Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av rör pÃ¥ kallsidan  (läst 1111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frma71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolering av rör på kallsidan
« skrivet: 11 december 2020, 23:19:21 »
Hej, har haft in ett "proffs" för att installera kall/brine-sidan på min värmepump då jag vill att allt skulle vara korrekt. Efter att ha kollat noggrannare på vad dom gjort inser jag att dom inte isolerat rören (för kallsidan) som går genom bjälklaget (som är av trä och fullisolerat).

Dom har erbjudit att komma och skumisolera nu i efterhand. Är det en fullgod lösning ? Vilka är egentligen branchreglerna ?

/Fredrik

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av rör på kallsidan
« Svar #1 skrivet: 11 december 2020, 23:35:01 »
Vet inte vad reglerna säger men på de ställen jag gått genom bjälklag har jag använt armaflex genom och sett till att hålla eventuella skarvar en bit från tak/golv/vägg så de är lätta att tejpa.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av rör på kallsidan
« Svar #2 skrivet: 12 december 2020, 10:14:32 »
Jag skulle också rösta för armaflex utan skarvar i ett sådant känsligt område. Det kan nog funka med rätt sorts skum applicerat på rätt sätt också, men det känns lite mer chansartat när det tycks vara några klantar som gör jobbet.

Det här pÃ¥minner om idioterna som drog in fiber här, de borra hÃ¥l, drog in fiberslangen och montera dosan pÃ¥ väggen utan att täta nÃ¥got alls. Det började bildas is inne pÃ¥ dosan efter en tid  :o

Det var ett rent nöje att se idioten komma tillbaka och tvinga ut honom i snön för att fixa till det  :)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Isolering av rör på kallsidan
« Svar #3 skrivet: 12 december 2020, 12:58:47 »
Kb slangarna blir inte jättekalla, men kan nog vara ide att isolera dom ordentligt ändå, med tanke på att där ska snurra kall vätska många år. Köp armaflex Af 4 till din rörtjocklek, så borde du vara på säkra sidan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!