Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......  (läst 20106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« skrivet: 22 december 2012, 23:42:47 »
Världen/massmedia är märklig när något sker utomlands så haussas det upp som det vore något uppseendeväckande. Syftar på gruppvåldtäkten som drabbat en stackars flicka i Indien. Känner för flickan å hennes anhöriga men undrar varför det inte blir samma publicitet när någon av våra egna döttrar drabbas.....
I Indien är det stora protester med på nyhetskanalerna världen över. Här i Sverige "tystas" det hela ned.
Har för mig att Sverige ligger i den allt för skrämmande toppen av våldtäkter som drabbar våra ättlingar av det täcka könet.

Något är väldigt sjukt.

Vad är problemet i samhället ? Minns inte att detta var så vanligt förekommande för 20-30 år sedan ?

Måhända fanns problematiken även förr men anmäldes inte eller är det någon ny sedvänja som sakteliga smugit in i den "Svenska" livsstilen " ?. :'(

Tyke  :D FiR
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #1 skrivet: 23 december 2012, 00:10:52 »
Citat: "Efter att flera unga flickor i 11 års åldern utsatts för grova sexuella övergrepp av ett flertal äldre förövare i Husbybadet i norra Stockholm den 20 februari var det knäpptyst från massmedia. Det var inte av nyhetsvärde att rapportera om händelsen som är en i raden av sexuella övergrepp på denna badanläggning. Anledningen kan misstänkas vara under de speciella förhållanden som dessa brott skedde då förövarna som blev polisanmälda alla är såkallade "ensamkommande flyktingbarn" i de övre tonåren och offren är mycket unga etniska svenskar."
Källa: http://stoppavaldtakterna.nu/media.html

Mer här:
http://affes.wordpress.com/tag/valdtakt/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #2 skrivet: 23 december 2012, 00:35:44 »
Att inga media rapporterar kan ju också bero på att man vid källkontroll upptäckte att det inte var sant. Allt som står på nätet är inte sant...

När det gäller förekomst av brott litar jag mer på BRÅ än på vad folk tror.

"Det finns en debatt om att våldtäkter skulle vara mycket mer vanligt förekommande i Sverige än i de allra flesta andra länderna i EU. Brottförebyggande rådets (Brå) undersökning (2008:23) för av andelen utsatta för sexualbrott har gett en delvis annan bild än EU International Crime Survey (2005). En jämförelse mellan flera olika EU-länder publicerad av Brå visar att Sverige generellt har legat på eller något över genomsnittet för de undersökta länderna, men att andelen utsatta för våldtäkt har ökat i den senaste undersökningen från 2005.[26] Vilket är samma år som skärpningen av våldtäktslagen trädde i kraft. Brå menar att Sverige inte alls ligger högt när det kommer till våldtäkter trots att Sverige har en lagstiftning som är hårdare när det kommer till synen på våldtäkt."
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #3 skrivet: 23 december 2012, 09:11:34 »
Sverige ligger i den absoluta botten av FN:s statistik över antalet våldtäkter.
Den mindre smickrande statistiken finns i en ny rapport från FN-organet
UNODC.
Den visar att det i Sverige anmäls 58,6 våldtäkter per 100 000 invånare. Det är skyhögt över våra nordiska grannar.

Källa: http://www.civitas.org.uk/crime/crime_stats_oecdjan2012.pdf

« Senast ändrad: 23 december 2012, 10:31:12 av boek »
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #4 skrivet: 23 december 2012, 10:00:45 »
Och vad skulle skälet vara? Att vi har fått hit så många "utlänningar"? Om dom medfött är mer brottsbenägna borde deras hemländer väl ha mer brott än vad vi har? Jag tror fortfarande mer på BRÅ.

