Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jästen
« skrivet: 26 november 2014, 21:01:19 »

Poker kortet på inomhusdelen byttes idag och nu spinner pumpen som en katt på bästa humör.

Tack för era tips, det var inget allvarligare än ett fabrikationsfel.
Nu hoppas vi på en kall vinter!!

Vet att en del maskiner har lite hokus pokus finesser men inte att de hade poker kort.
Man lär så länge man lever. ::)
Skrivet av: frav
« skrivet: 22 november 2014, 19:33:45 »

Sen ljudnivån - den låter ju i princip ingenting? Jag skulle lätt kunna ha denna i sovrummet utan att bry mig
FH35 är en kanonpump.
Jag har tyvärr aldrig hört någon annan än min egna FH35. Men den är "allt annat" än så tyst som många andra säger. Har ganska mycket "vindbrus". Visst, på lägsta fläkt är den väl okej, men sen brusar det bra. Samt att knäpper mycket i innedelen & sörplar i rören. Men värme ger den så in i...
Jag har förvisso en godkänd reklamation av innedelen, men installatören har lyst med sin frånvaro.
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 28 oktober 2014, 14:22:50 »

Ja själva felkoden är ju "kommunikationsfel". Värsta av dem alla. Men skönt att det löste sig för både mig och dig.
Dåligt som fan att kineserna stämplar "OK" på kretskorten även fast de inte är "OK" - det stör mig rätt mycket :P
Skrivet av: Frodenn
« skrivet: 28 oktober 2014, 14:09:13 »

Hadde nettopp samme problem. Viste seg det var dårlig kontakt på seriell kabel i utedel. Konstant grønt blink på power lys inne og 6 blink på rødt lys utedel.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 24 oktober 2014, 19:09:35 »

FH35 är en kanonpump.
Du skulle du höra golvmodellen Mitsubishi Electric KJ35 VEHZ, den går knappt att höra på ett par meters avstånd på högsta fläkt.
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 24 oktober 2014, 09:27:32 »

Ja jag kanske formulerade mig lite konstigt i början med det var alltså uteenheten som gav mig sex blink.

Hur som helst så känns det väldigt bra att det är kirrat nu, det tog väl en halvtimme för mig att byta kortet - var rätt försiktig. Det såg ut som att det var en del kallödningar på det defekta kortet faktiskt.

En sak till. Oj, vad FH-35:an är effektiv! Jag har fimpat alla element i min 120 kvadrats enplanare nu och det är varmt och gött i hela huset även fast det inte är helt öppna ytor (korridor etc).
Sen ljudnivån - den låter ju i princip ingenting? Jag skulle lätt kunna ha denna i sovrummet utan att bry mig :D

Hoppas den här tråden hjälper någon i framtiden - vem vet :)

Mvh
Fredrik

Skrivet av: Zelda
« skrivet: 23 oktober 2014, 23:05:15 »

 
Poker kortet på inomhusdelen byttes idag och nu spinner pumpen som en katt på bästa humör.

Tack för era tips, det var inget allvarligare än ett fabrikationsfel.
Nu hoppas vi på en kall vinter!!

 tummenupp
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 oktober 2014, 22:36:37 »

 tummenupp
Alla trodde nog att det var innerdelen som blinkande men på slutet skrev du utedelen blinkar så det blev lite cirkus på felkoden!
Tur i oturen att du eller någon vän klarade att byta kort och mäta upp diverse vilket inte alla klarar och dom bör inte köpa något med enbart en materialgaranti.
Har man otur så får man kompressorhaveri och då är det inte roligt att få en kompressor på posten via materialgarantin.
Tror dock det är svårt för en återförsäljare att bara hävda materialgaranti dom första 6 månaderna då jag vill minnas att det fortfarande är lagkrav på 6 månader garanti och inte materialgaranti på en ny vara, men någon som har full koll kan nog rätta mig om om detta
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 23 oktober 2014, 21:06:27 »

Poker kortet på inomhusdelen byttes idag och nu spinner pumpen som en katt på bästa humör.

Tack för era tips, det var inget allvarligare än ett fabrikationsfel.
Nu hoppas vi på en kall vinter!!
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 23 oktober 2014, 09:11:22 »

Hej och tack för alla svar.

Innedelen blinkar konstant efter cirka 5 minuter - utedelen däremot ger mig felkoden 6 blink (efter cirka 2 min) vilket enligt boken betyder "kommunikationsfel".

Därför så tror jag inte att det har något med köldmediumet att göra.

Teknikern som har installerat den bor 15 mil bort vilket försvårar processen en aning.
Jag har idag fått det nya powerkortet till innedelen. Återkommer så fort jag testat det så får vi se hur det går :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 oktober 2014, 23:16:35 »

I servicemanual OBH623 på sidan 23 är 6 blink "trouble of thermistor in outdoor unit"

Servicemanualen är lite rörig tycker jag då 6 blink med lysande lampa i 2 sekunder mellan blink är den felkod som Zelda uppger ser det ut som.
Sen finns det en led/diod på utedelens kretskort som ska lysa med fast sken om den är ok, annars blinkar den också i någon intervall som i sin tur är en felkod.

