Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Test av solceller av Energimyndighet  (läst 10850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
Test av solceller av Energimyndighet
« skrivet: 22 januari 2010, 19:49:19 »
vet ej om den postats innan men den ger ju intressant siffor med bidraget
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Solcellssystem/?tab=2

Mvh
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2010, 09:43:16 »
Varför plockar de fram ngt som inte går i hop om inte staten ger dig pengar?? Helt sjukt.
VadÃ¥ plockar fram ? 
tycker det e bra att de går igenom några system om man e intresserad av solceller

Förhoppningsvis  sjunker priserna mer och mer och priserna pÃ¥ el gÃ¥r nog bara upp och upp
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2010, 10:59:00 »
Är det inte så enkelt att producenterna tar så mycket betalt dom nånsin kan, deras primära "uppgift" är ju att dra in pengar till företaget. Att konkurrera genom att sänka priser är en dålig affärside, men att ha en "bättre" vara till bara lite högre pris är inte så dumt. Att sedan våra i***ter till politiker går in och sponsrar gör ju att dom med lätthet kan bibehålla prisbilden, och tjäna bra med pengar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2010, 11:38:35 »
Då jag en gång för länge sedan fick lite utbildning i "säljtaktik" var det sista man skulle tillgripa prissänkningar, man skulle framhålla alla "fördelar" som tex. att det var coolt, att man var miljömedveten, att man hade råd att köpa mm.mm dvs att spela på fåfängan hos folk. Dom som bara gick på priset var ofta dom som hade begränsade resurser och dom var relativt ointressanta som kunder för dom tycker i alla fall att allt är för dyrt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2010, 11:55:31 »
Solceller skaffar man inte för att tjäna pengar, utan för att visa vart man står i miljöfrågan.

Jag kollade upp för ett tag sen vilka villkor som gällde om jag skaffade en vind och/eller solcellsanläggning. Som vanligt med sol-energi så får man ju som mest när man inte behöver den. Därför skulle det vara bra att få betalt för överskottsproduktionen.

Tydligen är elbolaget tvungna enligt lag att byta ut elmätaren till en variant som mäter hur mycket el man skickar tillbaks till elnätet, så det gör dom gratis (Väldigt ovanligt i den branchen...). Det lät ju bra tyckte jag, men det fanns en liten hake - E.on ville ha 3750:- per år för att läsa av elmätaren!
Observera att den typen av mätare har två räkneverk som båda fjärravläses (förmodligen samtidigt). Det räkneverket som visar min förbrukning är tydligen gratis att läsa av medans det som visar min produktion kostar 3750:- per år att läsa av...
Eftersom det är nätägaren som bestämmer villkore så finns det som vanligt ingen fungerande konkurrens.

Och, med tanke på att man får elbörsens spot-pris för elen man säljer tillbaks (10 öre/kWh i bästa fall) så måste man ha en ganska stor anläggning för att kunna tjäna pengar på den..


Ett alternativ är iofs att låta elmätaren stå still när man producerar egen el. Då tjänar man ju iallafall på det man själv lyckas förbruka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2010, 13:53:29 »
Jag har redan installerat jordvärme  för  1 mÃ¥nad sen men hatar att betala  elbolagen!
Tittar därför aktivt på både vindkraft och solceller för att en dag förhoppningsvis vara nästan sjävlförsörjande

Sen kan ju solceller vara något för den som har sommarstuga och bara behöver till lite ström till tvättmaskin och spis ex
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2010, 14:58:53 »
Som strömkälla för spisar är solceller en mycket dyr lösning, det krävs så stora effekter lika med tvättmaskiner. En anläggning som skulle klara en spis/tvättmaskin skulle kosta en par hundra tusen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2010, 15:07:12 »
Tja, dom runt 1000kwh/år man skulle spara in på nämnda anläggningar är ju faktiskt rena skämtet med tanke på investeringskostnaden och behovet av bidrag att överhuvud taget få någon vinst under 25år, särskilt med tanke på att man lätt sparar in de 1000kwh/år genom vanlig sunt förnuft besparing som inte kostar en krona! Vi som brukar skriva här brukar ju ha koll på läget, men tänk alla "lättlurade" Svenssons som går på sånt här.....

Mvh. Johan  
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2010, 17:26:04 »
Solceller faller i pris. Har gjort och kommer fortsätta att göra.
Problemet med att få ihop en vettig solcellskalkyl i Sverige är mycket beroende på problemet med lagring av el.
Andra länder använder elnätet som "bank" och låter användarna betala nettoköp av energi men inte så i Sverige.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article682314.ece
Resultatet är att en onödig stor kostnad hamnar på att ordna elanslutningen samt att kalkylen blir onödigt tråkig.
Överskottet får dumpas helt enkelt.
Men nu är lösningen på detta "problem" närmare än man kan tro.
LIfe batterier för bilar har de egenskaper som gör att det kommer att löna sig lagra sin egen el. Inte än men inom en snar framtid.
Antingen för att köra energikrävande apparater eller för att snabbladda sin egna elbil.

