Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb  (läst 6581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jhoglin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej

Jag har en Thermia VVP med VVB som idag värmer radiatorer och golv, samt tappvarmvatten. Jag har stört mig länge på knäppningar i rören då denna pump värmer växelvis antingen radiatorer eller tappvatten. Dessutom har jag nu kommit över en acctank och några solfångare som jag tänkte skulle kunna lösa både knäppningarna och ge mig en bättre värmeekonomi. Problemet är hur jag smartast kopplar in detta. Jag har kommit fram till vad jag vill:

1. Solen ska värma vattnet i acctanken så mycket som möjligt.
2. Värmepumpen ska inte behöva använda kallt vatten till att värma till önskad tapptemperatur (55o)
3. Cirkulationspumpen på acctanken ska får pumpa runt vatten i radiatorslingan oavbrutet för att minska knäppningar i rören.

Har ni några bra förslag på inkoppling för att dra mest nytta av dessa delar? Gärna om det finns principskisser som visar vart olika delar passar in osv.

Tack för idéer och förslag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb
« Svar #1 skrivet: 29 april 2011, 21:22:28 »
Hej

Jag har en Thermia VVP med VVB som idag värmer radiatorer och golv, samt tappvarmvatten. Jag har stört mig länge på knäppningar i rören då denna pump värmer växelvis antingen radiatorer eller tappvatten. Dessutom har jag nu kommit över en acctank och några solfångare som jag tänkte skulle kunna lösa både knäppningarna och ge mig en bättre värmeekonomi. Problemet är hur jag smartast kopplar in detta. Jag har kommit fram till vad jag vill:

1. Solen ska värma vattnet i acctanken så mycket som möjligt.
2. Värmepumpen ska inte behöva använda kallt vatten till att värma till önskad tapptemperatur (55o)
3. Cirkulationspumpen på acctanken ska får pumpa runt vatten i radiatorslingan oavbrutet för att minska knäppningar i rören.

Har ni några bra förslag på inkoppling för att dra mest nytta av dessa delar? Gärna om det finns principskisser som visar vart olika delar passar in osv.

Tack för idéer och förslag.

Är det slinga eller beredare i acktanken ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jhoglin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb
« Svar #2 skrivet: 29 april 2011, 23:30:58 »
Hej och tack för visat intresse och jag det är slinga i acctanken.

Lite mer tankar nu när jag har haft lite mer tid att tänka och skriva...

Jag har tittat på denna bild och tillhörande artikel:

http://www.solgruppen.se/varmepump.htm

Det stämmer ganska bra in på mitt önskemål. Problemet är att min vp har en växelventil och bara en cirkulationspump så när den bestämmer sig för att värma varmvatten så står vattnet stilla på radiatorsidan. Jag har tänk att ev. koppla in en reläbox på denna växelventil som då kan starta en extern cirkpump som fortsätter att cirkulera vatten från tanken till huset. Alternativ två är ju att jag kopplar om så tanken är det som värmer huset alltid och pumpen får se tanken som den ända radiatorn som finns, alltså cirkulera vattnet mot den och stänga av i sin växelventil precis som tidigare när den vill. På så sätt kommer den bevaka temperaturen i tanken och tillsammans med solen värma den, om jag dessutom tar ut vattnet i toppen så har jag låtit solen påverka det så länge som möjligt så att säga.

På samma sätt kan jag ta tappvarmvatten ur slingan och låta det gå till värmepumpens inlopp av kallvatten. Allt detta påverkar ju befintlig pump minimalt tror jag och behöver bara kompleteras med en cirkulationspump och nån blandningsventil för att styra utgående värme från tanken till huset. Borde finnas nån enkel sådan som kanske till och med kan ta hänsyn till utetemperaturen på samma sätt som pumpen gör idag med en värmekurva. Iofs om pumpen sitter kopplade som jag beskrev så kommer ju den att bevaka temperaturen på hela tanken, dess minimitemperatur i alla fall, och då behövs ju bara en blandningsventil som sätter ett maxvärde så det inte en varm augustisommar kommer ut 70 gradigt vatten på golvslingorna.

Spännande det här. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb
« Svar #3 skrivet: 30 april 2011, 08:03:05 »
Den där inkopplingen är inte så smart, du kommer inte slippa knäppningarna och dessutom kommer huset bli bastuvarmt på sommaren.

Om du ska ha en ack inkopplad som solen får värma måste du koppla in tanken som en arbetstank, parallellt med VP och radiatorsystem.
VP-ut till toppen av tanken och VP-in i botten.
Radiator stigare kopplas via en shunt till tanken, radiatorretur kopplas då via shunten och sen till VP-in, du måste även ha en extra CP till radiatorerna.

Jag har försökt modifiera bilden.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb
« Svar #4 skrivet: 30 april 2011, 09:15:32 »
Jag skulle nog koppla acktanken endast till vv före vp inbyggda beredare och låta solen förvärma vv hela året och på sommaren kommer nog inte vp att behöva starta köp sen ett separat kärl och koppla i serie med vp framledning så slipper du knäppningar och får bättre gångtider och slipper köpa en extra cp med tillhörande drivström.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jhoglin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank med solslinga och värmepump med vvb
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2023, 18:02:45 »
Nu har jag äntligen kopplat in ungefär enligt detta. Se bifogad bild.

Jag har kopplat ihop tank och VP enligt return VP 1. Inte kört detta så länge men funderar om jag gjort ett misstag då jag gjorde det enkla och tog returen till VP påväg tillbaka från RAD kretsen. Det blev dock före shunten, vilket jag tror gör att cirkulationen i VP (som bara går när kompressorn jobbar) trycker/drar vattnet snabbare genom huset istället för att ta vatten direkt från tanken som alternativ 2 hade erbjudit. Vad tror ni som kan detta, har jag gjort ett rookiemisstag och kopplat fel för att låta VP jobba mot tanken som en buferttank? VP styrdator sköter shunt och har tempgivare i tanken så Thermias styrsystem verkar göra sitt jobb helt korrekt.

Som sagt det jag är rädd för är att jag kopplat tokigt och inte gett pumpen en schysst returkoppling till tanken botten.
« Senast ändrad: 02 januari 2023, 18:25:38 av jhoglin »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!