Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyos nya lvp...  (läst 2160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M Gullberg

  • Gäst
M Gullberg
Sanyos nya lvp...
« skrivet: 08 december 2005, 10:32:02 »
Nu är det klart med Sanyos nya modeller nästa år. KRV-94EHDX samt KRV-124EHDX. Blir ett lyxalternativ till 93&123-modellerna, alltså fortsätter dom vara starka alternativ.

Kommer i januari-februari och har COP på 5 respektive 4,21 för 94:an respektive 124:an. Priser kring HE9/HE12. Dock är deras COP angivet vid nominell effekt - OBS. Notera 12,5 kg på innedelen och 40 kg på utedelen, stort batteri alltså.

Spec: http://www.kaut.de/pdf/pdf-prospekte/designklimageraete.pdf

Mvh MG
« Senast ändrad: 08 december 2005, 11:33:07 av Rickard »

Utloggad AcMe2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyos nya lvp...
« Svar #1 skrivet: 09 december 2005, 12:04:24 »
Bekräftar ovanstående med mer info från leverantör:

"Det kommer att komma in en ny modell i slutet av december som heter SAP-KCRV124EHDX. Den ligger på 6,0 kW.
Vi har skickat två aggregat för test hos SP och vi hoppas att vi kan få slutrapporten under februari/mars nästa år."
Försäljningsstart runt årsskiftet. Uteffekt max 6 kW. Detta är en ”clover” och ska motsvara den gamla SAP91.

SAPEX28R vet jag inget om, men i nuläget är det inte aktuellt att ta in fler luft/luft-pumpar till försäljning"

En fråga från mig: Vad är en " clover" Sc:,h

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Sanyos nya lvp...
« Svar #2 skrivet: 09 december 2005, 21:48:08 »
Brutalmaskin. Avfrostningsfunktion via bypass som körs utan att avbryta värmedriften, kylmediat tar aldrig vägen genom innedelen!? Det låter som om COP kommer att bli väldigt hög även vid avfrostningstemperaturer, d v s under +2. Frågan är väl om avfrostningen blir så snabb att batteriet i innedelen inte hinner bli kallt, det var väl själva idén med bypassen. Det är väl därför innedelen väger 12,5 kg. Stort batteri kallnar inte så fort. SMART, MYCKET SMART.......

Jag ska byta till sommaren, denna får väl gälla som en bra kandidat. Vill dock gärna se SP:s test innan....

Gano

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Sanyos nya lvp...
« Svar #3 skrivet: 11 december 2005, 16:48:25 »
Till AcMe2.

Jag tror att Clover är en intern benämning på Sanyos spetsmodell, precis som P kallar sin för flagship, T kallar sin för Daise-kai osv osv. Den gamla 91:an är en riktig djävul på att ge effekt vid låg utetemp, 3,2 kW vid -15, men ganska låg COP, klart under 2. Det har ju blivit bättre med de nya modellerna.

Tycker också att den nya 124:an verkar intressant, men jag vill gärna läsa SP:s test innan jag slår till.

MVH/Gano

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Sanyos nya lvp...
« Svar #4 skrivet: 11 december 2005, 23:30:13 »
Håller med dig Gano. Har en Clover nu så hoppas att den här är lika bra som den verkar. Tänker avvakta tills jag sett SP test och att jag sett en installerad innan jag byter. Blev besviken att utedelen liknar 93 och 123 modellerna och inte Clover utedelen, clover är ju tom snygg   ;)  . Vad jag hört så ska den nya iallafall vara tillverkad i Japan.

Utloggad AcMe2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyos nya lvp...
« Svar #5 skrivet: 14 december 2005, 20:51:24 »
Fick en förklaring på vad som menas med "clover" av Ahlsell:

"Vi kallar den clover, precis som SAP-91. Dessa två har en separat avfrostningscykel som inte går via fyr-vägs-ventilen."

AcMe2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!