Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kopplar jag en slavtank ?  (läst 1469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kopplar jag en slavtank ?
« skrivet: 07 januari 2015, 19:26:06 »
Hej,

Har installerat solpaneler i höstas. Upptäckte snart att jag inte kunde ta tillvara all värme i min 500-liters Euronom VPS tank. Behöver nu utöka med slavtank. Av praktiska skäl kommer det att bli 2 st 500-liters tankar från Strömnäspannan. Kulvert mellan huvudtank och de 2 nya, parllellkopplade tankarna är c:a 11 meter. Hur kopplar jag ihop huvudtanken med slavtanken (jag vill gärna betrakta de två 500-literstankarna som en 1000-liters...??) ?? Var sätter jag cirkulationspumpen ? Behövs det någon backventil nånstans??
Ibland ska man ju köra åt ena hållet och ibland åt andra beroende på vilken tank som är varmast (VV och ev. husvärme tas endast från huvudtanken). Det finns väl ingen pump som man helt enkelt kan reversera ?? måste man ha 2 pumpar som går växelvis ?? Styrningen har jag tänkt ut så att man jämför tempen i huvudtanken med slavtanken och om skillnaden är mer än 10 grader åt något håll, pumpar jag energin åt ena eller andra hållet.....
En annan fråga: Rören från panelerna ner i huvudtanken är 15mm, finns det någon anledning att inte ha 15mm rör även i kulverten mellan tankarna. Tänker att det kan bli för mycket kallt vatten stående i grövre rör när det inte pumpas åt något håll...???

Ni som har kompetens eller ideer, lägg gärna fram era synpunkter som kan hjälpa mig att förstå detta. Tankarna skall på plats i mars....har jag tänkt. Redan då får jag nog mer än huvudtanken klarar av...??

Hälsar
Torbjorn

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur kopplar jag en slavtank ?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2015, 20:46:21 »
Laddomat MR50 är lösningen på ditt problem.

Om du inte vill bygga själv då förståss
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!