Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bockfjäder/böjfjäder  (läst 4763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
bockfjäder/böjfjäder
« skrivet: 02 oktober 2008, 23:43:10 »
Hej, Det här med att böja rör känns lite sådär om man inte gjort det förr. Alla man pratar med tycks ha gjort det för hand utan problem, men det skulle kännas lite tryggare med en bockfjäder. Men hur får man tag på en bockfjäder.... Jag har inte hittat en enda leverantör som levererar till privatpersoner, och då har jag letat ganska mycket.
Är det något du funderat på att tillhandahålla? Jag såg att grossistpriserna låg på ca 50:- plus moms för 2-3 stycken (1/4", 3/8" och 1/2") så runt hundring skulle du väl kunna kränga dom för.

Eller är det så att ingen (varken proffs eller amatör) använder bockfjädrar och/eller bockverktyg till 1/2" och 3/8"?
Den lokala rörmokaren (som installerar värmepumpar) påstod i alla fall att man inte hade några bockfjädrar. I installationsinstruktionen står ju att man ska ha en bockfjäder. Är han bara ovillig att låna ut / sälja eller är det så att han troligen inte har någon. Ska man i så fall våga låta någon som inte har bockfjäder installera sin värmepump?
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: bockfjäder/böjfjäder
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2008, 23:55:52 »
Hej

Bockningsverktyg behövs egentligen bara om det är riktigt tvär böj ni ska göra på 1/2 tum röret.
Kapa bort en bit av röret och vik lite vårdslöst så ser ni vart brytgränsen är.
Dom tunnare rören går det att böjö rejält innan dom viker sig.
Har inte kollat själv på priser på fjädrar som man trär på men det kan nog stämma att det ligger i dom prisklasserna.
Kan inte uttala mig om han inte ville låna ut eller om han inte hade någon.
Ingen fara att låta någon van kylmontör installer din värmepump utan fjädrar eller bockverktyg.
Jag kan ta hem fjädrar, risken är bara att det blir hyllvärmare.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!