Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeslinga i grunden -- varför?  (läst 8280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmeslinga i grunden -- varför?
« skrivet: 12 december 2006, 06:57:28 »
Hej!

Jag bor i ett sjuttiotalshus med en del ... mindre lyckade konstruktionsval. Ett av dem är impregnerad syll.
Ett annat är en (eln. uppg.) 2kW värmeslinga längs plattans ytterkant (jaja, och en bit in...)

Naturligtvis håller slingan syllen torr och fin (uppmätt, så det funkar tydligen) och värmer huset lite. Men det är ju dyrt att ha den igång.

Så; Är det någon här som vet om en slik slinga har något syfte UTÖVER att hålla syllen torr (om nu det ens är ett syfte), dvs om vi byter till vettig syll MED kapilärbrytande skikt -- kan vi då med gott samvete slå av slingan, eller händer en massa annat trist då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 07:37:07 »
Är det platta på mark med uppreglat golv?

Tänkte du riva det gamla golvet och bygga upp nytt?

Mitt förslag är att dränera om runt huset också (förutom ovanstående), om det inte är relativt nygjort, så borde du kunna slå av värmenslingan.

Men gör det innan eller när du river i golvet och inte efteråt. Det kan bli otrevliga effekter med fuktvandring om marken under plattan råkar vara varmare än plattan, men det blir bara tillfälligt när du stänger värmen.
« Senast ändrad: 12 december 2006, 07:45:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2006, 07:59:39 »
Citera
Så; Är det någon här som vet om en slik slinga har något syfte UTÖVER att hålla syllen torr (om nu det ens är ett syfte), dvs om vi byter till vettig syll MED kapilärbrytande skikt -- kan vi då med gott samvete slå av slingan, eller händer en massa annat trist då?

Har du kollat om du måste ha den på överhuvudtaget. Min svärmor har ett 70-tals hus med slinga i plattans ytterkant och hon har bara på den sporadiskt för att minska kalldrag när det är riktigt kallt ute.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2006, 08:16:08 »
Citera
Så; Är det någon här som vet om en slik slinga har något syfte UTÖVER att hålla syllen torr (om nu det ens är ett syfte), dvs om vi byter till vettig syll MED kapilärbrytande skikt -- kan vi då med gott samvete slå av slingan, eller händer en massa annat trist då?

Har du kollat om du måste ha den på överhuvudtaget. Min svärmor har ett 70-tals hus med slinga i plattans ytterkant och hon har bara på den sporadiskt för att minska kalldrag när det är riktigt kallt ute.

Det kan komma surt efter, 70-tals hus är inte kända för att ha bra dränering. Om marken under plattan är relativt torr och sandig så blir det kanske inga problem men är det vattentryck mot grunden så lär det bli fukt i golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 12:03:28 »
Är det platta på mark med uppreglat golv?

Nix, innergolven ligger direkt på plattan. Skulle ju ha sagt det i första inlägget.

Citera
Tänkte du riva det gamla golvet och bygga upp nytt?

Jag kommer att byta alla innergolv -- kan ju försöka att inte täta mot plattan i onödan, kanske (dvs skippa sån där skumplast man brukar lägga under golv och ta något fuktgenomsläppligt istället -- om det nu går).

Citera
Mitt förslag är att dränera om runt huset också (förutom ovanstående), om det inte är relativt nygjort, så borde du kunna slå av värmenslingan.

Står på att-göralistan, men desvärre ganska långt ned -- det är aldrig omdränerat.

Citera
Men gör det innan eller när du river i golvet och inte efteråt. Det kan bli otrevliga effekter med fuktvandring om marken under plattan råkar vara varmare än plattan, men det blir bara tillfälligt när du stänger värmen.

Tanken var att isåfall släcka slingan mitt i smällkalla (eller så kall den nu blir i Skåne nuförtiden) vintern, det borde ge minst impact då.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2006, 12:11:03 »
Citera
Så; Är det någon här som vet om en slik slinga har något syfte UTÖVER att hålla syllen torr (om nu det ens är ett syfte), dvs om vi byter till vettig syll MED kapilärbrytande skikt -- kan vi då med gott samvete slå av slingan, eller händer en massa annat trist då?

Har du kollat om du måste ha den på överhuvudtaget. Min svärmor har ett 70-tals hus med slinga i plattans ytterkant och hon har bara på den sporadiskt för att minska kalldrag när det är riktigt kallt ute.

Det kan komma surt efter, 70-tals hus är inte kända för att ha bra dränering. Om marken under plattan är relativt torr och sandig så blir det kanske inga problem men är det vattentryck mot grunden så lär det bli fukt i golvet.

Precis; Haken är att i tillsynes likadana hus i samma område så får de flesta problem med syllarna efter några år av sporadisk drift -- vilket är ganska vanligt nu när elen är dyr.

Själv tror jag att de gräver den gropen åt sig själva genom att just sporadiskt ha slingan på (på vintern och/eller när det dåliga samvetet gnager) istället för att helt sonika släcka den och bara ha den 'forcerade' fuktvandringen en gång. Men det är bara en teori, och en som det är ganska dyrt att verifiera. Nu har jag satt undan pengar att ha till ett syllbyte om behovet uppstår när jag vid L/L-värmepumpsinstallation avaktiverar slingan -- så det är under kontroll.

