Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi värmepump som stÃ¥tt still i 7Ã¥r  (läst 928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gravelroad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Har en Mitsubishi värmepump som stått still i 7 år utan gas men fungerade klockrent när jag tog bort den.

Tror ni att man kan montera upp denna och få den att fungera eller är det bara att glömma?

Mvh

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Mitsubishi värmepump som stått still i 7år
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2019, 15:21:30 »
Det beror mycket på hur man gått till väga då man tog ner den. Ifall köldmedlet är kört till ute enheten innan man tagit isär installationen (pumpdown) och grejerna har stått hyggligt förvarade (torrt utrymme) så borde det kunna vara helt möjligt att köra igång den. 7 år är dock en lång tid och komponenterna på korten hinner åldras en hel del. Ifall du har kunskap och möjlighet att själv sätta upp den eller får nån som hjälper dig med det förmånligt så är det kanske värt ett försök men om du ska köpa installationen helt komersiellt skulle jag nog glömma saken.

Även ifall ute enheten har stått dessa 7 år tom på köldmedel och i värsta fall med rota lock ventilerna öppna så skulle jag nog avskriva ideen, då har nog fukten i luften hunnit göra sitt under dessa år och lönar sig knappast att sätta tid eller pengar på den. Kanske den skulle starta, det är väl inte omöjligt men tror knappast den skulle bli långlivad.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad gravelroad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump som stått still i 7år
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2019, 15:44:46 »
Jo gasen läkte ut när jag klantade mig och och tappade lite verktyg på ena röret när jag renoverade huset.
Så jag plockade bort den och utedelen har stått ute, klippte bara av rören och klämde ihop dom så några ventilen har jag inte stängt.

Hade en kille som skulle kommit och hjälpt mig med att ta bort pumpen på rätt sätt men han dök aldrig upp och så skulle jag bara försöka fixa grejor även fast den satt kvar där och det gick ju sådär :)

Men då är det nog bara hiva den på tippen och köpa en ny då.
Tack för svar :)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump som stått still i 7år
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2019, 23:32:19 »
med tanke på att riktpriset för R410A är 2.600.-/kilot så är det en rejäl chansning att starta om denna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!