Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det börjar närma sig installationen!  (läst 6936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Det börjar närma sig installationen!
« skrivet: 23 februari 2012, 08:38:42 »
Hej på er!
Kommer få en X11 installerad i sommarstugan fram i vår!

Här kommer lite uppgifter om hur allt skall vara när det är klart!

Borrhål 202meter, 192m aktivt.
85kvm hus + 32kvm garage
Ftx heru s90EC i huset
Konvertering från el till vattenburet.
Radiatorer i både hus och garage
Eftersom systemet är i minsta laget så kommer det vara en volymförstorare på radiatorslingan 300liter.
Isolering vägg i hus 13cm Icynene
Isolerin golv i hus 13cm Icynene
Isolering vägg garage 20cm stenull
Isolering platta 200mm cellplast.
Inomhusgivare.
Frikyla med 2st väggkonvektorer (Kinnan 9sws behandlas under frikyla)

Har tänkt försöka mig på själva konvertering själv! Jag har inte gjort någon vvs förut så det kanske slutar med att rörkrökaren får ta över ;)

Kommer uppdatera framigenom med hur det går mm!

Posta gärna kommentarer om systemet om ni ser förbättringspotential b00k

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2012, 21:19:42 »
ja du har ju troligen en del marginal men det boror ju på vart huset står förstås. och marginal är ju bra om man tänker sig framtida utbyggnad. Och marginal är ju inget problem när man har en inverterstyrd pump. Borran behöver ju vara djup för att få vettig frikyla så det ser ju helt rätt ut.

Tänk om alla gjorde så i sina sommarhus!! Hoppas det går bra med konveteringen. fick det nyligen gjort här hemma av rörisar och det ser ju inte så svårt ut... men jag hade nog inte fixat det själv om jag inte hade massor med tid över dvs.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2012, 09:50:36 »
måste man ha volymkärl till inverter den kan väl gå ner rätt mycket i effekt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2012, 12:06:26 »
Volymförstorare brukar inte behövas på en inverter, lägsta effekt på den där är 4,5 kW tror jag.
Det innebär att vattenvolymen bör vara drygt 100 liter på värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2012, 12:41:53 »
Volymförstorare brukar inte behövas på en inverter, lägsta effekt på den där är 4,5 kW tror jag.
Det innebär att vattenvolymen bör vara drygt 100 liter på värmesystemet.
2,2 kW t.o.m. Den startar dock på 50% av max-effekten och stegar ner i effekt ganska långsamt.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2012, 12:48:53 »
Men hur mkt flöde finns det när den ska ge 10-11 kw ::)   Det är det som e frÃ¥gan.  Inget flöde, ingen effekt

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2012, 13:58:01 »
Grattis till ett (enligt mig) bra val.  Thumbsup
Ser att ditt system liknar mitt. Jag konverterade också i samband med installation. Ska bli kul att ha någon att jämföra lite statistik med eftersom vi verkar ha "ganska" lika förutsättningar.

Jag var nere och kikade förra veckan och blev förvånad över hur få starter det varit senaste månaden. Jag återkommer med exakt antal. Den tuffar helt enkelt på dygnet runt utan anstränga sig nämnvärt.

Jag håller med David ovan ang konverteringen. Jag hade nog också fixat den om jag hade tid, men det här med rot-avdraget fällde avgörandet. Vissa projekt jag sätter igång har en benägenhet att aldrig bli färdiga och detta var något som bara måste bli klart så fort som möjligt. Har varit jättenöjd med värmen i vinter.

Mvh CH
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2012, 09:43:34 »
Jag är inte helt på det klara med varför volymförstoraren skall vara med men jag tror att det har att göra med att det är ett litet system flödet!

Hej Nohab!
Kul att kunna jämföra! Det där med att projekten har en tendens att aldrig bli helt klara är väl nÃ¥got som förföljer mÃ¥nga av oss  ;)
Det hänger på dagsformen, ibland känner jag för att göra det själv men samtidigt blir det ju så mycket smidigare att få hjälp!

Vi hörs framöver studs

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2012, 11:14:08 »
Jag är inte helt på det klara med varför volymförstoraren skall vara med men jag tror att det har att göra med att det är ett litet system flödet!

Nej. Volymförstoraren har man för att öka volymen. Har man för litet flöde så behöver man en flödesseparerande arbetstank.

I princip funkar volymtanken som så att värmepumpen alltid ger en viss effekt och då tar det en viss tid att värma allt vatten i radiatorsystemet. Om den tiden är för kort så kommer VP'n att starta onödigt ofta så därför ökar man vattenvolymen så att det tar längre tid att värma vattnet.

« Senast ändrad: 27 februari 2012, 13:16:54 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2012, 11:37:05 »
Låter nästan som det är en arbetstank med extern cp som installatörn tänkt installera då kanske han tänkt till Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2012, 13:17:30 »
Om det är en konvertering så kör man väl med tillräckliga dimensioner på radiatorsystemet för att det ska funka med just den VP:n man stoppar in?
Och en inverter ska inte behöva nån volymförstorare.
Jag tycker det lÃ¥ter som att installatören inte tänkt alls.  >:(
« Senast ändrad: 27 februari 2012, 13:20:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2012, 13:38:48 »
Ja, just. Det var en inverter som skulle in... Ja då känns det ju lite onödigt med en volymtank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2012, 14:04:04 »
Eftersom det är ett litet hus med antagligen ganska få radiatorer som ska kunna avge 11 kw blir det antagligen högt flöde i radarna om man inte installerar en arbetstank men jag bara gissar Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2012, 14:09:20 »
arbetstank låter helt klart mer rimligt i detta fallet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det börjar närma sig installationen!
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2012, 14:11:47 »
Fast varför köpa en x11 om man ändå måste ha tank antar att x11 kostar en del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!