Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tvÃ¥ pumpar eller tvÃ¥ innerdelar, stort hus  (läst 2176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jouni

  • Gäst
Jouni
två pumpar eller två innerdelar, stort hus
« skrivet: 30 augusti 2012, 13:47:58 »
Huset är 200 kvm; 144 första vÃ¥ning. Gammalt, dÃ¥ligt isolerat första vÃ¥ning, dock öppen lösning. Direkt el. TvÃ¥ bra eldstad, inga pÃ¥ ov.  hittils funderat skaffa tvÃ¥ medelstora luftluftpumpar typ 630 till första vÃ¥ning. Nog bättre än tvÃ¥ innre delar och en jättepump? - andra tankar jag borde tänka? tacksam för alla förslag. jag bor i skÃ¥ne.

Utloggad Mälardalens Värmecenter

  • Värmepumpar - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • www.mvpp.se / info@mvpp.se / [kl08-18]08-262622
    • MVPP - Mälardalens Värmecenter
När man kollar på multisplit så är dom flesta utedelarna som är gjorda för två innerdelar relativt klena. Dessutom tar dom flesta företag som gillar att sälja multisplit bra betalt för det också. Det du kan göra är att gå på en större utedel för kanske 3-4 innerdelar istället, men inte ens då så presterar dom särskilt bra i låga minusgrader(samt att det blir oftast dyrare än två separata). Det vanliga är att dom max klarar -15.

När vi säljer multisplit handlar det nästan uteslutande om företag som vill ha kyla.

Min erfarenhet är att vi brukar rekommendera kunden att först satsa på en större maskin på undervåning(exempel FD35, HE12 osv) sedan utvärdera ifall dom behöver en till. Många som ligger i gränslandet 180-220 brukar vara jävligt nöjda med en maskin när vi återkopplar.

My two cents, men som sagt så har jag inte varit hemma hos dej så...




 
Vi säljer och installerar Värmepumpar i Stockholms, Uppsalas, Södermanlands och Västmanlands län.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: två pumpar eller två innerdelar, stort hus
« Svar #2 skrivet: 03 september 2012, 01:19:54 »
Jag skulle gå för två pumpar istället för en, Tänk om något händer med ute delen då fungerar inte dina två inner delar, medan om du har två pumpar och något händer med den ena så har du den andra fungerande eller hur!
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Jouni

  • Gäst
Jouni
SV: två pumpar eller två innerdelar, stort hus
« Svar #3 skrivet: 05 september 2012, 21:45:52 »
Tack för svaren! en stark låter vettigt men vi är oroliga för buller och comfortbrist när luften rörs kraftigt.. hade den nyaste ivt i vårt tidigare hus och var tvungen att ha fläkten max för att värmen skulle nå rummen längst borta. det blev värme med buller.. Vill inte hamna i samma situation. Är mitsub. tystare i verkligheten? Vi har nu kaminer så vi kan nog hantera en tillfällig paus med en pump.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: två pumpar eller två innerdelar, stort hus
« Svar #4 skrivet: 08 september 2012, 03:10:56 »
Alla pumpar låter väl mycket om man har på högsta, det tycker jag iaf.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Mälardalens Värmecenter

  • Värmepumpar - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • www.mvpp.se / info@mvpp.se / [kl08-18]08-262622
    • MVPP - Mälardalens Värmecenter
Få ett hembesök till dig. Så du kan prata ordentligt om en placering som ger dig bäst värmespridning. På så sätt behöver du säkerligen inte ha pumpen på högsta fläkt, alternativt hitta en placering som lite undangömd och man inte störs av fläkten.
« Senast ändrad: 08 september 2012, 12:04:58 av Mälardalens Värmecenter »
Vi säljer och installerar Värmepumpar i Stockholms, Uppsalas, Södermanlands och Västmanlands län.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: två pumpar eller två innerdelar, stort hus
« Svar #6 skrivet: 08 september 2012, 18:41:15 »
630(FD25) har hög lägsta effekt 1,5kW, så två sådana kan bli mycket on/off.
Köp isället två nya FH25 så går de ner till 1,0kW innan den går off.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!