Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argon AWI35AHL blÃ¥ser dÃ¥ligt! kan man modifiera den? samt fler frÃ¥gor..  (läst 1908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
Hej.
Har en Argon AWI35AHL tillverkad 3apr 2004 som suttit i ett garage tidigare på ca 115kvm böt garage i januari och lät en montör flytta med pumpen till nya garaget.
Nu när det är runt noll grader ute så får jag bara upp innetempen till ca 12grader och då har jag valt max värme samt fläkt på högsta fart (provat alla inställningar utan nån skillnad), jag upplever att fläkten blåser mycket mindre nu och ger mindre värme än förut?

Man måste vara inom 1m för att du ska känna att det fläktar från den, en vän har en Panasonic i sitt garage och där kan du stå 5m ifrån och du känner hur varm luft blåser på dig!

Men även jämfört mot en nästan ny Argo och den blåser lite bättre men långt ifrån vad Panasonicen gör?

Kan man modifiera fläkten så den blåser mer?

Kan jag mäta med tex tång amp mätare hur mycket ampere min Argo drar för o se om den går på fullt eller inte?

Jag har blåst med tryckluft ut en massa damm ur pumpen och blåst rent filtret men märkte ingen direkt skillnad.

Vad händer med en luft värme pump när den blir gammal funkar det allt sämre o sämre eller funkar den bra ända tills den en dag tvär dör?

Hoppas på många bra svar för jag vill ha minst 16grader i garaget i vinter..

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Köldmedieläckage 100%
Be din installatör komma och rätta till läckan.
Du kan ju själv kontrollera röranslutningarna med yes&vatten och se om det bubblar eller är oljigt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
Försökte kolla lite idag, men vet ej hur man kommer åt att se anslutningarna på inne delen??
Går det att lätta på kåpan eller måste man hänga loss innedelen från fästet för att se anslutningarna bakifrån?

En annan fråga hur påverkar avfrostnings slangen på innedelen funktionen? om den inte har fritt fall kan det påverka funktionen eller spelar det ingen roll?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
om du menar kondensvattenslangen, så spelar den ingen roll i värmedrift !
om det läcker, så är troligaste ställena flare-kopplingarna ! dvs där rören är skarvade på utedelen, samt ca 50cm från innedelen !
kolla efter olja, tecken på läckage !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!