Framgår dock inte om led/dioden lyser fast eller blinkar på utedelens kretskort då Fredrikk inte återkommit om detta.

Vid dom tillfällen man haft någon "blinkintervall" så har man ringt supporten och fått svar så man har lite dålig koll på alla dessa blinkningar  ::)

Att  Mitsubishi Electric Sverige som Fredrikk tyckte inte ger support i detta ärende är kanske inte så märkligt då återförsäljaren köpt dom med vissa förutsättningar där då service/support/garanti inte ingår och återförsäljaren ska stå för detta.
Alternativt kommer maskinerna via exportavdelningen och är då "gråimport" från andra sidan Östersjön och även då sålda utan service/support/garanti via Mitsubishi Electric Sverige.
Svårt för kunderna att veta hur det ligger till då en del "gråimportörer" till och med har produktbladen från Mitsubishi Sverige som faktablad.

Skrivet av: Zelda
« skrivet: 22 oktober 2014, 22:13:29 »

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 22 oktober 2014, 21:59:38 »

Har du monterat in den själv :o
Annars är det bara ringa in kylkillen och be honom göra om jobbet.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 22 oktober 2014, 21:24:02 »

På Mitsubishi FD är 6 blink. borde vara samma på FH.
POWER lamp (Indoor unit) 6-time flash 2.5 seconds OFF)   
Abnormal point (Failure mode / protection)  High pressure   
Condition  Temperature indoor coil thermistor exceeds 70°C in HEAT mode. Temperature defrost thermistor exceeds 70°C in COOL mode.
Remedy Check refrigerant circuit and refrigerant amount. Check stop valve.

Skulle tro att du har läckage på köldmedium. Men enligt felkod så ser det kanske mer ut som luft i köldmediumsystem.  Temparaturen blir snarare låg på (indoor coil) vid brist på köldmedium. Fläkten snurrar som den ska i fläktläge?

Behöver kontrollera drifttryck och temperatur. Läcksökning. Eventuellt Tömma systemet, vakuumsuga och fylla nytt köldmedium.
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 22 oktober 2014, 15:09:19 »

Mmm, hur skulle du göra om du sålde en vara som slutade fungera?
Det är rätt naturligt att de inte skickar ut en tekniker för att felsöka en installation som de inte haft kontroll på, eller köpt en tjänst av ett företag som i sin tur har garanti på installationen.
Ofta beror ju dessutom "fel" på en luftvärmepump på handhavandefel, så det skulle nog bli väldigt dyrt om alla näthandlare alltid skickade ut en servicekille så snart en kund har problem.

Det leverantören är skyldig att göra är att betala din frakt av maskinen tillbaks till dem, felsöka/reparera eller ersätta varan med en ny.
Problemet med detta är att du måste demontera maskinen, packa den och skicka den till dem, och åter igen installera eller betala någon för att installera maskinen, under tiden kan gas ha läckt ut, och för att vara säker på att ha rätt fyllning så måste du egentligen tömma maskinen helt och sedan återfylla den med ny gas i exakt rätt mängd.

Oftast tjänar man på att köpa billigt på nätet och montera/fixa själv, men när oturen är framme kan det bli dyrt.
I just ditt fall kanske det skulle kunna vara affär att ändå betala för att få dit en tekniker som felsöker/reparerar maskinen med prylar som Polarpumpen skickar upp?
Du kommer nog trots allt billigare undan än om du hade köpt pump + installation lokalt?

Jag vet inte vad din hemförsökring säger runt ärenden som dessa, kanske står de för alla eventuella felsöknings och reskostnader som ligger utöver självrisken?

Jag är helt med dig i ditt resonemang. Håller även med om att jag borde få returnera varan och få en ny vara och jag som kund får stå för nya installationskostnader men att skicka tillbaka hela pumpen och få en ny fungerar inte när det gäller "materialgaranti" säger de på Polarpumpen.

Har inte kollat med hemförsäkringen - bra idé! Tack.

När det gäller att ta hit en tekniker som felsöker sedan reparerar med Polarpumpens delar så är det mitt nästa steg faktiskt. Jag har helt enkelt varken tid eller lust att fortsätta felsöka själv - men det känns ändå jäkligt surt att man köpt en ny pump, fått den installerad av en certifierad montör och sedan funkar den inte.

Man tycker att de borde returnera en splitterny vara som inte fungerar - eller att Mitsubishi borde göra det - men icke.

Har verkligen fått en tankeställare efter detta. Kommer alltid att anlita lokala firmor hädanefter även om det skiljer ett ex antal tusenlappar.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 oktober 2014, 13:21:54 »

Kollade du verkligen på rätt felkodstabell då 6 blink såg ut att vara utetempsgivaren, jag kan ha sett fel då det är så sabla svårt att kolla via telefonen.
Sa serviceavdelningen på polarpumpen också att det var komunikationsfel?

