Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Negativ differans mellan T1 och T9 med IVT 290 A/W  (läst 6474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Negativ differans mellan T1 och T9 med IVT 290 A/W
« Svar #15 skrivet: 03 november 2009, 18:55:18 »
Jag har försökt förstå vad denna tråd handlar om eftersom jag inte ser problemet. Att det blir en negativ differens mellan T1 och T9 under varmvattensproduktion är vad man kan vänta sig.
Flödeschemat i installationsmanualen sid 12 visar att vid varmvattensproduktion kopplas radiatorkretsen bort av växelventilen och radiatorvattnet cirkulerar enbart via arbetstanken. Det går alltså inte ut till Optiman. Samtidigt värmer Optiman manteln i beredaren och värmebärarvattnet går via växelventilen tillbaka. Eftersom varmvattensberedning sker vid högre temperatur än vad som cirkulerar i radiatorerna borde alltså T9 visa högre temperatur än T1 under varmvattensproduktion.

Är jag helt ute och seglar ???? Upplys i så fall en okunnig.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Negativ differans mellan T1 och T9 med IVT 290 A/W
« Svar #16 skrivet: 04 november 2009, 10:30:14 »
Japp, du är ute och cyklar  ;)

Om du läser första inlägget på tråden så uppstår diffen vid värmevattensproduktion, inte varmvattensproduktion.

Självklart finns det normalt en diff när pumpen växlat från varmvatten till värmevattenproduktion, tills dess att svalare vatten från elementslingan lyckats kyla ned värmepumpen. Men detta handlar inte tråden om.

Jag har allltid en negativ diff, mao förmodligen ett backläckage. Eller så kan det vara givarfel, men det tror jag inte. Funderar på om det är värt att montera backventil.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Negativ differans mellan T1 och T9 med IVT 290 A/W
« Svar #17 skrivet: 08 november 2009, 21:28:24 »
Har gjort ett inlägg på min blogg, om just detta. Det beskriver kanske fenomenet tydligare?

http://franzens.nu/2009/11/08/montera-backventil/
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!