Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: service info sökes,  (läst 5518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fyllo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
service info sökes,
« skrivet: 27 november 2006, 01:05:40 »
under installation av en sharp, sÃ¥ kom jag in i nÃ¥n slags service mode, i displayen stog massor med olika kombinationer av olika slag, jag misstänker att det var en parameterlista, sÃ¥g att plasmacluster lampan gÃ¥r att ändra färg pÃ¥ o annat som kan va kul... skulle vilja programera om spjällen sÃ¥ att dom blÃ¥ser högre upp under värmefunktionen..   hur???

samt kan vara kul att känna till att om man plockar isär fjärrkontrollen sÃ¥ finns 10 gradersfunktionen redan där, bara att skära ett litet hÃ¥l i täckplasten..   o det fina är att det funkar Ã¥xÃ¥!!! studs

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: service info sökes,
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 00:57:27 »
Det var roligt att 10 ºC funktionen fungerade och att det bara var knappen som saknades. Jag lär aldrig testa den dÃ¥ jag tycker att +10 ºC inne lÃ¥ter lite i kallaste laget ;D . Har du fÃ¥tt igÃ¥ng pumpen efter installationsproblemen som uppstod?                                  Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad fyllo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: service info sökes,
« Svar #2 skrivet: 14 december 2006, 12:26:34 »
nja,, har fÃ¥tt "reboota" den nÃ¥gra gÃ¥nger.  nytt kretskort ligger här o den ska väl bara bytas vid tillfälle sÃ¥ vi fÃ¥r se..

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: service info sökes,
« Svar #3 skrivet: 15 december 2006, 17:49:00 »
under installation av en sharp, sÃ¥ kom jag in i nÃ¥n slags service mode, i displayen stog massor med olika kombinationer av olika slag, jag misstänker att det var en parameterlista, sÃ¥g att plasmacluster lampan gÃ¥r att ändra färg pÃ¥ o annat som kan va kul... skulle vilja programera om spjällen sÃ¥ att dom blÃ¥ser högre upp under värmefunktionen..   hur???

samt kan vara kul att känna till att om man plockar isär fjärrkontrollen sÃ¥ finns 10 gradersfunktionen redan där, bara att skära ett litet hÃ¥l i täckplasten..   o det fina är att det funkar Ã¥xÃ¥!!! studs

Färgerna, är inte bara "bling bling", färgerna indikerar om du kör ut negativa eller positiva joner. *vinkar*

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: service info sökes,
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2009, 20:49:35 »
Jag har fÃ¥tt felkod!  1  och  -2  blinkar varannan ggn  Vad är det?  FÃ¥r jag igÃ¥ng den gÃ¥r den men detta kommer oftast fram vid start!    Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: service info sökes,
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2009, 21:52:38 »
Jag har pÃ¥ egen hand lagat min L/L vp! Jag har i o f s jobbat med felsökning pÃ¥ bilar i 15Ã¥r sÃ¥ jag är väl inte helt pÃ¥ pluto vad det gäller felsökning. Men jag hade inte tänkt skryta över mig själv, utan över min otroligt fina Sharp AYXP12ER som pÃ¥ kretskortet har inbyggd felkodsdiagnosdiod och en felkodstabell med tillhörande kopplingsshema pÃ¥ en klisterlapp under locket Thumbsup  Helt sjukt enkelt att felsöka! Det var en tempsensor som var kortsluten enl koden och det fanns fem sÃ¥dana! Tyvärr sa den inte exakt vilken det var. Jag tänkte att det troligen är samma resistans i alla (det fanns inga resistanstabeller).
Det var inte riktigt lika på alla, 4 hade lika o sensorn i kompressorn hade högre resistans men jag letade ju en kortslutning el en överledning så!
Mycket riktigt en (av de 4) föll helt ur ramen. Det var sug-gasledningssensorn det var fel pÃ¥! Jag bytte den och vipps pumpen gÃ¥r som aldrig förr Thumbsup  ^-^  Den avfrostar bättre nu än nÃ¥gonsin sÃ¥ denna har nog legat lite fel i resistans länge!     DÃ¥ vet ni det! 
Tack till Tomas pÃ¥ Vpgr för visat intresse när jag frÃ¥gade vad koderna pÃ¥ displayen betydde, TACK!           mvh  Joakar   
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: service info sökes,
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2009, 00:37:31 »
Grattis Joakar till det framgångsrika ingreppet!

Jag är själv en gammal inbiten felsökare och älskar detta hederliga detektivarbete med att hitta felorsaker i diverse system, allt från bilar till datorer och videoapparater etc. Tyvärr är detta inte vad jag jobbar med till vardags men jag tycker det är extremt skoj och belönande att hitta och fixa fel så jag förstår precis vad du känner! Det ger en mycket skön känsla ända in i märgen.

Den dag garantin går ut på min IVT-pump kommer jag inte att tveka en sekund att ta tjuren vid hornen tack vare din berättelse.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 639
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!