Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! - IVT Rego 600 nollställer kurvan spontant  (läst 838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Hjälp! - IVT Rego 600 nollställer kurvan spontant
« skrivet: 11 november 2018, 21:31:28 »
Nu har det hänt två gånger under hösten att kurvan spontant nollställt sig på bergvärmepumpen. Är det någon som varit med om något liknande? Vad skulle det kunna vara som gör det? Det är ju något oroväckande - någon dag kommer det väl hända när det är snorkallt ute och ingen är hemma och märker nåt.

Det är en IVT Greenline C7 med Rego 600 som installerades ca 2003. En gång för ca två månader sedan hände det första gången och så nu idag hände det igen. Vi märker det på att det är kallare inne. Jag kollar i gränssnittet på den mjukvara jag loggar VPn med, och allt är precis som vanligt, förutom att kurvan står på 0.0. Finjusteringen ska vara på noll så den vet jag inte om den ändrat sig, men knäckningarna är orörda. Det är så enkelt som att gå in i värmemenyn och ställa kurvan på 4.1 som den ska vara så är allt i sin ordning igen.

Mjukvaran som jag loggar med är helt orörd och jag har använt den mer eller mindre konstant sedan 2010, så det känns spontant inte så troligt att det skulle ha med saken att göra. Jag bifogar en skärmdump från eventlistan och en från temploggen från tillfället när det hela inträffade.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! - IVT Rego 600 nollställer kurvan spontant
« Svar #1 skrivet: 12 november 2018, 18:46:45 »
Kan vara lite ute o cycklar nu då det var länge sedan Regon användes här hemma, men har för mig att du kan låta denna vara på noll sedan ställa in en ny kurva utefter noll värdet istället. Låta den vara på noll sedan gå in i K2 nivå och bygga upp en ny kurva.
Då denna inställningen har jag för mig är brantheten på kurvan och denna går ju endå att göra i K2 (knäcka) menyn iställen

« Senast ändrad: 12 november 2018, 18:55:34 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! - IVT Rego 600 nollställer kurvan spontant
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 21:07:23 »
timmpo, det är ju en genialisk lösning! Jag är bekant med den sedan tidigare. Den har ju sina fördelar utöver att det blir okänsligt för en nollställd kurva. Tack! :)

Men även om vi därmed har en workaround på problemet så vore det ju fint att veta vad som händer, så har någon en tanke på vad som kan ha hänt så vore det ju kul att veta.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!