Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av Thermia bergvärmepump  (läst 6978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calibraaa

  • Gäst
Calibraaa
Val av Thermia bergvärmepump
« skrivet: 15 september 2022, 14:05:15 »
Har offerter på Thermia Calibra och Atlas 3-12kw. Stort hus, 220m borrhål behövs och skillnaden i pris är 10000kr, där Atlas är dyrare. Som jag tolkat det så har Atlas bättre varmvattenkapacitet, glasdisplay, extra magnetfilter och styrning av passiv kyla.

Om jag inte är i behov av extra mkt varmvatten och passiv kyla är det då värt att ta en Atlas? Eller är det något jag missar/andra funktioner som inte finns?

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 15 september 2022, 19:05:07 »
Hej!
Jag är själv inne på en Atlas, med argument av att det är Thermias flaggskepp just nu.
Har en Nibe pump idag som gått 18år och tuffat på så räknar du på att Thermian går lika länge (eller mer) dvs 10.000kr/18år så blir det 555kr/år (eller 46kr/mån) extra. Personligen tycker jag dessa 46/mån är småpengar för vad som en sådan pump löser åt dig så jag skulle utan tvekan lägga de 10.000 och ha fler möjligheter för framtiden. Men det är mina tankar det :)

För jag fråga vilket pris du fått på Atlas pumpen? Skall de närmsta dagarna ta in offerter och då jag inte hittar några som helst listpriser någonstans, ställer jag frågan här om vad andra har fått för prisbild.

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 september 2022, 23:14:45 »
Hej!
Jag är själv inne på en Atlas, med argument av att det är Thermias flaggskepp just nu.
Har en Nibe pump idag som gått 18år och tuffat på så räknar du på att Thermian går lika länge (eller mer) dvs 10.000kr/18år så blir det 555kr/år (eller 46kr/mån) extra. Personligen tycker jag dessa 46/mån är småpengar för vad som en sådan pump löser åt dig så jag skulle utan tvekan lägga de 10.000 och ha fler möjligheter för framtiden. Men det är mina tankar det :)

För jag fråga vilket pris du fått på Atlas pumpen? Skall de närmsta dagarna ta in offerter och då jag inte hittar några som helst listpriser någonstans, ställer jag frågan här om vad andra har fått för prisbild.

Hej. Jag hade visst ett inlogg så därför en annan signatur nu.
Ja omöjligt att hitta pris på nätet. Fick ca 125k för calibra och 135k för atlas från leverantör. Tydligen har priserna stigit en del.. :p  Grejjen är den att jag få Calibran redan i november och Atlas först i Januari så därför jag funderar starkt på Calibra. Men är som du och vill gärna ha det bästa..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 15 september 2022, 23:43:48 »
en inte allt för grov gissning är att det inte spelar någon roll. Som du nämner kommer atlas med HGW, hetgasteknik, som gör att under vinterhalvåret, när du värmer huset mycket, så kommer du få extra mycket varmvatten. Den del av säsongen när du inte värmer huset mycket kommer det inte vara någon skillnad.

Har du ingen fungerande värmepump idag är valet enkelt. Den av dessa två du får först. Har du en fungerande VP idag väljer du den du helst vill ha, bara för att du vill. Skillnaden i angiven effektivitet är så liten att det inte kommer göra någon skillnad så den ena är helt enkelt billigare och den andra dyrare.

Enligt deras egna uppgifter är atlas tystare. Så beroende på pumpens placering i huset kan detta så klart vara en bidragande faktor.

Båda är inverterstyrda och kommer därför kunna ge bra VV (hög temp), vilket annars kan vara ett problem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 17 september 2022, 10:45:13 »
en inte allt för grov gissning är att det inte spelar någon roll. Som du nämner kommer atlas med HGW, hetgasteknik, som gör att under vinterhalvåret, när du värmer huset mycket, så kommer du få extra mycket varmvatten. Den del av säsongen när du inte värmer huset mycket kommer det inte vara någon skillnad.

Har du ingen fungerande värmepump idag är valet enkelt. Den av dessa två du får först. Har du en fungerande VP idag väljer du den du helst vill ha, bara för att du vill. Skillnaden i angiven effektivitet är så liten att det inte kommer göra någon skillnad så den ena är helt enkelt billigare och den andra dyrare.

Enligt deras egna uppgifter är atlas tystare. Så beroende på pumpens placering i huset kan detta så klart vara en bidragande faktor.

Båda är inverterstyrda och kommer därför kunna ge bra VV (hög temp), vilket annars kan vara ett problem.