Har du fått din maskin driftsatt av en certifierad montör så allt är ok och det är fel på den från leverans som ny vara tror jag det är svårt att bara hävda materialgaranti, kolla med konsumentverket eller vem det nu kan vara som privatpersoner vänder sig till.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2014, 11:39:05 »

Mmm, hur skulle du göra om du sålde en vara som slutade fungera?
Det är rätt naturligt att de inte skickar ut en tekniker för att felsöka en installation som de inte haft kontroll på, eller köpt en tjänst av ett företag som i sin tur har garanti på installationen.
Ofta beror ju dessutom "fel" på en luftvärmepump på handhavandefel, så det skulle nog bli väldigt dyrt om alla näthandlare alltid skickade ut en servicekille så snart en kund har problem.

Det leverantören är skyldig att göra är att betala din frakt av maskinen tillbaks till dem, felsöka/reparera eller ersätta varan med en ny.
Problemet med detta är att du måste demontera maskinen, packa den och skicka den till dem, och åter igen installera eller betala någon för att installera maskinen, under tiden kan gas ha läckt ut, och för att vara säker på att ha rätt fyllning så måste du egentligen tömma maskinen helt och sedan återfylla den med ny gas i exakt rätt mängd.

Oftast tjänar man på att köpa billigt på nätet och montera/fixa själv, men när oturen är framme kan det bli dyrt.
I just ditt fall kanske det skulle kunna vara affär att ändå betala för att få dit en tekniker som felsöker/reparerar maskinen med prylar som Polarpumpen skickar upp?
Du kommer nog trots allt billigare undan än om du hade köpt pump + installation lokalt?

Jag vet inte vad din hemförsökring säger runt ärenden som dessa, kanske står de för alla eventuella felsöknings och reskostnader som ligger utöver självrisken?
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 22 oktober 2014, 10:33:29 »

Jag har nu varit i kontakt med Mitsubishi Electric.

De sa att eftersom att de har sålt pumpen till Polarpumpen så har polarpumpen hand om garantierna - Mitsubishi Electric hänvisade mig alltså bara till Polarpumpen och kunde inte hjälpa mig med detta.

Jag köpte pumpen för EN månad sedan.....
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 22 oktober 2014, 10:17:14 »

Tack för era svar.

Jag har köpt den av Polarpumpen och har ej tagit installationen via dem - därmed hävdar dem att jag endast har så kallad "Materialgaranti". Det innebär att de ej står för en tekniker (jag vet - helt sjukt).
Tyvärr så hjälper de mig inte mer än så - jag står helt handfallen. Det enda som "hjälper" mig med är att de skickar prylarna som vi tror felet kan ligga i och sedan så får jag byta dem själv.

Jag har nu även mätt upp volten mellan s2 & s3 och den varierar som den ska mellan 20-50 volt.

När det gäller felkoden 6 blink så står det i manualen att detta är ett "kommunikationsfel mellan inne och utedel" därav min felsökning ovan.

Ingen annan som har några tips på vad det kan vara för fel?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 oktober 2014, 09:56:05 »

Om jag inte såg helt galet på min lilla display så är 6 blinkningar på powerlampan en felkod för utetempgivaren.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 oktober 2014, 19:02:25 »

Det är sin återförsäljare han ska kontakta då det är dom som är garantiansvariga.
Inte säkert att den kommer via Mitsubishi Electric Sverige då det vimlar av företag som kör lite gråimport.
Man bör inte gå in i maskinen och byta/reparera för att det kan äventyra garantin men det kanske är en maskin som är inhandlad utan garanti eller driftsatt utan certifierad montör.
För att få fram felkoden måste man kolla antalet blink och vilka lampor som blinkar.
Finns även en diod som kan blinka på utedelenkretskort
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 21 oktober 2014, 16:42:38 »

Den där modellen är inte så gammal, din pump måste fortfarande ligga inom garantitiden. Varför ringer du inte ett Mitsubishi serviceombud och ber dem titta på den? De skickar räkningen till Mitsubishi så varför fiffla med det själv.
Skrivet av: Fredrikk
« skrivet: 21 oktober 2014, 14:51:57 »

Hej Panelen,

Jag har köpt en ny Mitsubishi FH 35 som jag har ett märkligt problem på.

Innedelen startar och går i cirka 5 min innan den stängs ner och en grön lampa blinkar.
På utedelen så hörs reläet slå till två gånger vid start - sedan en ventil som öppnas men efter cirka två minuter utan att fläkten eller kompressorn startar börjar den blinka 6 gånger.

Jag har provat följande:

*bytt kablage mellan enheterna och till 230v
*bytt kretskort (ej powerkort) innedel
*bytt kretskortet på utomhusdelen
*mätt fläktmotorn som är OK
*kollat alla säkringar

Har någon snäll människa ett tips på hur jag kan gå vidare med felsökningen eller rent av ett tips på vad det kan vara för fel?

Jag väntar just nu på en leverans av powerkortet på inomhusdelen..

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!