Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig hitta en radiator till övervÃ¥n.  (läst 1167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp mig hitta en radiator till övervån.
« skrivet: 25 februari 2009, 20:23:00 »
Kommer skaffa en bergvärmepump att driva golvvärmeslingor på bv. och radiatorer på öv.
Det ska således vara en lägre temp på hela systemet så allt går på "samma".

På övervåningen ska bredden vara max 1000mm och höjden max 500mm.
De två rum det gäller är 13.5kvm och 11.5kvm

Kan nÃ¥gon peka ut en modell som skulle funka? Gärna sÃ¥ smidig som möjlig men jag antar det blir nÃ¥n slags dubbelpanel.  Men jag skulle vilja se en länk med bild och info.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig hitta en radiator till övervån.
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2009, 12:50:04 »
Det är svårt att gissa med så lite information men 50 W/m2 (och DT=30) ger 675 och 575 W.

Då borde du ha såna här kanske?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1324
« Senast ändrad: 26 februari 2009, 12:51:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig hitta en radiator till övervån.
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 15:49:15 »
Men med DT=30 blir väl vattentempen 50 ºC för att uppnå 20 ºC i rummet.
50 ºC blir väl för mycket för golvvärmen.
Går det ens att kombinera radiatorer och golvvärme utan separat shunt?
Skulle man ta plocka framledningen till golvvärmen på returen från radiatorerna, alltså när tempen reducerats lite?
Bör (måste) man inte ha en separat krets med egen pump till golvvärmen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig hitta en radiator till övervån.
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 16:22:00 »
Det beror väl på, om huset är relativt välisolerat så behövs säkert inte 50 W/m2 och dessutom kommer det upp lite värme från undervåningen. Då kan dubbelpanel med 2 konvektorplåtar räcka.

Men är det ett lite äldre hus så krävs kanske kompaktradiatorer med 3 paneler?

Ska man ha värmepump så är det rätt bra att överdimensionera sina radiatorer så att man kan ha låg framledningstemp. Sen behöver golvvärme oftast högre flöde än radiatorer så där kan det vara bra att sätta in en extra cirkpump före fördelaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!