Ex på batterispec för dessa batterier idag.:
400Ah 3,3 V 13 kg, Laddbart >5000 gånger om man kör 70% ev kapaciteten. Lagrar ca 1 kWh. Laddström 400A, 4.25V.
Dim 425 x 290 x 71 mm = 8,75 liter volym.
5000 laddningar är mer än 20 år i vanliga fall
Dagens utpris ca 8000 kr. i små volymer.

När, inte om, dessa accar kommer upp i större tillverkningsvolymer har man ett effektivt sätt att dels lagra solenergi, dels fÃ¥ en UPS för hela huset och ett sätt att snabbladda sin elbil med  400A. :D
Likheten med en vanlig acctank blir slående i kapacitet. Vatten 500 l väger med tank kanske 650 kg och tar 1,2 m3 med isolering
Kapacitet 95-45 grader ca 25 kWh. Pris 15-20.000 är vanligt
Batteri 20 st av ovan vikt 320 kg. kapacitet ca 25 kWh volym knappt 250 liter.
Indikerat framtida pris i storleksordning 25.000. Idag helt fel men priserna verkar sjunka nu mycket beroende på bilindustrin.
Bifogar specen på ubåtsbatterier med denna teknik ;D



Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2010, 18:17:04 »
Ja det kanske blir bra om en 40-50 år så där.

Snarare 4-5. Om den information jag fått stämmer. :)

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2010, 19:28:23 »
Ja det kanske blir bra om en 40-50 år så där.

Snarare 4-5. Om den information jag fått stämmer. :)


Hmm... Låter ju bra, men det är väl ingen chans att något nytt som folk verkligen vill ha blir prispressat så det blir "allemansenergi".... Se bara på små vindkraftverk vad dom kostar med tanke på att Kineserna spottar ut såna! Jämför tekniken, materialet och materialmängd i en vindsnurra med tex EU-scooter man kan få för runt 5000:- och ska man gå upp till en vindsnurra som verkligen ger något så hamnar man på minst 100.000:- och för dom pengarna kan man ju faktiskt få en ny liten bil vilket helt klart innehåller mycket mer materia och teknik än en "simpel" vindsnurra! Solceller är ju fortfarande förhållandevis "dyra" att framställa, men vet någon det faktiska tillverkningspriset på dom?

Tror tyvärr att vi under lång tid för dras med överpriser på alternativ energi....

Mvh. Johan        
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2010, 19:54:32 »
Den här typen av batterier öppnar helt nya möjligheter för olika
energikällor att lagra energi.
Hoppas man lyckas med produktion/prissättning så att vanligt
folk har råd.
Tack för ett intressant inlägg Sfinx

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2010, 21:51:18 »
Tja, dom runt 1000kwh/år man skulle spara in på nämnda anläggningar är ju faktiskt rena skämtet med tanke på investeringskostnaden och behovet av bidrag att överhuvud taget få någon vinst under 25år, särskilt med tanke på att man lätt sparar in de 1000kwh/år genom vanlig sunt förnuft besparing som inte kostar en krona! Vi som brukar skriva här brukar ju ha koll på läget, men tänk alla "lättlurade" Svenssons som går på sånt här.....

Mvh. Johan  
Kan du fixa ner min förbrukning pÃ¥ 1000kwh/Ã¥r   sÃ¥ vore det jättesnällt
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2010, 12:00:42 »
Samma typ av batterier
www.trexa.com


Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Test av solceller av Energimyndighet
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2010, 13:05:33 »
Tja, dom runt 1000kwh/år man skulle spara in på nämnda anläggningar är ju faktiskt rena skämtet med tanke på investeringskostnaden och behovet av bidrag att överhuvud taget få någon vinst under 25år, särskilt med tanke på att man lätt sparar in de 1000kwh/år genom vanlig sunt förnuft besparing som inte kostar en krona! Vi som brukar skriva här brukar ju ha koll på läget, men tänk alla "lättlurade" Svenssons som går på sånt här.....

Mvh. Johan  
Kan du fixa ner min förbrukning pÃ¥ 1000kwh/Ã¥r   sÃ¥ vore det jättesnällt


1000kwh/år motsvarar ju ca 2.7kwh/dygn och tar man sig en funderare på alla bäckar små så kan man säkert hitta lite här o var man kan spara in ström på... Tänkt tex på en kaffebryggare som får stå på timtal istället för att direkt hälla upp kaffet i en termos, man kan vara "aktiv" vid matlagning och nyttja eftervärme på plattor och ugn mm. Nu har du ju VP, men även då gör en minskad VV förbrukning en besparing, hur har du det med C-pumpen till värmen i huset, en sån kan man ju "behovsstyra" i vissa fall, samma med eltillskottet vid kyla om har sånt, oftast är styrningen mest anpassad för komfort än "besparing" och här finns det också möjlighet till besparing med lite justering, tänk på tvätt o tork som man oftast kan "optimera", tänk en maskin mindre i veckan och slå ut den besparingen per dygn, har man en stationär dator som står på i onödan och alla andra prylar med standby.... Tja, lite watt här o där blir lätt kwh...

Men största besparingen för stunden verkar ändÃ¥ va att strunta i solceller eller.... Att först lägga runt 20 - 30.000:- ur egen ficka och sen spara ca 3-4:-/dag lÃ¥ter faktisk inte som nÃ¥gon bra affär    

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!