"Det är svårt att jämföra olika länders frekvens av sexualbrott som våldtäkt baserat på antalet polisanmälda brott. Generaldirektör Jan Andersson vid Brottsförebyggande rådet (Brå) säger:
”   Inom den etablerade forskningen om brottsnivåer och brottsutveckling är man överens om att det inte går att bedöma och jämföra de faktiska nivåerna av våldsbrott som våldtäkt mellan länder genom att jämföra antalet polisanmälda brott. Skillnaderna mellan ländernas rättssystem och system för att skapa statistik över polisanmälda brott är nämligen inte bara stora – de är mycket stora.[27]   „
I fallet våldtäkter finns en parameter som gör att Sverige internationellt sett sticker ut i våldtäktsstatistiken. Vid registrering av våldtäkter (men även andra våldsbrott såsom misshandel) tillämpas extensiv antalsräkning, det innebär att om det sker en gruppvåldtäkt räknas varje enskild gärningsmans deltagande i våldtäkten som en enskild våldtäkt i statistiken. I länder som inte tillämpar en extensiv antalsräkning kommer en gruppvåldtäkt bara räknas en gång i statistiken. Det är vanligt att anmälningsstatistiken, lagföringsdata med mera misstolkas (medvetet eller omedvetet) i politiska syften."
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #5 skrivet: 23 december 2012, 10:03:57 »
Eller menar ni att vi som bor och lever i Sverige är mer benägna att begå sexbrott än människor i andra länder? Jag vet ju inte vad ni umgås med för människor, men i min omgivning har jag svårt att se att det skulle dölja sig en massa potentiella våldtäktsmän...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #6 skrivet: 23 december 2012, 10:13:07 »
Eller menar ni att vi som bor och lever i Sverige är mer benägna att begå sexbrott än människor i andra länder? Jag vet ju inte vad ni umgås med för människor, men i min omgivning har jag svårt att se att det skulle dölja sig en massa potentiella våldtäktsmän...

Nu är det ju tyvärr så att en väldtäktsman inte behöver utmärka sig på ngt speciellt vis till vardags bara för att han har den läggningen.
Det kan va den man minst anar, tyvärr...
När det gäller vuxna som förgriper sig på barn sexuellt så är det väl så att det är äcklande stor andel av de som utför det som är i barnets bekantskapskrets/närhet  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #7 skrivet: 23 december 2012, 10:26:37 »
Här är ett klipp med GW Persson.
Jag tror stenhårt på GW, tror han kan sin sak.

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #8 skrivet: 23 december 2012, 10:27:22 »
...trots korrigering för sociala faktorer konstaterar BRÅ att ”...de utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som dödligt våld (4,2 ggr så vanligt), våldtäkt (5,0 ggr så vanligt) och rån (4,1 ggr så vanligt). Bland de utrikes födda är det ungefär fyra gånger vanligare att vara registrerad för ett sådant brott än vad det är bland dem som är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.”
Källa: http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

"Under de senaste tio åren har antalet anmälda sexualbrott mer än fördubblats."
Källa: http://www.brottsrummet.se/sv/sexualbrott
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #9 skrivet: 23 december 2012, 10:32:30 »
Detsamma gäller våldtäkter och sexuellt ofredande. Det är väldigt ovanligt att förövaren är någon helt okänd, utan anknytning till offret.

Min kommentar var kanske slarvigt formulerad. Det jag menade var att om vi skulle ha så extremt mycket fler sexualbrott än resten av världen så måste ju en stor andel av alla som är här inne på forumet plus en stor andel av deras släktingar, grannar och bekanta vara anmälda eller potentiella sexualbrottslingar.
Alternativet är ju att man antar att nästan alla sexualbrott begås av inflyttade, men då måste ju det bero på att dessa människor helt plötsligt förvandlas när dom passerar gränsen och kommer in i Sverige, för om det vore så att det "ligger i deras natur" så skulle det ju naturligtvis vara mycket fler sexualbrott i deras hemländer. Eller hur?

Folk här inne brukar vara duktiga på att samla information om värmesystemen innan man analyserar och drar slutsatser, och man redovisar ofta genomtänkta, logiska resonemang. Jag skulle önska att man var lika analytisk och logisk när det gäller andra frågor.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #10 skrivet: 23 december 2012, 10:45:50 »
Alternativet är ju att man antar att nästan alla sexualbrott begås av inflyttade, men då måste ju det bero på att dessa människor helt plötsligt förvandlas när dom passerar gränsen och kommer in i Sverige, för om det vore så att det "ligger i deras natur" så skulle det ju naturligtvis vara mycket fler sexualbrott i deras hemländer. Eller hur?

Vad vet vi om antalet sexualbrott i "deras hemländer"? Jag är inte säker på att kvinnorna där vågar anmäla och oanmälda syns ju inte i någon statistik. Dessutom kan det vara så att västerländska kvinnor ses som lovliga för de har en "syndig livsstil".
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #11 skrivet: 23 december 2012, 10:48:31 »
Detsamma gäller våldtäkter och sexuellt ofredande. Det är väldigt ovanligt att förövaren är någon helt okänd, utan anknytning till offret.

