H=58.9 C
Kopplingsdifferens:
Största= 16.0 C
Minsta= 4-0 C
Tidsfaktor= 15

Maximal drifttid för värme= 20 min (detta är nog varmvattnet?)

Varmvattenspets:
Intervall = 0 dagar
Starttidpunkt= 3:00

Ingen som har någon ide om detta är normalt eller om något håller på och går sönder?
« Senast ändrad: 16 mars 2021, 21:57:43 av Sintei »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad jag kan se så växlar den över till VVB i slutet av varje cykel så det är troligen inget fel.
Men kolla om manteln på VVB är luftad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad jag kan se så växlar den över till VVB i slutet av varje cykel så det är troligen inget fel.
Men kolla om manteln på VVB är luftad?

Jag har skruvat på både nippeln där uppe samt där nere och det kommer vatten från båda.
Jag har en liten slang som ser ut som en däckslangsventil, trycker jag in den kommer det inget alls.

Ser att den ena motorn är på inställning 2 och den andre är på inställning 1. Ska inte de vara likadana?

Och så finns det 2 manometrar..

Har lagt dem som bilagor så att ni kan se!


« Senast ändrad: 17 mars 2021, 18:21:16 av Sintei »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ena är laddpump (mellan 290 AW och IVT 1100) och den andra cirkulerar vattnet i radiatorerna.
Vad jag kan se på kurvorna är de rätt inställda.

290 AW har en inbyggd expansionskärl som troligen är trasig eller bara inte används, den inbyggda manometern och slangen är för denna (sid 11).
Du har ett större externt expansionskärl som sköter detta.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_12329_Optima_290AW_inst.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sintei

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ena är laddpump (mellan 290 AW och IVT 1100) och den andra cirkulerar vattnet i radiatorerna.
Vad jag kan se på kurvorna är de rätt inställda.

290 AW har en inbyggd expansionskärl som troligen är trasig eller bara inte används, den inbyggda manometern och slangen är för denna (sid 11).
Du har ett större externt expansionskärl som sköter detta.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_12329_Optima_290AW_inst.pdf

Verkligen ett stort tack Carl!
Känns skönare att veta att den är hyffsat normal :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!