Tack. På Atlas står det att den har ett extra magnetfilter. Antar att Calibra har något också? Hur viktigt är det?

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 17 september 2022, 10:57:07 »
Tack. På Atlas står det att den har ett extra magnetfilter. Antar att Calibra har något också? Hur viktigt är det?

Magnetitfilter hette det visst..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 17 september 2022, 11:19:05 »
Tack. På Atlas står det att den har ett extra magnetfilter. Antar att Calibra har något också? Hur viktigt är det?

Magnetitfiltret innehåller en magnet så helt fel är det inte att kalla det så.

Har man ett golvvärmesystem utan radiatorer och järnrör behövs inget filter. Har man ett radiatorsystem som är tätt och som man ser till att hålla så högt tryck i att det inte är någon risk att det kan sugas in luft i det behöver man inte heller något filter.

Magnetitfilter behöver man om värmesystemet läcker så att man ständigt måste fylla på vatten och/eller lufta elementen då det krävs syre för att det ska bildas magnetit men att då bara installera ett filter och köra vidare är ingen optimal lösning på problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 17 september 2022, 11:56:01 »
Magnetitfiltret innehåller en magnet så helt fel är det inte att kalla det så.

Har man ett golvvärmesystem utan radiatorer och järnrör behövs inget filter. Har man ett radiatorsystem som är tätt och som man ser till att hålla så högt tryck i att det inte är någon risk att det kan sugas in luft i det behöver man inte heller något filter.

Magnetitfilter behöver man om värmesystemet läcker så att man ständigt måste fylla på vatten och/eller lufta elementen då det krävs syre för att det ska bildas magnetit men att då bara installera ett filter och köra vidare är ingen optimal lösning på problemet.

Ok. Då lär jag inte behöva ett extra i alla fall. Har endast golvärme som är installerat 2009..

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 17 september 2022, 12:55:00 »
Hgw är ”bortkastat” med golvvärme
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 17 september 2022, 20:43:50 »
Hgw är ”bortkastat” med golvvärme

Intressant. Så mer effektivt om man ha radiatorer då? Är det för att golvvärmen värmer upp plattan och därför inte behöver lika mycket tillförsel av varmvatten?

Utloggad Marlin11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 17 september 2022, 20:45:47 »
Intressant. Så mer effektivt om man ha radiatorer då? Är det för att golvvärmen värmer upp plattan och därför inte behöver lika mycket tillförsel av varmvatten?
Menar värmevatten..

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 17 september 2022, 21:09:09 »
Intressant. Så mer effektivt om man ha radiatorer då? Är det för att golvvärmen värmer upp plattan och därför inte behöver lika mycket tillförsel av varmvatten?
Golvvärme kräver så låg framledning så hgw temperaturen blir för låg och därmed uteblir ”gratis” varmvattnet. Om man ställer ner vv temperaturen lågt och tar snabba duschar så då kan man ha nytta av hgw (eller pumpen växlar inte och gör varmvatten medan den värmer huset), men räkna inte med så varmt vv. Det är alltså bruksvarmvattnet som hgw värmer.

En nackdel till med hgw, åtminstone på äldre icke inverter, var att hgw stjäl två grader på framledningen och är det kallt ute och pumpen inte klarar av att hålla framledning=bör så blir underskottet på integralen stort. Det är ju inte i och för sig hela värden för den arbetar ju bort underskottet utan eltillsats bara inte det blir för storskillnad mellan bör och är framledning. Minns inte hur många grader det fick vara. Den bryr sig då alltså inte om det är -2000 på integralen så arbetar den på utan tillsats.

Med radiatorer har man ofta högre framledning=högre hgw temp = mera varmvatten.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2022, 21:29:32 »
Hej. Jag hade visst ett inlogg så därför en annan signatur nu.
Ja omöjligt att hitta pris på nätet. Fick ca 125k för calibra och 135k för atlas från leverantör. Tydligen har priserna stigit en del.. :p  Grejjen är den att jag få Calibran redan i november och Atlas först i Januari så därför jag funderar starkt på Calibra. Men är som du och vill gärna ha det bästa..


Är priset med borrningen eller är det bara pumpen?
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
År 1:17535 kw  21 grader inne
År 2:14400 kw 21 grader inne
År 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Val av Thermia bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2022, 14:44:15 »
Betalade 92000:- för byte efter rotavdrag för en Calibra Eco 12 beställd i Maj installerad 5 Sept , har gått
upp c:a 10% sen Maj enligt installatören. Levanstid c:a 7 mån nu.
.
« Senast ändrad: 12 oktober 2022, 21:50:47 av Lövis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 688
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!