Vad jag försöker gardera mig mot är andra otrevliga överraskningar (som omdränering, eller ännu värre någon form av köldrelaterade skador på själva plattan -- eller t.om på de (dyra :) ) nya golv jag tänker lägga...). Ingen som befarat tjälskott än så länge iallafall, vilket känns bra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2006, 15:35:03 »
Har du nån K-(konstruktions) ritning? Om inte har nog kommunen den kvar! Har du utvändig randisolering? isolering i kantbalken? Kapillärbrytande under syllen?
 Värmekabeln är kanske inte alls för att skydda syllen, utan för att öka komforten. Men en "bieffekt" blir ju ändÃ¥ att syllen hÃ¥lls torrare.

NÃ¥n kom pÃ¥ den ljusa idén att ha tryckimpregnerad syll, dÃ¥ skulle ju inte fukten va nÃ¥t problem. Ibland lades den direkt pÃ¥ betongen utan nÃ¥n sylltätning (kapillärbrytande)  huvuddunk
Vad dom borde vetat var att tryckt virke ruttnar inte (det visste dom) men det möglar! detta ger  en helt vedervärdig doft!! 
Vissa grunder hade tom (tryckta) spikreglar nedtrampade i betongen  huvuddunk detta enligt K-ritning  huvuddunk huvuddunk
jag skäms på branscens vägnar fy faxxn va dumt!

titta på tex Nivellgolv finns det plats för nåt sånt??, golven bör dessutom va ventilerade.

http://www.nivellsystem.se/content/view/15/69/

Det finns även system med flytande golv som ventileras...  ventilerade behövs om man "redan" har problem med lukt! detta pga av att lukten tränger ned i btgplattan! En sanering utan ventilerat golv brukar va ok nÃ¥gra mÃ¥nader sen kommer lukten igen! detta för att btgplattan börjar avge "lukt" Även om det inte känns lukt idag, skulle jag nog överväga ett ventilerat golv.

http://www.icopal.se/Icopal_se/icopal_se.nsf/0/D5C49C27CD4CB587C1256DBA0048C110?OpenDocument&lang=UK

Inga roliga saker att hantera!!
Hoppas det fixar sig på bästa sätt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeslinga i grunden -- varför?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2006, 16:13:16 »
Har du nån K-(konstruktions) ritning? Om inte har nog kommunen den kvar!
Jag tror inte jag har det... MÃ¥ste kolla igen.
Citera
Har du utvändig randisolering?
Inte vad jag har kunnat se.
Citera
isolering i kantbalken?
Troligen -- men lite svårt att se, ska kolla ritning, tack för tipset!
Citera
Kapillärbrytande under syllen?
Nix. Vilket (bokstavligen) är en konstruktion som suger... :)
Citera
Värmekabeln är kanske inte alls för att skydda syllen, utan för att öka komforten. Men en "bieffekt" blir ju ändå att syllen hålls torrare.
Det är vad jag hoppas på.
Citera
NÃ¥n kom pÃ¥ den ljusa idén att ha tryckimpregnerad syll, dÃ¥ skulle ju inte fukten va nÃ¥t problem. Ibland lades den direkt pÃ¥ betongen utan nÃ¥n sylltätning (kapillärbrytande)  huvuddunk
Visst är det briljant? Allt för att slippa lägga en bit papp under vid monteringen, hur mycket tid sparar _det_ egentligen när man bygger ett helt hus?  :o
Citera
Vad dom borde vetat var att tryckt virke ruttnar inte (det visste dom) men det möglar! detta ger  en helt vedervärdig doft!! 
Ja, har varit i hus med dÃ¥lig syll som luktar. Inget man vill ha hemma...  :'('
Citera
Vissa grunder hade tom (tryckta) spikreglar nedtrampade i betongen  huvuddunk detta enligt K-ritning
jag skäms på branscens vägnar fy faxxn va dumt!
Lyckligtvis är våra enligt uppgift iallafall inte nertrampade i plattan (den sorten lär ju vara kul att byta...)
Citera
titta på tex Nivellgolv finns det plats för nåt sånt??, golven bör dessutom va ventilerade.

http://www.nivellsystem.se/content/view/15/69/
Det finns även system med flytande golv som ventileras... 

http://www.icopal.se/Icopal_se/icopal_se.nsf/0/D5C49C27CD4CB587C1256DBA0048C110?OpenDocument&lang=UK

Knappt, men tack för tipset ickedestomindre!
Citera
ventilerade behövs om man "redan" har problem med lukt! detta pga av att lukten tränger ned i btgplattan! En sanering utan ventilerat golv brukar va ok några månader sen kommer lukten igen! detta för att btgplattan börjar avge "lukt" Även om det inte känns lukt idag, skulle jag nog överväga ett ventilerat golv.
Nja. Nu är jag snål här, syllarna är uppmätta och är (var) torra samt luktfria... Däremot kanske man skulle ta och byta de deär syllarna med en gång. Hade ingen aning om att plattan tog till sig lukten!
Citera
Inga roliga saker att hantera!!
Hoppas det fixar sig på bästa sätt!

Det tror jag nog. Vill passa på att tacka för hjälpen, både dig och även er andra som svarat i min lilla tråd. Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!