Min kommentar var kanske slarvigt formulerad. Det jag menade var att om vi skulle ha så extremt mycket fler sexualbrott än resten av världen så måste ju en stor andel av alla som är här inne på forumet plus en stor andel av deras släktingar, grannar och bekanta vara anmälda eller potentiella sexualbrottslingar.
Alternativet är ju att man antar att nästan alla sexualbrott begås av inflyttade, men då måste ju det bero på att dessa människor helt plötsligt förvandlas när dom passerar gränsen och kommer in i Sverige, för om det vore så att det "ligger i deras natur" så skulle det ju naturligtvis vara mycket fler sexualbrott i deras hemländer. Eller hur?

Folk här inne brukar vara duktiga på att samla information om värmesystemen innan man analyserar och drar slutsatser, och man redovisar ofta genomtänkta, logiska resonemang. Jag skulle önska att man var lika analytisk och logisk när det gäller andra frågor.

I Sverige har vi väl blivit duktiga på att anmäla just denna typen av brott oxå på senare tid.
Det är lättare för en person att göra den och det är inte lika "skammligt" eller hur man nu ska uttrycka det så det inte låter illa i läsarnas ögon.
Att fler som utsatts för våldtäkt vågar anmäla är ett gott tecken  tummenupp
Många är rätt befogade men tyvärr är nog oxå många av typen "blev jag våldtagen i natt  Sc:,h " och man springer in och gör en anmälan hos polisen.

I andra länder är det kanske inte lika många som vågar anmäla pga diverse kulturer och man inte vill dra skamm över familjen.
Där HEDERN står högre än den egentliga rättvisan  :::_)
Polis och myndighet för kanske heller inte statistik på samma sätt som i Sverige och därför mörkas antalet ner  dontknow

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #12 skrivet: 23 december 2012, 10:52:14 »
Om dom inte vågar anmäla så skulle det ju innebära att det egentligen sker fler sexualbrott i dessa "syndiga" länder?

Apropå statistik från BRÅ så skriver de även följande i rapporten från 2005:


"Det är fyra gånger vanligare att utrikes födda är misstänkta för dödligt våld än svenskfödda med två svenskfödda föräldrar. Vad betyder då detta när det gäller faktiskt antal brott? För att ge en tydligare bild av detta har Brå bett Mikael Rying vid Stockholmspolisen att göra en närmare genomgång av de personer som rättsväsendet konstaterat var skyldiga till dödligt våld under den studerade femårsperioden.17 Genomgången visar att 380 personer hade konstaterats skyldiga till dödligt våld under perioden 1997-2001.18 Av dessa var 123 personer utrikes födda, det vill säga i genomsnitt 25 personer per år. Om man bryter ner materialet på ursprungsområden, har i genom- snitt 2 personer födda i Afrika konstaterats skyldiga till dödligt våld per år och 2 personer från Mellan- och Sydamerika. Det land som, utöver Sverige, flest personer kom från var Finland med 26 personer.

Av Ryings genomgång framgår också att i de fall en person som är född utomlands är misstänkt för dödligt våld, så är nästan alltid även offret född utomlands."

Huvuddelen av de "brottsbenägna" tycks alltså komma från Finland och övriga Norden och från andra länder i Europa. (tabellen som låg i texten blev knas när jag försökte kopiera den)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #13 skrivet: 23 december 2012, 10:55:38 »
Vad vet vi om antalet sexualbrott i "deras hemländer"? Jag är inte säker på att kvinnorna där vågar anmäla och oanmälda syns ju inte i någon statistik. Dessutom kan det vara så att västerländska kvinnor ses som lovliga för de har en "syndig livsstil".

Ja lever man i ett land där kvinnorna bara får gå i burka och schalar på sig hela tiden och inte visa en gnutta hår eller skinn så tror väl männen i de landen att det är fritt fram att betäcka på Sveriges gator bara för att kvinnorna här visar både håret och benen en varm sommardag  :::_)



Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När det sker i Indien så blir det huvudnyheter.......
« Svar #14 skrivet: 23 december 2012, 11:03:25 »
Om dom inte vågar anmäla så skulle det ju innebära att det egentligen sker fler sexualbrott i dessa "syndiga" länder?

Inte nödvändigtvis.
Man får se till % per befolkning oxå isf.
Kulturen i landet spelar oxå roll.
I Sverige drar en våldtagen kvinna ingen skamm över en hel familj om hon anmäler en våldtäkt.
Hon behöver inte tänka på hur resten av släkten ska bry sig eller se ner på henne, här har vi nåt som kallas för medlidande och det gäller oavsett om hon gick i termo-overall eller kort-kort vid tillfället.

Ta bara vissa hedersmord som varit i Sverige.
Far och bröder har mördat sin syster bara för att hon valde en man med annan kultur, religion och hudfärg.
De tyckte att det lilla drog skamm över familjen så det var värt att mörda sin dotter för det.

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!