Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klena proppar!?  (läst 6375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VÃ¥rgÃ¥rda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Klena proppar!?
« skrivet: 19 januari 2014, 20:04:47 »
Hej

Vi har alltid problem att när temperaturen sjunker så går ena proppen sönder på inkommande el "innan mätarskåpen".
Inte så konstigt kanske, då dessa 3-faserna med 25A säkringar försörjer 2 fastigheter! I mätarskåpen sitter det 20A
säkringar, o dessa går sällan sönder. Så kontentan är att det blir överbelastat så fort julskinkan är i ugnen och VP är
igång + grannens elradiatorer börjar gå mm! Självklart så tror jag att hans element borde spridas ut på faserna i
proppskåpet vilket dom nog inte är nu? Men min fråga är, borde det inte gå att säkra upp från 25A till förslagsvis 35A
på inkommande el (om kabeln tillåter)......och är det isåfall Vattenfall som står för den kostnaden?

//Henke69
Nibe F1245-10 med 300L UKV. 200m Borrhål, varav 188m aktivt. Kommer att dockas med Viadrus gjutjärnspanna kopplad till 1800L acktank (samköres ej) Timrat hus i Vårgårda från 1846 på 200m2. Pågående renovering sedan 2005. Golvvärme 100m2 på 1:a vån. 8 vattenburna radiatorer på 2:a vån.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klena proppar!?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2014, 20:14:32 »
För att säkra upp till 35 A måste du byta mätarskåp samt högst troligt måste även serviceledning bytas. Mätarskåpet och bytet av det får du stå för, troligen får du även betala en avgift för att dom ska byta matningen. Sedan kommer nätavgiften att bli högre.
Det första du måste göra är att kontakta en behörig elinstallatör som gör en föranmälan till nätägaren. När dom gett sitt ok till en större service ska dlektrikern sätta upp ett nytt större skåp och skicka in en färdiganmälan. Sedan samordnar elektrikern och nätägaren flytten av mätaren så att du blir strömlös så kort tid som möjligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2014, 20:19:28 »
För att säkra upp till 35 A måste du byta mätarskåp samt högst troligt måste även serviceledning bytas. Mätarskåpet och bytet av det får du stå för, troligen får du även betala en avgift för att dom ska byta matningen. Sedan kommer nätavgiften att bli högre.
Det första du måste göra är att kontakta en behörig elinstallatör som gör en föranmälan till nätägaren. När dom gett sitt ok till en större service ska dlektrikern sätta upp ett nytt större skåp och skicka in en färdiganmälan. Sedan samordnar elektrikern och nätägaren flytten av mätaren så att du blir strömlös så kort tid som möjligt.

Jag trodde att normala matarledningar till en/tvåfamiljsfastigheter var förberedda för 35 A, men jag kan ha fel....

...om jag inte har fel, så räcker det väl att låta elektrikern byta bottenplattor och anmäla tariffändring till nätägare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Henke69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VÃ¥rgÃ¥rda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2014, 20:25:34 »
.....så trodde jag med, eftersom propparna sitter innan mätarskåpen?
Nibe F1245-10 med 300L UKV. 200m Borrhål, varav 188m aktivt. Kommer att dockas med Viadrus gjutjärnspanna kopplad till 1800L acktank (samköres ej) Timrat hus i Vårgårda från 1846 på 200m2. Pågående renovering sedan 2005. Golvvärme 100m2 på 1:a vån. 8 vattenburna radiatorer på 2:a vån.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klena proppar!?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 20:35:27 »
Har ni ett dubbelt mätarskåp där det sitter två mätare eller flera mätarskåp så måste man "beställa" en större service det betyder att nätägaren säkrar upp den befintliga kabeln OM den är nog grov. Sedan beror det på hur stora "proppar" som passar, den vanliga storleken heter gll och kan maximalt ta en 25A säkring, nästa storlek heter g lll och kan ta säkringar upp till 63A. Sitter det en g lll är det bara att byta bottenplattor men är det g ll måste hela säkringslådan bytas. Oavsett ska en elektriker göra anmälan till nätägaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klena proppar!?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 20:43:31 »
Det självklara borde vara att kolla upp hur de stora förbrukarna är fördelade mellan faserna.
Om grannens elraddar är ojämnt fördelade så måste ju detta åtgärdas.
Att flytta runt några sladdar i proppskåpet är billigare och enklare än att dra om serviceledningarna.
Dessutom är det  korkat att säkra upp och betala dyr elnätsavgift för nÃ¥got som kanske enkelt kan Ã¥tgärdas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 20:45:36 »
Har ni ett dubbelt mätarskåp där det sitter två mätare eller flera mätarskåp så måste man "beställa" en större service det betyder att nätägaren säkrar upp den befintliga kabeln OM den är nog grov. Sedan beror det på hur stora "proppar" som passar, den vanliga storleken heter gll och kan maximalt ta en 25A säkring, nästa storlek heter g lll och kan ta säkringar upp till 63A. Sitter det en g lll är det bara att byta bottenplattor men är det g ll måste hela säkringslådan bytas. Oavsett ska en elektriker göra anmälan till nätägaren.

