Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pricken
« skrivet: 20 april 2013, 16:50:41 »

Tack för tipset, men nu är bilen någon annans huvudvärk sedan i måndags...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 april 2013, 15:22:26 »

Reflekterade över en sak idag då jag småmicklade med bilen, vartefter som motortempen steg så fick den någorlunda tomgång. Då fick jag för mig att jag skulle kolla kylvätsketempsensorn, det är en 4-polig rackare. Det är oändlig resistans i den, oavsett mellan vilka stift jag mäter. Jag har ett svagt minne av att dessa sensorer är av NTC-typ, vilket betyder att den torde vara defekt. Motståndet skall minska i dom ju högre temperatur. Frågan är varför detta inte lagrats i femininet, om den nu är defekt.

Någon som har en aning om exakt hur dessa skall bete sig..?

Det finns en uppsjö av olika fyrpoliga motortempgivare till VAG-bilar. Kolla detaljnummer och färg på kontaktdon och eventuell märkring, så kanske man kan reda ut exakt vilken sorts givare du har.
Det finns också termokontakter som sluter eller bryter vid stigande temperatur som i övrigt ser ut precis som de analoga tempgivarna, kan det möjligen vara en sådan du har hittat i motorrummet och mätt på?
Typiskt är att tempgivaren för motorstyrsystemet ska ha 2,5 kohm vid rumstemperatur och ungefär 300 ohm vid varm motor. Givaren för tempmätaren har ungefär 1 kohm respektive 100 ohm.

Om du mäter spänning i givarkontakten när den är losskopplad från givaren (tryck INTE in en rund testpinne i kontaktens hylsor, då bucklas hylsorna sönder och kan sedan inte ge bra kontakt mot givaren, istället kan man hålla testpinnen försiktigt mot hylsan eller göra i ordning testsladdar med 2,8 x 0,5 mm flatstift) så kan du vänta dig 5 V mellan hylsorna för motorstyrsystemet och vanligtvis 9-10 V mellan hylsorna för tempmätaren. Mellan eventuella anslutningar för termokontakt är det troligen batterispänning, dvs ungefär 12 V.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 10 april 2013, 20:46:35 »

Den kan inte lagra ett sådant fel för den tror bara att den är kall.
Prova att byt den, tror att det ska minska resistans med ökande temp i såna givare. Alt, koppla in en relevant resistans som motsvarar +90 grader när den är varm. Går den bra då så vet du.
Fråga efter korrekt värde på NordicAudi eller andra VW-nördforum, eller sök på nätet..
Skrivet av: pricken
« skrivet: 10 april 2013, 20:36:01 »

Reflekterade över en sak idag då jag småmicklade med bilen, vartefter som motortempen steg så fick den någorlunda tomgång. Då fick jag för mig att jag skulle kolla kylvätsketempsensorn, det är en 4-polig rackare. Det är oändlig resistans i den, oavsett mellan vilka stift jag mäter. Jag har ett svagt minne av att dessa sensorer är av NTC-typ, vilket betyder att den torde vara defekt. Motståndet skall minska i dom ju högre temperatur. Frågan är varför detta inte lagrats i femininet, om den nu är defekt.

Någon som har en aning om exakt hur dessa skall bete sig..?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 05 april 2013, 21:10:57 »

Efter ett antal attacker i omgångar på vaccumslangar och dylikt ger jag nu upp och försöker sälja bilen istället billigt.

Det går inte att fara till en verkstad med denna och spendera tusentals kronor på enbart felsökning, för att slutligen konstatera att felet sitter i spjällhuset och att hela detta måste bytas. Bilen är rostfri, och har gått 13000mil(ca), så det finns en hel del kvar i den. Den måste bara hitta sin like som orkar pilla och leta själv, alternativt använda den som reservdelsbil eller dylikt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 mars 2013, 15:39:32 »

 tummenupp Det går lika bra med etanol  :)
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 18 mars 2013, 15:12:32 »

Tomgångsproblem på VAG-bil från 90-talet? Misstänk i första hand trasig slang mellan insugningsröret och bromsservot. Ofta är det en mjuk oarmerad gummislang, ca 10 cm lång, närmast insugningsröret som sedan är skarvad till ett styvt plaströr. Den där gummislangen brukar spricka, gärna på baksidan in mot torpedväggen så det inte syns vid en snabb anblick, med påföljd att motorn får kopiösa mängder tjuvluft och går dåligt eller inte alls på tomgång.

LMM-problem är vanligt på VAG-bilar med Bosch motorstyrsystem (Motronic ML 5.7 eller vad det nu brukar heta), medan den LMM som hör ihop med Siemens motorstyrsystem (Simos) tycks hålla bättre.

Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-Motronic) så är ett vanligt fel att gummimellanlägget mellan spjällhus och insugningsrör spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen.

Tänk på att en vanlig OBD-kabel (och dito programvara) inte alltid går att använda till VAG-bilar före 2001 även om det råkar finnas en standardiserad OBD-kontakt. Vid problem får man istället använda VAG-COM och en tillhörande "dum" kabel. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och en kabel får man för några hundralappar på eBay.

En burk startgas är till stor hjälp vid läcksökning. Motorn gillar startgas och går upp i varv när den får i sig en slurk. Jag har haft flera av ovanstående fel.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 mars 2013, 11:39:40 »

Visste jag kunde lita på dig, Torbjörn!!  tummenupp
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 mars 2013, 11:02:55 »

Tomgångsproblem på VAG-bil från 90-talet? Misstänk i första hand trasig slang mellan insugningsröret och bromsservot. Ofta är det en mjuk oarmerad gummislang, ca 10 cm lång, närmast insugningsröret som sedan är skarvad till ett styvt plaströr. Den där gummislangen brukar spricka, gärna på baksidan in mot torpedväggen så det inte syns vid en snabb anblick, med påföljd att motorn får kopiösa mängder tjuvluft och går dåligt eller inte alls på tomgång.

LMM-problem är vanligt på VAG-bilar med Bosch motorstyrsystem (Motronic ML 5.7 eller vad det nu brukar heta), medan den LMM som hör ihop med Siemens motorstyrsystem (Simos) tycks hålla bättre.

Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-Motronic) så är ett vanligt fel att gummimellanlägget mellan spjällhus och insugningsrör spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen.

Tänk på att en vanlig OBD-kabel (och dito programvara) inte alltid går att använda till VAG-bilar före 2001 även om det råkar finnas en standardiserad OBD-kontakt. Vid problem får man istället använda VAG-COM och en tillhörande "dum" kabel. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och en kabel får man för några hundralappar på eBay.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 mars 2013, 09:01:20 »

Hur går det? Köpte en Bluetooth OBD2 dongel på Teknikmagasinet för 300kr och ladda ner Appen Torque till android. Klockren till SAAB:ar (GM) och andra bilar. Kanske kunde va nå't?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 mars 2013, 02:02:20 »

Är det inte nå´n liten microbrytare där, så den vet var den är, om den är trasig eller kabelbrott?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 13 mars 2013, 21:58:32 »

Ventilen udersökt, och det åtgärdade inte problemet. Har dessutom reflekterat över en sak. När tändningen vrids på(ej startad motor) så "klickar" det i gasspjället, det syns att det rörs. Verkar som att det jobbar mot stängt läge hela tiden... tankar?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 10 mars 2013, 19:44:52 »

Tackar, skall undersöka framförallt den där lilla ventilen i som nämns i länken!
Skrivet av: gossen
« skrivet: 05 mars 2013, 21:00:31 »

Det troligaste är nog spjället som nämnts, men jag har haft samma beteende både pga LMM och lambdasond.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 05 mars 2013, 16:13:10 »

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222604

Här en med liknande problem och lösning på det, verkar finnas många trådar om man googlar på detta problem tummenupp
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 05 mars 2013, 14:56:37 »

Hade en SAAB 9000 där tomgångsmotorn/spjället kärvade. Tog bort luftslangen till denna och sprutade in 5:56 med motorn igång, sen gick den fint.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 mars 2013, 13:21:11 »

Tomgångsregleringsventilen har slutat att öppna mer när det är kallt.
För det finns väl en sådan, eller har du farthållare som påverkar gasspjället?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 05 mars 2013, 12:28:08 »

Morsans bil har helt plötsligt tappat tomgången!

Det är en seat cordoba, års 99 med 1.6L. vw aft motor sitter i. Brorsan har läst ut felkoderna, men inga funnit annat än den som kommer ang varvtalsgivaren eftersom motorn inte är igång.

Det lustiga är att om man tar bort slangen mellan spjällhuset och LMM så har den tomgång, likaså om den lilla vakumslangen som sitter mellan insug efter spjällhuset och vevhusventilationen. Detta gör att jag är tveksam till att det skulle vara LMM som felar. Om man kör en stund med allt monterat så att full motortemp erhålls så har den nästan normal tomgång, dock så fluktuerar den lite.

Finns det någon därute som har någon idé om vad som kan fela här?

Tänkte jag skulle undvika ett verkstadsbesök med den då det direkt sticker i mer pengar än vad bilen eg är värd, utan om jag lyckas lösa problemet själv så att ev kostnader inte skenar iväg så får de leva en stund till.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!