Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pellets som mysfaktor?  (läst 5536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Pellets som mysfaktor?
« skrivet: 19 november 2009, 16:36:41 »
Vi har inte bestämt vad det blir för värmesystem till nya huset, men det lutar åt bergvärme. Oavsett värmesystem vill vi ha en kamin för mysfaktorn och då dyker tanken upp, hur brinner det i en pelletskamin? Det finns ju snygga pelletskaminer har jag sett men brinner det "som vanligt" i dem eller är det fläktar och grejer så det blir mer av en svetslåga för att få upp verkningsgraden? Finns det pelletskaminer som man kan köra ved i också?

En annan tanke jag har är att när man ändå bygger nytt är det ju inte så svårt eller dyrt att dra några rör för att kunna koppla in en vattenmantlad kamin. Inte för att det kanske tillför så jättemycket om man redan har bergvärme, men samtidigt ger det ett alternativt uppvärmningssätt och det lär ju som sagt inte kosta mycket extra. Kanske finns det nån fördel att använda pellets som spets till bergvärmen?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2009, 16:56:23 »
Intressant fråga. Jag utgår ifrån att det blir en fin låga ien pelletskamin. Antar att du får gå någon utställning och kolla.
Ja det det finns kaminer som fungerar med ved och pellets.

//Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2009, 00:04:35 »
Jag var på villamässan tidigare men var inte alls i dom tankarna då...

Ingen här som har pelletskamin?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2009, 01:56:50 »
Jo jag har ju sett en massa bilder men det känns som att dom flesta är missvisande reklambilder precis som på vanliga vedkaminer där dom visar enorma knallorangea flammor. Men du gav mig en ide, youtube is your friend!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sOSDJCLtIow[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=938heovA35Q[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dSR0I83_ueQ[/youtube]

Det var som jag befarade, lite svetslåga över det hela. Den sista var väl rätt ok men en vedkamin får det nog bli.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2009, 08:45:43 »
Ja, är det mys ni vill ha så är det ved som gäller. Thumbsup
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Rozeman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2009, 08:48:57 »
Vi har en pelletskamin av fabrikat Ecotec Tyr som huvudsaklig, för att att inte säga enda, värmekälla. I den finns möjlighet att elda med ved. Mysfaktorn är faktiskt riktigt bra, även med pellets. Kan varmt rekomenderas.
Hus: Enplans trähus med krypgrund, Sävsjöhus, byggt 1989. Uppvärmd yta 137m² + garage 37m².
Ort: Ludvika, södra Dalarna.
Familj: 2 vuxna och 2 barn.
Ventilation: FTX Bacho Minimaster ACJ/ACF som endast används för just ventilation.
Uppvärming: Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 och garaget med gamla hederliga elradiatorer.
Krypgrundsavfuktare: Corroventa CTR 300TT
Elförbrukning: 2014, enl. huvudmätare: 15837 kWh där krypgrundsavfukaren stod för 3040 kWh.
(2013: 15174 kWh / 2904 kWh.)
(2012: 14762 kWh / 2751 kWh)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Pellets som mysfaktor?
« Svar #7 skrivet: 27 november 2009, 23:00:31 »
Ja, ska ni ha mys och ev lite mera ur kaminen sÃ¥ föreslÃ¥r jag med ved. Sköter ni vedhanteringen bra sÃ¥ fÃ¥ ni inga problem, inte grannarna heller. Pellets tror jag blir mer och mer "chansartat" att köpa eftersom de verkar jaga varenda krona vid inköp av rÃ¥varor och kanske chansa vid inköp av rÃ¥varor, produktionen tror jag vissa tillverkare "provar sig fram" efter minsta möjliga kostnad ocksÃ¥, utan att testa produkterna, det fÃ¥r konsumenterna göra, testa alltsÃ¥. Det senaste är väl detta     http://www.agroenergi.se/sv/Bransle/Nyheter/Sintringsproblem-med-Agrols-Solvesborgspellets/   och jag tror inte att detta är nÃ¥gon större överraskning för leverantören att det blir sÃ¥här ibland. Här http://www.agroenergi.se/PageFiles/784/Fr%c3%a5gor%20och%20svar.pdf?epslanguage=sv  skriver de själva att det är problem med Sölvesborgsfabriken under ett halvÃ¥rs tid. Ett halvÃ¥r! Och de pumpar ut produkter till kunder iallafall...Hade de kommit tillrätta med problemet inom rimlig tid sÃ¥ hade detta nog aldrig kommit ut, därför drar jag denna slutsats att de har en bristande kvalitetskontroll.
« Senast ändrad: 28 november 2009, 00:26:05 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!