Kocken har mycket sällan fel....

...det har jag sett under åren.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Henke69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VÃ¥rgÃ¥rda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2014, 20:48:48 »
Från början var detta en gård med diverse byggnader, men har på senare år blivit uppstyckat.
Så frågan är om det inte skulle varit separata matarkablar till mätarskåpen då styckningen
skedde. Eller att Vattenfall tog en genväg o lät det vara som det är nu och bara slängt upp en mätare till?
Kan tillägga att grannens hus är ett sommarboende. Men han kör ju såklart med radiatorena igång över vintern.
Nibe F1245-10 med 300L UKV. 200m Borrhål, varav 188m aktivt. Kommer att dockas med Viadrus gjutjärnspanna kopplad till 1800L acktank (samköres ej) Timrat hus i Vårgårda från 1846 på 200m2. Pågående renovering sedan 2005. Golvvärme 100m2 på 1:a vån. 8 vattenburna radiatorer på 2:a vån.

Utloggad Henke69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VÃ¥rgÃ¥rda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2014, 20:52:04 »
Elnätsavgiften är väl beroende på säkringarna i mätarskåpet, som hos oss är på 20A....eller?
Nibe F1245-10 med 300L UKV. 200m Borrhål, varav 188m aktivt. Kommer att dockas med Viadrus gjutjärnspanna kopplad till 1800L acktank (samköres ej) Timrat hus i Vårgårda från 1846 på 200m2. Pågående renovering sedan 2005. Golvvärme 100m2 på 1:a vån. 8 vattenburna radiatorer på 2:a vån.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klena proppar!?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2014, 21:00:13 »
Då kan det vara så att lådan är din och inte nätägarens. Du måste kolla vilken gänga (gll eller g lll) det är på propparna är det g lll är det bara att byta bottenplattor. Är det g ll får du eller nätägaren byta till en större. MEN du måste ta kontakt med nätägaren och dom kräver troligen att en elektriker är inblandad. Eller så tar du kontakt med en elektriker som får kolla på plats, det är liksom enklare om man får se hur det "ser ut".
Ja nätavgiften bestäms av mätarsäkringen. Jag trodde att det var en mätare för flera hus och att servicen då skulle utökas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Henke69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VÃ¥rgÃ¥rda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2014, 21:06:15 »
Säkringarna på 25A är väl för att skydda matarkabeln från trafon från stolpen. Lättast är väl att titta lite i
grannens proppskåp till våren, o flytta runt kablarna för att jämna ut belastningen antar jag.
Nibe F1245-10 med 300L UKV. 200m Borrhål, varav 188m aktivt. Kommer att dockas med Viadrus gjutjärnspanna kopplad till 1800L acktank (samköres ej) Timrat hus i Vårgårda från 1846 på 200m2. Pågående renovering sedan 2005. Golvvärme 100m2 på 1:a vån. 8 vattenburna radiatorer på 2:a vån.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Klena proppar!?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2014, 21:08:52 »
Men Ts betalar för 20 ampere men kan inte nyttja det om grannen samtidigt nyttjar max är det ok  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2014, 21:09:40 »
Säkringarna på 25A är väl för att skydda matarkabeln från trafon från stolpen. Lättast är väl att titta lite i
grannens proppskåp till våren, o flytta runt kablarna för att jämna ut belastningen antar jag.

"...röd och gul och vit och svart, gör det samma..har han sagt...",

sjöng vi i söndagsskolan..
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klena proppar!?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2014, 21:13:25 »
Nätägaren har högst trolig kabeln avsäkrad i matande ände så säkringen du har före mätarna kan vara helt onödig. Det är liksom ingen vits med att säkra en kabel i slutändan. Däremot kan du vara tvungen att byta till lite grövre trådar från säkringslådan upp till mätarsäkringarna för att det ska bli korrekt. Jag TROR att du i prinsip kan plocka bort eller bygla över säkringarna i lådan. MEN som jag skrev tidigare, det är svårt veta utan att vara på plats.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klena proppar!?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2014, 08:40:45 »
Jag skulle kolla med energimarknadsinspektionen vad du kan kräva och sedna skriftligt till nätägaren.

Jag tror nätägaren försöker dra dig vid näsan har de godkännt 2 x 20 får de nog leverera det också.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 715
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!